Kretskortsmjukvara
Kretskortsmjukvara
Jag städade i Senaste kretskortet-tråden och placerade diskussionen om "kretskortsmjukvara" i den här tråden istället.
//Jimmy
---------------------------------------------------
Jag har inte direkt sysslat med att CADa professionella kort, men för mig så sticker det lite i ögonen att ha 90* hörn, speciellt för kort för höga frekvenser.
Är jag som är över försiktig eller har det någon betydelse?
//Jimmy
---------------------------------------------------
Jag har inte direkt sysslat med att CADa professionella kort, men för mig så sticker det lite i ögonen att ha 90* hörn, speciellt för kort för höga frekvenser.
Är jag som är över försiktig eller har det någon betydelse?
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26552
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
-
- Inlägg: 8444
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Så här ser min checklista ut.
Det spar faktiskt tid att pricka av punkterna vartefter.
Checklista mönsterkortsCAD
Innan:
Kortets yttermått skall vara.
Mekanikritning i importerbar DXF fil
Monteringshål placering, antal, pläterade/opläterade (krage på lödsidan?).
Kundens jobbnamn, kundens jobbnummer
Legotillverkarens färdigt kort-jobbnummer, CU-jobbnummer, pastaplåtnummer,
Setup Clearence
NET-NET special clearence Setup.
EDIT/PROPERTY add PP_PARTNUMBER=VALUE
Skapa nya komponenter.
Kontrollera att hålmonterade komponenter får PP_EXCLUDE som Property
Kontrollera att PP_ROT_BASE finns på alla ytmonterade komponenter
Skall övrig ledig kortyta via "copper pour" kopplas till chassi eller 0V?
Under jobbet.
Lägg dit kundens Logga
Lägg dit min Logga.
Lägg dit texter på kopparsidor, mask, screen. Pasta utanför kortet
Lägg dit ruta för lagernumrering.
Lägg dit ruta i screen för modifieringsnummer.
Dubbelkolla revisionsbetekning och revisionsdatum i alla lager
Fiducial marks på alla ytmonteringssidor.
Gör Cooper pour
Clearence check
Fixa felen
Design rule check.
Fixa felen
Netlist check.
Fixa felen
Gör ovan igen tills allt är OK så många interaktioner som det krävs
Importera Nätlistan igen med uppdaterade P&P legotillverkarbetekningar på alla komponenter
Netlist check.
Fixa felen
Gör ovan igen tills allt är OK så många interaktioner som det krävs
Kortuppbyggnadskontroll.
Postprocessning
Exportera Gerber/drill fvb legotillverkare eller MK fabrikant.
Importera Nätlistan igen med uppdaterade legotillverkarbetekningar på alla komponenter
Exportera P&P filen
Exportera 3D filen till Word
Exportera jobbet som PDF filer enligt standardformaten
Få kundens OK skicka sedan alla filer till dom som skall ha dom!
Skicka fakturan
Det spar faktiskt tid att pricka av punkterna vartefter.
Checklista mönsterkortsCAD
Innan:
Kortets yttermått skall vara.
Mekanikritning i importerbar DXF fil
Monteringshål placering, antal, pläterade/opläterade (krage på lödsidan?).
Kundens jobbnamn, kundens jobbnummer
Legotillverkarens färdigt kort-jobbnummer, CU-jobbnummer, pastaplåtnummer,
Setup Clearence
NET-NET special clearence Setup.
EDIT/PROPERTY add PP_PARTNUMBER=VALUE
Skapa nya komponenter.
Kontrollera att hålmonterade komponenter får PP_EXCLUDE som Property
Kontrollera att PP_ROT_BASE finns på alla ytmonterade komponenter
Skall övrig ledig kortyta via "copper pour" kopplas till chassi eller 0V?
Under jobbet.
Lägg dit kundens Logga
Lägg dit min Logga.
Lägg dit texter på kopparsidor, mask, screen. Pasta utanför kortet
Lägg dit ruta för lagernumrering.
Lägg dit ruta i screen för modifieringsnummer.
Dubbelkolla revisionsbetekning och revisionsdatum i alla lager
Fiducial marks på alla ytmonteringssidor.
Gör Cooper pour
Clearence check
Fixa felen
Design rule check.
Fixa felen
Netlist check.
Fixa felen
Gör ovan igen tills allt är OK så många interaktioner som det krävs
Importera Nätlistan igen med uppdaterade P&P legotillverkarbetekningar på alla komponenter
Netlist check.
Fixa felen
Gör ovan igen tills allt är OK så många interaktioner som det krävs
Kortuppbyggnadskontroll.
Postprocessning
Exportera Gerber/drill fvb legotillverkare eller MK fabrikant.
Importera Nätlistan igen med uppdaterade legotillverkarbetekningar på alla komponenter
Exportera P&P filen
Exportera 3D filen till Word
Exportera jobbet som PDF filer enligt standardformaten
Få kundens OK skicka sedan alla filer till dom som skall ha dom!
Skicka fakturan
Hehe, som jag misstänkte då
OrCAD var det program jag körde när jag höll på som mest (men det var länge sen.. så länge sen att det kördes i DOS). Kör du licens, fulkopia eller utvärdering nu MM? Om du har licens, vad får man straffa för OrCAD nuförtiden? Är det inte allt för dyrt kan man ju köra ett prog man förhoppningsvis känner igen istället för att börja om och harva med ex. Eagle...
/PeterH

OrCAD var det program jag körde när jag höll på som mest (men det var länge sen.. så länge sen att det kördes i DOS). Kör du licens, fulkopia eller utvärdering nu MM? Om du har licens, vad får man straffa för OrCAD nuförtiden? Är det inte allt för dyrt kan man ju köra ett prog man förhoppningsvis känner igen istället för att börja om och harva med ex. Eagle...
/PeterH
..men.. man måste ju få fråga så man vet vad andra som håller på inte betalar (inte jag naturligtvis
) Nån som har sett Bourne Ultimatum som kom den fjortonde semptember förresten?
Jag kommer titta på DipTrace också, men vad får man straffa för den då? (kan kolla själv, men det är ju lättare att fråga
)
Edit: kollade din länk Jojje, 6000:- för fullversion, inte svindyrt men lite utanför min budget. Klarar man sig på 1000 pinnar? Ni som kör en del, var hamnar ni i antal pinnar?
/PeterH



Jag kommer titta på DipTrace också, men vad får man straffa för den då? (kan kolla själv, men det är ju lättare att fråga

Edit: kollade din länk Jojje, 6000:- för fullversion, inte svindyrt men lite utanför min budget. Klarar man sig på 1000 pinnar? Ni som kör en del, var hamnar ni i antal pinnar?
/PeterH
Närbild av min senaste etsning...

hela bilden här
Det verkar som om jag alltid ligger på gränsen mellan att få "prickar eller öar av koppar" mellan banorna och massor av små hål i kopparytan om jag låter det ligga lite längre. Kan bero på fel exponeringstid kanske. (för kort/lång?)
När jag framkallar fotorestisten tycker jag det är svårt att avgöra när all lacken verkligen är borta och jag vill inte att det ska ligga i framkallningen längre än nödvändigt med tanke på "hålen i kopparn". Detta exemplar (bilden) blev dock ganska okej.
fotot taget med ljuskällan bakom kortet / genomlysning

hela bilden här
Det verkar som om jag alltid ligger på gränsen mellan att få "prickar eller öar av koppar" mellan banorna och massor av små hål i kopparytan om jag låter det ligga lite längre. Kan bero på fel exponeringstid kanske. (för kort/lång?)
När jag framkallar fotorestisten tycker jag det är svårt att avgöra när all lacken verkligen är borta och jag vill inte att det ska ligga i framkallningen längre än nödvändigt med tanke på "hålen i kopparn". Detta exemplar (bilden) blev dock ganska okej.
fotot taget med ljuskällan bakom kortet / genomlysning
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26552
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Alla här har ju lite olika tider och metoder som fungerar bäst -för just de personerna. Så man kan mest göra gissningar när det gäller tider och förhållande mellan kemikalie/vatten som fungerar för andra. Det bästa sättet för att ta hitta en fungerande procedur är att man ändrar en parameter i taget:
Testa att minska framkallningstiden och etsa med samma tid som du brukar. Om det då försvinner för lite koppar så var det inte framkallningstiden som var felet. Kör då med samma framkallningstid igen, men minska etstiden. Om det fortfarande inte blir bra så gör du likadant med exponeringstiden, men behåller tiderna för framkallning och etsning.
Först och främst ska man förstås se till så att kortet och pappret/OH-filmen är rent, ligger tätt mot laminatet och att man inte har helt fel belysning.
En del är lite petiga med vinklar och sånt vid exponeringen, men hittills har ingen lagt upp bildbevis på något kort som blivit misslyckat pga fel vinkel på ljuskällan. Samma sak med "luft"bubblorna som blir när man etsar. Enligt min personliga åsikt så är det bara myter, annars hade man helt klart fått läsa om folk som verkligen har råkat ut för dessa "fel".
Testa att minska framkallningstiden och etsa med samma tid som du brukar. Om det då försvinner för lite koppar så var det inte framkallningstiden som var felet. Kör då med samma framkallningstid igen, men minska etstiden. Om det fortfarande inte blir bra så gör du likadant med exponeringstiden, men behåller tiderna för framkallning och etsning.
Först och främst ska man förstås se till så att kortet och pappret/OH-filmen är rent, ligger tätt mot laminatet och att man inte har helt fel belysning.
En del är lite petiga med vinklar och sånt vid exponeringen, men hittills har ingen lagt upp bildbevis på något kort som blivit misslyckat pga fel vinkel på ljuskällan. Samma sak med "luft"bubblorna som blir när man etsar. Enligt min personliga åsikt så är det bara myter, annars hade man helt klart fått läsa om folk som verkligen har råkat ut för dessa "fel".

Ifall du "ligger på gränsen" tycker jag du skall prova med dubbla OH-filmer. Då kan du öka på exponeringstiden så du med marginal blir kvitt "prickar eller öar av koppar" utan att det lyser igenom där det skall vara koppar. Om du redan använder dubbla filmer har jag inga bra förslag utom att skaffa en noggran printer.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26552
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt: