Sitter och bygger och så upptäckte jag för några veckor sedan att lite då och då så uppträder märkliga saker.
Har nu upptäckt att det är störningar i strömmen.
Tex om jag trycker igång mina datorhögtalare så påverkar det chippets matningsspänning som har strömmatning från ett löst PC-aggreggat 3 meter bort som jag tar 5V ifrån via 5 meter långa sladdar.
Ibland kan störningarna orsaka polvändning tom, ser inte snyggt ut i oscilloskopet.
Har en stor konding nära chippet just för att chippet ska slippa störningar men det hjälper tydligen inte.
Verkar snarare som om det fungerar bättre utan.
Ska man ha någon spänningsregulator nära chippet istället eller kanske kapa de långa strömkablarna?
Vill gärna kunna bygga nära datorn som är 3 meter från byggarbordet.
Sporadiska störningar i strömtillförseln till chip.
-
Mindmapper
En stor konding är inte det enda saliggörande. En stor konding är bättre på att lagra energi än en liten. En liten är bättre för att ta bort högfrekventa störningar. Därför brukar man ha en stor ellyt och sprida ut flera små kondingar där de gör mest nytta på större kretskort. I ditt fall är det kanske mera frågan om en stor och en liten. Olika typer av kondensatorer har dessutom olika egenskaper så att man väljer kondingar efter de egenskaper man är ute efter för tillfället.
I ditt fall är det som tidigare sagt i tråden att ett dator PSU inte är konstruerat (lämpligt) att driva små laster och i sådana fall kan släppa ifrån sig rikligt med skräp. Såsom det verkar vara hos dig.
I ditt fall är det som tidigare sagt i tråden att ett dator PSU inte är konstruerat (lämpligt) att driva små laster och i sådana fall kan släppa ifrån sig rikligt med skräp. Såsom det verkar vara hos dig.