Löda bort knapp med fleraben lättast?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Löda bort knapp med fleraben lättast?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tjena.

Har 3 st momentanaknappar somjag antagligen måste löda dit kablar på lödpunkterna (kommer sitta dåligt) eller ta och löda bort knapparna en för en och sedan sätta på en platta. Nu är det så att varje knapp har 4ben och hur löder jag enklast isf bort knapparna utan att ha sönder de?
peter555

Inlägg av peter555 »

Det brukar vara knepigt, varmluft kan funka men säkert är det inte. Har du någon bild på knapparna ?
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Lite mörka bilder tyvärr. såg ljusare ut i kameran.

Bild 1
Bild 2

Som synes sitter de med 4 lödpunkter men jag tror bara 2 är anslutna.

----------
MAX 700 pixlar i bredd på bilder!
Gjorde om bilderna till länkar.
//Jimmy
----------
peter555

Inlägg av peter555 »

De där borde gå att få bort med lite tennsug och lödfläta.
wolie

Inlägg av wolie »

Om du vill vara snabb kan du alltid dra på en massa lödtenn så alla piggarna får kontakt och dra ut knappen. :)
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

hmm. Har nog ångrat mit lite. hur lätt är det att försöka löda på en kabel på 2 av lödpunkterna på varje knapp.? de sitter med rätt avstånd imellan varandra och dessutom på ett kretskort där hålen passar bra till att fästa kretskortet i.

Om man tar typ en stift list och lägger en liten lödklump på kontaktytan och sedan fäster den där och sedan tar man en kabel och fäster på stiftlisten och sen lite krympslang över det?

skulle det gå tro?

allting sitter skyddat där de ska sitta. inga vibrationer eller något.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går alldeles utmärkt att löda fast sladdar direkt på benen på baksidan. Jag har flera gamla byggen som det aldrig lossnat på. Suger du dessutom bort tennet först på benen, och drar kopparen runt benen och nyper åt, och sen på med tenn igen, ja då kommer det aldrig lossna. Knapparna kommer sluta funka innan. ;)
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Gick fint med att ta stift list av grövre sort. hålla med en avbitart¨ång och sen hålla lödkolven i andra handen och sen peta in lödten med hjälp av en bit i munnen ;)

Fick dit 5 av 6st bra den ena blev det lite mycket lutning på ena pinnen och fick lite för mycket ten på fel plats men det var så tångt dessutom :) fungerar fitn iaf :)

Bild

Duger till detta iaf ;)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det finna annars ett speciellt lödtenn som behåller värmen extra länge för att klara dessa typer av jobb... Genom att lägga på detta tenn hinner man värma alla punkter för att sedan ta loss komponenten.

Jag tror inte på tekniken med lodfläta i detta fall då det brukar sluta med att man sliter ut genompläteringarna på kretskoret (spelar ingen roll om kortet är skrot och man bara vill åt komponenten, men ska kortet återanvändas/lagas är det viktigt att genompläteringarna blir kvar :wink: )

Lösningen är: på med mer tenn så att den håller värmen längre, dra sedan lite lätt i knappen medans du värmer alla punkter (en efter en i en snabb rörelse) Har tagit loss mer än en trilskande komponent på detta vis 8)

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag förstår inte riktigt vad stiften hjälper till med.
De sitter väl inte bättre än vad en sladd gör?
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

onödigt igentligen .. men lättare att sen ansluta kablarnalite större pricksäkerhet då ibland att enstaka kardeler vill spreta åt något annat håll.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Jag skulle skalat upp kabeln och sedan tvinnat kardelerna och förtennat.
Skriv svar