Vad heter den här kontakten? Mus till 286a
Vad heter den här kontakten? Mus till 286a
Vad är det här för kontakt? Sitter på fronten till min Victor 286 dator och det är musporten till den. Jag har aldrig sett en mus med en sån kontakt på tidigare.

Mini-DIN, verkar det som.
9-pinnars, kan det vara en seriellport som Victor har använt Mini-DIN på istället för DSub-9?
Det var ju små lådor, så de kanske ville ha något med mindre footprint på bakpanelen, och samtidigt låsa kunderna till deras egna mus-modeller säkert.
Titta vart kontaktens pinnar tar vägen på moderkortet, det kanske ger en ledtråd.
9-pinnars, kan det vara en seriellport som Victor har använt Mini-DIN på istället för DSub-9?
Det var ju små lådor, så de kanske ville ha något med mindre footprint på bakpanelen, och samtidigt låsa kunderna till deras egna mus-modeller säkert.
Titta vart kontaktens pinnar tar vägen på moderkortet, det kanske ger en ledtråd.
-
limpan4all
Har för mig att det är en "inMouse-port" anslutning.
Föregångaren till dagens musar.
Dessa musar hade ingen logik alls, utan bara några microbrytare i sig.
Omvandlingen till riktningsdata skedde normalt på ett extra kort, som i Viktor's fall förmodligen var integrerat direkt på MB't.
Har själv en sån liggande (dator alltså, ingen mus)
Föregångaren till dagens musar.
Dessa musar hade ingen logik alls, utan bara några microbrytare i sig.
Omvandlingen till riktningsdata skedde normalt på ett extra kort, som i Viktor's fall förmodligen var integrerat direkt på MB't.
Har själv en sån liggande (dator alltså, ingen mus)
Kan vara PCs "Bus Mouse" eller sådan mus som användes till VAX terminaler.
VAX mouse:
http://www.cs.utk.edu/~shuford/terminal ... r_news.txt
DB15 mouse/keyboard:
5 - mouse rcv data
6 - ground
13 - mouse xmit data
14 - kbd rcv data
15 - kbd xmit data
VAX mouse:
http://www.cs.utk.edu/~shuford/terminal ... r_news.txt
DB15 mouse/keyboard:
5 - mouse rcv data
6 - ground
13 - mouse xmit data
14 - kbd rcv data
15 - kbd xmit data

så här ser den ut för att vara riktigt exakt. Kablarna går bara in på moderkortet bredvid kabeln för tangentbordet.
Om den passar i datorn så visst är jag intresserad. Ska nog bara höra med mina inofficiella sponsorer av väldigt gamla datorgrejor om det finns något liknande där först. Ska samtidigt leta efter ett 8-bitars nätverkskort till den så att man kan köra webbservern samtidigt som minnesexpationskortet, grafikkortet och hårddiskkontrollern. Om jag inte ska prova att ladda in programmet i ramdrive och plocka ur hdd kontrollern och stoppa i ett mer vanligt isakort där för nätverket. Jag har ju trots allt 4mb minne att fylla i denmrfrenzy skrev:Jag har en sån mus här tillverkad av Microsoft, den heter InPort (TM) Mouse
Medföljer en omvandlare som gör att man också kan koppla in den i en PS/2 port. Om du vill köpa den så blir den din för 50 spänn + frakt.