Dum fråga om EPROM och PicStart programmer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
funkis_jackson
Kontakt:

Dum fråga om EPROM och PicStart programmer

Inlägg av funkis_jackson »

Ursäkta för en väldigt dum fråga från en väldigt grön nybörjare.
Jag har tidigare hållt på med bilar, inte finelektronik. Sådär, nu har jag ursäktat mig.

Skall kopiera ett par specialgjorda chip.
EPROMen heter B57423 internt hos bosch, och 27C256 på standardspråk. Det är en DIL28 kapsel, accesstiden vet jag ej, men vi kan väll dra slutsatsen att den bör vara ganska låg då det handlar om motorstyrning.

Jag har master chip, och jag har BIN filer som är kopior på masterchip, så så långt är det inga problem.
Men nu till det alla säkert kommer skratta åt, går detta att bränna med en PicStart modell äldre?
Kan fixa fram serienummer på denna så kanske det är lättare att förstå vad den är kapabel till, men den är garanterat ej purfärsk.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Nej, det går inte.
Du behöver en eprombrännare, det finns enkla modeller att bygga själv eller så kollar du ebay eller hör med någon här på forumet.

Jag har en brännare om du inte löser det på något annat sätt.
funkis_jackson
Kontakt:

Inlägg av funkis_jackson »

Det var det jag antog, tack för ett svar svart på vitt.
Egentligen handlar det om 2 st. binfiler som ska brännas till 4 chip. Dvs 2 chip ska innehålla första filen, och de två andra skall innehålla den sista bin filen.

Eventuellt är det på tal om att två nya masterchip skall laddas in och brännas ifrån med annan programvara, men i vilket fall som så är det väll ingen större arbetsinsats?

Det största problemet jag har dock är att de chip jag har måste raderas, och jag har då inte tillgång till någon UV-raderare.
Skriv svar