Byta celler i batteri för bärbar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
speakman

Byta celler i batteri för bärbar?

Inlägg av speakman »

Min Dell Inspiron 1300 är stendöd i batteriet, och när snåljåpen kryper fram så undrar man förstås om det skulle räcka med att byta ut cellerna.

Så här ser batteriet ut. Batteriet är på totalt 14,8 volt och 4 celler ger 3,7 volt per cell. Borde finnas på Elfa.

Vad tror ni? Nån som provat? Kan det ligga nån intelligens i den tillhörande elektroniken som medvetet sätter stopp för nya celler?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det finns olika versioner av LiON celler. Iaf när det gäller spänningen (3.6V vs 3.8V?).
Hur satt batteriet ihop ..? (Skruv, lim, plastabbar)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

kunde inte se riktigt, men det är metall så långt jag ser.
peter555

Inlägg av peter555 »

De brukar behöva en reset, sök på "battery resetter"
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det finns en ganska bra guide här: http://www.electronics-lab.com/articles ... index.html
xxargs

Inlägg av xxargs »

LiOn-batterier köper du inte på Elfa eller någon annan butik över disk som privatperson i Sverige - det är bara elmodellflygnissarna som kommer åt LiIonbatterier och dessa är då speciella för sitt ändamål.

du får köpa batterierna på ebay eller liknande ställen.

se till att ladda batterierna parallellt och låta dom vara ihopkopplade några dygn så att de verkligen är lika laddade innan dessa monteras i serie i batteri-packen - givetvis måte batterierna vara från samma tillverkningsbatch.
bearing

Inlägg av bearing »

I batteripacket till min gamla bärbara är batteriernas serienummer i serie.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Ursa vad rörigt. Nytt kostar kring 800:-, knappt lönt å försöka själv under alla premisser.

Men det där med "battery resetter" var intressant. Datorn säger nämligen själv att batteriet har knapp 50% kapacitet, men den blinkar rött på datorns laddlampa samt dör den efter 1 sek om jag drar ut kabeln. Kunde man "återställa" vad-nu-det-är så kanske den kan leva vidare ett tag på de där knappa 50%en...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6979

Vet att det finns folk som har använt dom cellerna för att bygga om laptoppack och det har gått bra.

Då är cellkostnaden för ditt batteripack <120kr så då kanske det är värt att prova?

Här lite dyrare, men kanske presterar lite bättre:
https://www.all-battery.com/index.asp?P ... ProdID=472
Skriv svar