Om det är okej för Anders skulle jag också gärna se detta projekt (och andra färdiga projekt) samanställda och upplagda i exempelvis wikin med ritningar, mönsterkort och källkoder som pdf-dokument eller nåt...
/PeterH
Säkert samma som var i Engelska Elektors sommarnummer. Det klarar bara urladdning eller hur?Jag fick hem senaste numret av AoE i förra veckan och ett av projekten var just en batterimätare till båt, fast för batteriet till en liten elmotor (typ utombordare). Finns intresse kanske jag kan scanna och länka...
Du har rätt i det. Jag siktar dock personligen litet högre än enkel batterimätare. Fördelen med att förvandla V_F och räkna pulser är att du eliminerar en felkälla: kvantiseringsfelet. ADns kvantiseringsfel adderas över tiden och kan leda till stora fel i slutänden.Har precis läst igenom tråden med stort intresse. Råkar nämligen vara så att jag själv har funderat på en batt meter till husvagnen. Mäter spänningen över en shunt på batteriets negativa sida, därefer förstärks spänningen med en lo offest op ca 20ggr. Efter det skall spänningen "filtreras" och därefter 2 st spänningsföljarsteg. Utgången från varje steg går till en var sin A/D ingång på en pic (detta för att få 10bit upplösning på ur/upp laddning). Hade även tankar på att använda en separat A/D med >16bit upplösning men det känns som överkurs. Räknar med 20mA upplösning som bäst, egenförbrukning ca 40mA. Trotts allt - batterier i sig själva är inga precitionsinstrument. Hur som helst är detta bättre än en grön gul och röd lysdiod.
Du menar en bq2013?Jag använder ett 10 milliOhms mätmotstånd som är kopplad till en Texas 2013.