Dator som strular (stänger ner, fast inte helt) PROBLEM LÖ

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Variosboy

Dator som strular (stänger ner, fast inte helt) PROBLEM LÖ

Inlägg av Variosboy »

Kan börja med att säga att jag sökt redan! Svårt att avgränsa sökningen tycker jag.. Vet inte vad jag ska skriva riktigt.

Nåväl, till mitt problem!

Har fått några utskrotade datorer från jobbet som jag nu lyckats pilla ihop till en fungerande (nästan).
Det är en liten smidig dator som jag tänkt ha i garaget för att spela upp musik från å lite sånt.

Problemet: Den kan när som helst, utan någon viss föregående "action" stänga ner vissa delar av sig. Den dör alltså inte helt, nätagget är på, hårddisken är igång men den visar inget på skärmen (min tv som jag testar mot just nu).

Kan dessa problem bero på svullna kondingar på moderkort?
Har ett nätagg till som jag tänkte testa med i morgon, jobbar nu..

Datorerna här byts med jämna mellanrum, så det är inte säkert att de är trasiga för att de är skrot
Senast redigerad av Variosboy 28 augusti 2008, 11:29:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om kondingarna på moderkortet är svullna så ska du givetvis byta kondingar eller byta ut hela kortet.

"Laga alla kända fel innan du söker orsaken till ett okänt symptom"
Pudde

Inlägg av Pudde »

Kan vara så att datorn är inställd på att gå ned i viloläge efter en viss tid.
Gå in i kontrollpanelen och klicka på ikonen Bildskärm där efter fliken skärmsläckare, längst ned i den rutan så står det inställningar på en knapp,klicka där, väl där så ser du att det står: Försätt i vänteläge och vilo läge.Där ska det står ALDRIG och inget annat! :D
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

vet inte egentligen vad felet var, men bytte moderkort, och vipps var problemen borta.

Förmodligen var det kondingarna som ställde till det..
Skriv svar