Batterimonitor till segelbåten (Strömmätare över shunt)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ha :lol: jag hade missat att det var din tråd från början ankan... Jaja, jag tycker ändå det är bra om man försöker hålla ett projekt till en tråd.

Om det är okej för Anders skulle jag också gärna se detta projekt (och andra färdiga projekt) samanställda och upplagda i exempelvis wikin med ritningar, mönsterkort och källkoder som pdf-dokument eller nåt...

/PeterH
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag väntar på metallfilmsmotstånd nu. Då jag fått dem fortsätter jag och startar då en ny tråd under "Projekt" då detta onekligen kvalar in därunder nu ;)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Fortsätter i Projektavdelningen nu

http://www.dalton.ax/battmeter/
sm5uiu

Inlägg av sm5uiu »

Har precis läst igenom tråden med stort intresse. Råkar nämligen vara så att jag själv har funderat på en batt meter till husvagnen. Mäter spänningen över en shunt på batteriets negativa sida, därefer förstärks spänningen med en lo offest op ca 20ggr. Efter det skall spänningen "filtreras" och därefter 2 st spänningsföljarsteg. Utgången från varje steg går till en var sin A/D ingång på en pic (detta för att få 10bit upplösning på ur/upp laddning). Hade även tankar på att använda en separat A/D med >16bit upplösning men det känns som överkurs. Räknar med 20mA upplösning som bäst, egenförbrukning ca 40mA. Trotts allt - batterier i sig själva är inga precitionsinstrument. Hur som helst är detta bättre än en grön gul och röd lysdiod.

/Sam
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag fick hem senaste numret av AoE i förra veckan och ett av projekten var just en batterimätare till båt, fast för batteriet till en liten elmotor (typ utombordare). Finns intresse kanske jag kan scanna och länka...

/PeterH
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag fick hem senaste numret av AoE i förra veckan och ett av projekten var just en batterimätare till båt, fast för batteriet till en liten elmotor (typ utombordare). Finns intresse kanske jag kan scanna och länka...
Säkert samma som var i Engelska Elektors sommarnummer. Det klarar bara urladdning eller hur?
Har precis läst igenom tråden med stort intresse. Råkar nämligen vara så att jag själv har funderat på en batt meter till husvagnen. Mäter spänningen över en shunt på batteriets negativa sida, därefer förstärks spänningen med en lo offest op ca 20ggr. Efter det skall spänningen "filtreras" och därefter 2 st spänningsföljarsteg. Utgången från varje steg går till en var sin A/D ingång på en pic (detta för att få 10bit upplösning på ur/upp laddning). Hade även tankar på att använda en separat A/D med >16bit upplösning men det känns som överkurs. Räknar med 20mA upplösning som bäst, egenförbrukning ca 40mA. Trotts allt - batterier i sig själva är inga precitionsinstrument. Hur som helst är detta bättre än en grön gul och röd lysdiod.
Du har rätt i det. Jag siktar dock personligen litet högre än enkel batterimätare. Fördelen med att förvandla V_F och räkna pulser är att du eliminerar en felkälla: kvantiseringsfelet. ADns kvantiseringsfel adderas över tiden och kan leda till stora fel i slutänden.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Batterimonitor till segelbåten (Strömmätare över shunt)

Inlägg av AndersG »

Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

:tumupp: Grattis! Hoppas du blev meddelad före publisering så att du är "med på båten" så att säga :D
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jodå.. Den skulle eg varit i sommarnumret i fjol, men de hann inte med.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur precist blir det med förutsägelserna om kvarvarande kapacitet om man räknar antal Joule som passerar?, borde endast bli batteriets "egenförlust" som blir kvar som okänd.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det är väl det precisaste :) Svårigheten är måhända att kalibrera batteriet. Men förutom laddning in/ut tar jag hänsyn till självurladdning (tempberoende) och effektivitet (att man måste ladda mera än man tar ut).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Elbolagens digitala elmätare (kassako!) använder halleffekts-sensorer. Så det borde fungera någorlunda iaf ;)

Ang shunt, så blir förlusten P = R * I² ..dvs för 10 A ström med en shunt på 5 mOhm så tappas 0,005 * 10² = 0,5 W över shunten. Var observant på just termen . Det drar med andra ord snabbt iväg i effekt.

Däremot blir det lätt att räkna på för ev MCU med linjärt förhållande: I = U/R = 50 mV / 5 mOhm = 10 A för ovanstående fall. Och P = U * I för effekten. Samt energin med P = U * I * t. Anledningen till att ta hänsyn till spänningen är ta med att den sjunker vid belasting. Tidsenheten blir förhoppningsvis latenstiden för A/D omvandlaren. Ev får man medelvärdesbilda med en kapacitans på ingången?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Nu är jag inte säker på att jag är med? Orsaken att jag inte använder en hallgivare är att de är relativt inexakta vid små strömmar. Det som min mätare, mäter är ström per tidsenhet. Detta mätande sker med en integrerad Coloumb-räknare.

I mitt fall är shunten dimensionerad för ca 12A max, men man kan enkelt mäta andra strömmar, genom att välja en annan shunt.
jappelino_1

Inlägg av jappelino_1 »

Kul projekt det här.

Jag har byggt en liknande pryl med lite annat upplägg: varje sak mäts individuellt.
Det viktigaste för mig är att se att solpanelen genererar ungefär lika många ampertimmar som kylskåpet drar.
Jag mäter även generatorn, spänningen över batteriet och vattnet i vattentanken.

Jag använder ett 10 milliOhms mätmotstånd som är kopplad till en Texas 2013.
Mätvärdena skickas med Zigbee och presenteras på en mycke liten Oled display.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag använder ett 10 milliOhms mätmotstånd som är kopplad till en Texas 2013.
Du menar en bq2013?
Skriv svar