Problem med Pic basic pro och 16F877A
Problem med Pic basic pro och 16F877A
Hej!
Har kopplat upp min16F877A samt lysdiod, uppkopplingen fungerar även brännaren (en USB brännare från Kjell&Co), hämtade en Hexfil från http://www.voti.nl/blink/n_index.html som var programerad med något som hade ändelsen Jal den fungerade bra!
Problemet uppstår när jag själv programerar i Pic basic Pro Demo skriver programmet enligt nedan,
output portB.1
loop: High PORTB.1 ' Turn on LED connected to PORTB.1
Pause 500 ' Delay for .5 seconds
Low PORTB.1 ' Turn off LED connected to PORTB.1
Goto loop ' Go back to loop and blink LED forever
End
Det borde fungera men det gör det inte??????????????????????????
Tacksam för hjälp!!!!
Har kopplat upp min16F877A samt lysdiod, uppkopplingen fungerar även brännaren (en USB brännare från Kjell&Co), hämtade en Hexfil från http://www.voti.nl/blink/n_index.html som var programerad med något som hade ändelsen Jal den fungerade bra!
Problemet uppstår när jag själv programerar i Pic basic Pro Demo skriver programmet enligt nedan,
output portB.1
End
Det borde fungera men det gör det inte??????????????????????????
Tacksam för hjälp!!!!
- grapetonix
Hej!
Den verkar fungera helt okej med med Hex filen som jag laddade ner lampan blinkar då! mer har jag inte kollat, vet nog inte hur jag skulle kolla ändå!
Mvh Jens
Är det någon som har picbasic pro samt pic 16F877A där ute? ifall det var så och ni hadde tid att fixa en Hexfil med motsvarande program så skulle jag kunna testa en fil som jag vet fungerar! just nu har jag det tagit slut på ideer,vin samt wiskey jag blir bara frustrerad!
Jag använder en 20 MHz kristall men det skall väl inte vara något problem?
Den verkar fungera helt okej med med Hex filen som jag laddade ner lampan blinkar då! mer har jag inte kollat, vet nog inte hur jag skulle kolla ändå!
Mvh Jens
Är det någon som har picbasic pro samt pic 16F877A där ute? ifall det var så och ni hadde tid att fixa en Hexfil med motsvarande program så skulle jag kunna testa en fil som jag vet fungerar! just nu har jag det tagit slut på ideer,vin samt wiskey jag blir bara frustrerad!
Jag använder en 20 MHz kristall men det skall väl inte vara något problem?
Om man kör med 20MHz kristall måste man ställa in att man kör med en HS (jepp, High Speed) kristall, annars funkar det för det mesta inte. Detta kan man göra i brännarprogrammet eller via "konfigure word".
- grapetonix
Det är med största säkerhet det som är problemet. Mycket sällsynt att kristaller är så lättdrivna att de klarar sig i XT-läge vid 8MHz och över. HS krävs.
Vid sådär höga frekvenser kan det enligt min mening vara lite svårt att verkligen få kristallen att fungera bra, med lastkapacitanser osv. Särskilt om man kör på ett breadboard. Tycker man ska hålla sig <=10MHz om sakerna inte är hårdlödda.
Vid sådär höga frekvenser kan det enligt min mening vara lite svårt att verkligen få kristallen att fungera bra, med lastkapacitanser osv. Särskilt om man kör på ett breadboard. Tycker man ska hålla sig <=10MHz om sakerna inte är hårdlödda.
Hej!
Ändrade till HS men det fungerade inte ändå, jag kanske gör något helfel men kommer inte på vad!
Uppkopplingen med kristall samt krets fungerar ju ypperligt med .hex filen jag laddade ner från nätet, så jag tror inte det beror på uppkopplingen det måste vara något när jag kompilerar hexfilen.
Ifall man jämför hexfilerna så är det mer information på den som fungerar!
Mvh jens
Ändrade till HS men det fungerade inte ändå, jag kanske gör något helfel men kommer inte på vad!
Uppkopplingen med kristall samt krets fungerar ju ypperligt med .hex filen jag laddade ner från nätet, så jag tror inte det beror på uppkopplingen det måste vara något när jag kompilerar hexfilen.
Ifall man jämför hexfilerna så är det mer information på den som fungerar!
Mvh jens
Tja, med min förra programmerare och medföljande program så kunde man inte ställa inte vilken kristall man körde på mm...
Så då brukade jag alltid lägga in följande kod i början av programmet:
ändra till rätt device bara. Denna kod funkade med 16f84a:n iaf.
Så då brukade jag alltid lägga in följande kod i början av programmet:
Kod: Markera allt
@ device pic16F84a, hs_osc
Detta är min senaste snutt !
DEFINE OSC 20
output portB.1
End
Den funkade inte heller finns det ingen inställning i själva Picbasic pro programmet som man måste ställa in?
Koden stämmer ju överens med nästan alla tester jag set!
Mvh Jens
P.S Tack för erat tålamod!
DEFINE OSC 20
output portB.1
End
Den funkade inte heller finns det ingen inställning i själva Picbasic pro programmet som man måste ställa in?
Koden stämmer ju överens med nästan alla tester jag set!
Mvh Jens
P.S Tack för erat tålamod!
Hej!
Fick äntligen lilla dioden att blinka!!!!!!!!!!!
Definierade Kristallen som HS Både i Pic basic samt i brännarprogrammet,
lite osäker på vad som hände många test blev det.
Mvh Jens
Är det någon som vet hus man kopplar in Pic kretsen när man skall programera den på kortet? Den går väl snart sönder annars!
Fick äntligen lilla dioden att blinka!!!!!!!!!!!
Definierade Kristallen som HS Både i Pic basic samt i brännarprogrammet,
lite osäker på vad som hände många test blev det.
Mvh Jens
Är det någon som vet hus man kopplar in Pic kretsen när man skall programera den på kortet? Den går väl snart sönder annars!