Hjälp till komponentval för RGB-styrning
Hjälp till komponentval för RGB-styrning
Hej!
Jag vill koppla en en RGB-lysdiod på bilen som extraljus och blinkersljus. Funktionen ska vara att den lyser ihop med parkeringsljuset och att färgen/styrkan då ska gå att ställa in. När jag blinkar skall den slockna och endast blinka i orange, i en förbestämd styrka mellan rött och grönt som justerats in separat.
Jag kan inte hantera PIC eller liknande teknik utan vill använda enkla och billiga komponenter.
Skickar med en skiss som visar om jag är på rätt väg. Tänker mig något slags relä för varje färg (eller ett med tre sep in-/utkopplingar) som bryter strömmen när det kommer ström från blinkersen. För enkelhetens skull har jag utelämnat strömbegränsning i skissen.
Bilden.
------------------------------------------
MAX 700 pixlar i bredd för inlagda bilder!
Gjorde om bilden till en länk...
//Jimmy
------------------------------------------
Edit: Gjorde en bättre rubrik.
Jag vill koppla en en RGB-lysdiod på bilen som extraljus och blinkersljus. Funktionen ska vara att den lyser ihop med parkeringsljuset och att färgen/styrkan då ska gå att ställa in. När jag blinkar skall den slockna och endast blinka i orange, i en förbestämd styrka mellan rött och grönt som justerats in separat.
Jag kan inte hantera PIC eller liknande teknik utan vill använda enkla och billiga komponenter.
Skickar med en skiss som visar om jag är på rätt väg. Tänker mig något slags relä för varje färg (eller ett med tre sep in-/utkopplingar) som bryter strömmen när det kommer ström från blinkersen. För enkelhetens skull har jag utelämnat strömbegränsning i skissen.
Bilden.
------------------------------------------
MAX 700 pixlar i bredd för inlagda bilder!
Gjorde om bilden till en länk...
//Jimmy
------------------------------------------
Edit: Gjorde en bättre rubrik.
Senast redigerad av Neondiod 24 augusti 2008, 12:19:00, redigerad totalt 1 gång.
Hade du tänkt dimma med potentiometrar? Kan bli knepigt med LED. Och du vet att en hyfsad spänningsspik kan påverka färger och i värsta fall skada LEDen.
Jag säger nog en mikrokontroller av något slag, typ AVR. Har själv börjat leka med RGB mixning med hjälp av en Arduino, och det är faktiskt inte så hemskt svårt.
Men de klart, Några relä hade fungerat
Jag säger nog en mikrokontroller av något slag, typ AVR. Har själv börjat leka med RGB mixning med hjälp av en Arduino, och det är faktiskt inte så hemskt svårt.
Men de klart, Några relä hade fungerat
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26579
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Dimma med potentiometrar är inga problem.
12V ------- Pot ------ Strömbegränsningsmotstånd ----- Lysdiod --- GND.
Man kopplar alltså in bara två av potens ben.
Ett enkelt sätt att lösa det hela är med en transistor mellan "Lysdiod" och "GND" för den blåa lysdioden.
edit: Skrev fel.
edit 2: Gjorde ett litet schema:

(Lägg till borttagning av strömspikar.)
Om RGB-lysdioden har gemensam katod så sätter du en PNP-transistor på andra sidan om den blå lysdioden istället.
Känns lite overkill att göra med en microkontroller...
edit 3: Jag blev lite förvillad av beskrivningen, men det är inte så mycket som behöver modifieras för att inte R+G ska lysa hela tiden.
12V ------- Pot ------ Strömbegränsningsmotstånd ----- Lysdiod --- GND.
Man kopplar alltså in bara två av potens ben.
Ett enkelt sätt att lösa det hela är med en transistor mellan "Lysdiod" och "GND" för den blåa lysdioden.

edit: Skrev fel.

edit 2: Gjorde ett litet schema:

(Lägg till borttagning av strömspikar.)
Om RGB-lysdioden har gemensam katod så sätter du en PNP-transistor på andra sidan om den blå lysdioden istället.
Känns lite overkill att göra med en microkontroller...
edit 3: Jag blev lite förvillad av beskrivningen, men det är inte så mycket som behöver modifieras för att inte R+G ska lysa hela tiden.
Hej!
Tack för svaren! Jag hade tänkt använda "riktiga" led-dimmers, men om det går lika bra med pottar borde det bli billigare..
Jag tror jag förstår principen bakom att koppla bort det blåa chipet, kruxet är bara att det är meningen att det röda och gröna chipet ska kunna vara inställt på vilken effekt som helst, så det kommer inte alltid att lysa orange när det blåa kopplas bort. RGB-lysdioden har gemensam katod eller anod (har inte köpt den ännu så vet inte säkert, de är vanligt att det är tvärtemot vad det står på specen).
Fungerar en PNP-transistor så att strömmen bara kan gå mellan |två av tre| ben åt gången och att det "tredje" benet då blir blockerat? Isåfall, skulle jag då kunna ha en PNP-transistor för varje färg och splitta strömmen från blinkersen till att; en gren stänger av strömmen från dimmrarna och den andra grenen driver det röda och gröna chipet i en förutbestämd styrka?
En ny skiss (mindre än 700 pix
)

Har utelämnat vissa komponenter för enkelhetens skull.
Tack för svaren! Jag hade tänkt använda "riktiga" led-dimmers, men om det går lika bra med pottar borde det bli billigare..
Jag tror jag förstår principen bakom att koppla bort det blåa chipet, kruxet är bara att det är meningen att det röda och gröna chipet ska kunna vara inställt på vilken effekt som helst, så det kommer inte alltid att lysa orange när det blåa kopplas bort. RGB-lysdioden har gemensam katod eller anod (har inte köpt den ännu så vet inte säkert, de är vanligt att det är tvärtemot vad det står på specen).
Fungerar en PNP-transistor så att strömmen bara kan gå mellan |två av tre| ben åt gången och att det "tredje" benet då blir blockerat? Isåfall, skulle jag då kunna ha en PNP-transistor för varje färg och splitta strömmen från blinkersen till att; en gren stänger av strömmen från dimmrarna och den andra grenen driver det röda och gröna chipet i en förutbestämd styrka?
En ny skiss (mindre än 700 pix


Har utelämnat vissa komponenter för enkelhetens skull.
-
- Inlägg: 7110
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
"om det går lika bra med pottar borde det bli billigare."
Mycket billigare, men pottarna klarar inte några större strömmar så att använda dom till effekt LED är inte att rekommendera. Behöver man inte kunna justera styrkan så sätt in fasta resistorer. Blir ändå billigare och driftsäkrare.
"RGB-lysdioden har gemensam katod eller anod (har inte köpt den ännu så vet inte säkert, de är vanligt att det är tvärtemot vad det står på specen). "
Vad är det för vits med specen då? Och hur kan man få ett rättskydd att fungera. Säljarna säger bara att specarna kan man strunta i! Det skulle bli dyrt och ohanterligt både för konsument och säljare.
"Fungerar en PNP-transistor så att strömmen bara kan gå mellan |två av tre| ben åt gången och att det "tredje" benet då blir blockerat?"
Det som syns på schemat är en NPN-transistor. Bipolära transistorer (NPN & PNP) styr strömmen mellan emitter och kollektor med en liten ström på basen. Polariteten är olika på NPN och PNP. ELFA's faktasidor har en bra beskrivning.
"Isåfall, skulle jag då kunna ha en PNP-transistor för varje färg och splitta strömmen från blinkersen till att; en gren stänger av strömmen från dimmrarna och den andra grenen driver det röda och gröna chipet i en förutbestämd styrka?"
Eller NPN
Går alldeles utmärkt.
Mycket billigare, men pottarna klarar inte några större strömmar så att använda dom till effekt LED är inte att rekommendera. Behöver man inte kunna justera styrkan så sätt in fasta resistorer. Blir ändå billigare och driftsäkrare.
"RGB-lysdioden har gemensam katod eller anod (har inte köpt den ännu så vet inte säkert, de är vanligt att det är tvärtemot vad det står på specen). "
Vad är det för vits med specen då? Och hur kan man få ett rättskydd att fungera. Säljarna säger bara att specarna kan man strunta i! Det skulle bli dyrt och ohanterligt både för konsument och säljare.
"Fungerar en PNP-transistor så att strömmen bara kan gå mellan |två av tre| ben åt gången och att det "tredje" benet då blir blockerat?"
Det som syns på schemat är en NPN-transistor. Bipolära transistorer (NPN & PNP) styr strömmen mellan emitter och kollektor med en liten ström på basen. Polariteten är olika på NPN och PNP. ELFA's faktasidor har en bra beskrivning.
"Isåfall, skulle jag då kunna ha en PNP-transistor för varje färg och splitta strömmen från blinkersen till att; en gren stänger av strömmen från dimmrarna och den andra grenen driver det röda och gröna chipet i en förutbestämd styrka?"
Eller NPN

Hej och tack för engagemanget
Jag hade tänkt använda mig av en 3 x 350mA RGB stjärna
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4530 så då håller kanske inte pottarna.
Eftersom det bara är 1 lysdiod måste jag bränna bort ca 3W i motstånd för varje färg vilket känns onödigt. Fungerar det att först spänningsomvandla ner till 5V och sedan PWM-dimmra med 3 st 87-588 påhttp://www.kjell.com/eller förlorar man lika mycket effekt då med?
Så det beror på om man har gemensam anod eller katod på RGB:n som styr om man ska använda PNP- eller NPN-transistorer?
Sorry för min okunskap, jag är 33 år och har precis börjat intressera mig för elektronik

Jag hade tänkt använda mig av en 3 x 350mA RGB stjärna
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4530 så då håller kanske inte pottarna.
Eftersom det bara är 1 lysdiod måste jag bränna bort ca 3W i motstånd för varje färg vilket känns onödigt. Fungerar det att först spänningsomvandla ner till 5V och sedan PWM-dimmra med 3 st 87-588 påhttp://www.kjell.com/eller förlorar man lika mycket effekt då med?
Så det beror på om man har gemensam anod eller katod på RGB:n som styr om man ska använda PNP- eller NPN-transistorer?
Sorry för min okunskap, jag är 33 år och har precis börjat intressera mig för elektronik

Neondiod:
Du får gärna bygga enligt ditt schema - men se till att ha flerdubbel uppsättning av komponenterna och pottarna samt gör provet på brandtålig underlag då det kommer vara flertal olika lägen där den magiska röken kommer att släppas ut komponenterna.
Ena fallet som jag ser direkt är när du slår på 12-voltskontakten så är det stor risk att du rensar både trissorna och din flerfärgs-LED och omvandlar dom till rök.
Andra läget, när du fixat basmotstånden till trissorna, är om din dimmer består av potentiometer så kommer LED att rycka när poten står i ena ändläget och du kör 12-volt rakt ned mot LED samt poten i sig kommer att ryka när den stå nästan i ändläge för max ljussstyrka..
Att man har motstånd lite här och där är inte bara för skojs skull och är något man kan hoppa över... - titta på JimmyAndersson schema så ser du snart några komponenter du har missat helt.
Att mata en LED via en potentiometer är heller ingen lyckad lösning - väldigt få potar klarar 20-50 mA och än mindre 350 mA när man närmar sig ändläget för max lämplig ljusstyrka då effektutvecklingen på den kvarvarande millimetern av löpbanan på poten blir väldigt stor och poten kommer att glöda och brinna...
(det fins givetvis lösningar även för detta)
Om trissorna används för att slå av och på LED så skulle jag sätta trissorna på andra sidan LED - dvs. mellan LED och jord - då basströmmen till trissorna när dom aktiveras kommer att tända upp LED litegrand även om dimmern står i sitt mörkaste läge.
---
Men men, friskt kopplat och hälften brunnet är också en väg att lära sig elektronik - med lite tanke före så kanske man kan minska bränderna till en tiodel i allafall
Att fiffla med spänningsomvandlare mm. är ett optimeringssteg du kan göra senare - först måste du få principerna att fungera och du förstår hur det hela hänger ihop - förståelse är viktigt för att sedan kunna optimera rätt.
känner du till Ohms lag ( U=R*I ) och effektlagen (P=U*I) - om inte så är det dags att repetera detta då du har nytta av det då du skall dimmensionera dina begränsningsmotstånd som du måste använda även om du använder PWM-moduler istället för pottar.
En god tips är att använda någon Spice simuleringsprogram och kollar dina kopplingar där - du spar en hel del brända saker på din arbetsbänk den vägen.
Du får gärna bygga enligt ditt schema - men se till att ha flerdubbel uppsättning av komponenterna och pottarna samt gör provet på brandtålig underlag då det kommer vara flertal olika lägen där den magiska röken kommer att släppas ut komponenterna.
Ena fallet som jag ser direkt är när du slår på 12-voltskontakten så är det stor risk att du rensar både trissorna och din flerfärgs-LED och omvandlar dom till rök.
Andra läget, när du fixat basmotstånden till trissorna, är om din dimmer består av potentiometer så kommer LED att rycka när poten står i ena ändläget och du kör 12-volt rakt ned mot LED samt poten i sig kommer att ryka när den stå nästan i ändläge för max ljussstyrka..
Att man har motstånd lite här och där är inte bara för skojs skull och är något man kan hoppa över... - titta på JimmyAndersson schema så ser du snart några komponenter du har missat helt.
Att mata en LED via en potentiometer är heller ingen lyckad lösning - väldigt få potar klarar 20-50 mA och än mindre 350 mA när man närmar sig ändläget för max lämplig ljusstyrka då effektutvecklingen på den kvarvarande millimetern av löpbanan på poten blir väldigt stor och poten kommer att glöda och brinna...
(det fins givetvis lösningar även för detta)
Om trissorna används för att slå av och på LED så skulle jag sätta trissorna på andra sidan LED - dvs. mellan LED och jord - då basströmmen till trissorna när dom aktiveras kommer att tända upp LED litegrand även om dimmern står i sitt mörkaste läge.
---
Men men, friskt kopplat och hälften brunnet är också en väg att lära sig elektronik - med lite tanke före så kanske man kan minska bränderna till en tiodel i allafall

Att fiffla med spänningsomvandlare mm. är ett optimeringssteg du kan göra senare - först måste du få principerna att fungera och du förstår hur det hela hänger ihop - förståelse är viktigt för att sedan kunna optimera rätt.
känner du till Ohms lag ( U=R*I ) och effektlagen (P=U*I) - om inte så är det dags att repetera detta då du har nytta av det då du skall dimmensionera dina begränsningsmotstånd som du måste använda även om du använder PWM-moduler istället för pottar.
En god tips är att använda någon Spice simuleringsprogram och kollar dina kopplingar där - du spar en hel del brända saker på din arbetsbänk den vägen.
Jag har en sådan RGB-LED från DealExtreme och kan säga att den har gemensam anod (+) Inte som markeringarna antyder helt enkelt.Neondiod skrev:Hej och tack för engagemanget![]()
Jag hade tänkt använda mig av en 3 x 350mA RGB stjärna
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4530 så då håller kanske inte pottarna.
Eftersom det bara är 1 lysdiod måste jag bränna bort ca 3W i motstånd för varje färg vilket känns onödigt. Fungerar det att först spänningsomvandla ner till 5V och sedan PWM-dimmra med 3 st 87-588 påhttp://www.kjell.com/eller förlorar man lika mycket effekt då med?
Jag driver min från 5V så det blir inte så värst mycket att svettas bort i resistorerna (4,7Ω för grön/blå och 6.8Ω eller 8.2Ω för Röd) men 12V blir lite väl mycket överskottsvärme. Men de klart, 10W motstånd på en kylfläns går ju.
-
- Inlägg: 7110
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Ska du dimmra med 3 st 87-588 så finns det väl ingen anledning att spänningsreglera till 5V om du redan har 12V. 87-588 verkar klara 15V.
Sedan har du en sådär dum spec som du beskrev.
"dimmra lysdioder (ej Luxeon). Max 15V, 0,5A. Bygger på pulsbreddsmodulering (PWM)."
Det finns vissa butiker som inte har kunskapen/eller tiden att specificera data för produkten. Visar egentligen hur kvalitetsmedveten butiken är. Varför ska inte luxeon fungera med den?
xxargs> "Att man har motstånd lite här och där är inte bara för skojs skull och är något man kan hoppa över... - titta på JimmyAndersson schema så ser du snart några komponenter du har missat helt."
Neondiod har skrivit under bilden att han utelämnat vissa komponenter. Tidigare har han även skrivit att han inte visar strömbegränsande komponenter.
Detta är hur dumt som helst anser även jag. Det är säkert flera som tittar på schemat och lär sig fel saker. Speciellt dom som kan reglerna för hur schema ska ritas har nog svårt för detta. Men det finns inget i forumsreglerna, vad jag vet, som säger att man måste följa god ritningsetik.
Sedan har du en sådär dum spec som du beskrev.
"dimmra lysdioder (ej Luxeon). Max 15V, 0,5A. Bygger på pulsbreddsmodulering (PWM)."
Det finns vissa butiker som inte har kunskapen/eller tiden att specificera data för produkten. Visar egentligen hur kvalitetsmedveten butiken är. Varför ska inte luxeon fungera med den?
xxargs> "Att man har motstånd lite här och där är inte bara för skojs skull och är något man kan hoppa över... - titta på JimmyAndersson schema så ser du snart några komponenter du har missat helt."
Neondiod har skrivit under bilden att han utelämnat vissa komponenter. Tidigare har han även skrivit att han inte visar strömbegränsande komponenter.
Detta är hur dumt som helst anser även jag. Det är säkert flera som tittar på schemat och lär sig fel saker. Speciellt dom som kan reglerna för hur schema ska ritas har nog svårt för detta. Men det finns inget i forumsreglerna, vad jag vet, som säger att man måste följa god ritningsetik.
Vad jag förstår måste jag ha tre transistorer som stänger av strömmen från "huvudkällan" och två andra transistorer som släpper på ström från blinkersen, rätt?
Ja, jag kan Ohms lag och har kopplat flera väl fungerande lysdiodskretsar. Sedan måste väl styrströmmen begränsas till transistorerna också, men det kände jag inte till och isåfall är nog inte transistorer rätt väg för mig, -blir för många komponenter. Jag vill bygga en lampa som funkar som denna http://autolumination.com/switchback.html med skillnaden att i "vitt" läge skall färgen vara justerbar. Kan även tänka mig göra avkall på att den slocknar mellan de gula blinkningarna.
Jag har inte ritat något schema eller ritning, -detta är skisser! Om nu någon rycker dessa skisser ur sitt sammanhang och bygger så och eldar upp sitt hus, -ska den personen stämma Internet då?
Ja, jag kan Ohms lag och har kopplat flera väl fungerande lysdiodskretsar. Sedan måste väl styrströmmen begränsas till transistorerna också, men det kände jag inte till och isåfall är nog inte transistorer rätt väg för mig, -blir för många komponenter. Jag vill bygga en lampa som funkar som denna http://autolumination.com/switchback.html med skillnaden att i "vitt" läge skall färgen vara justerbar. Kan även tänka mig göra avkall på att den slocknar mellan de gula blinkningarna.
Jag har inte bestämt mig för vilken typ av strömbegränsning jag skall ha ännu, -förrutom att jag inteska ha effektmotstånd. Helst en reglerbar strömbegränsare för varje färg om det finns någon (byggd runt LM317 eller liknande?) ca 30-350mA vore bra.Detta är hur dumt som helst anser även jag. Det är säkert flera som tittar på schemat och lär sig fel saker. Speciellt dom som kan reglerna för hur schema ska ritas har nog svårt för detta.
Jag har inte ritat något schema eller ritning, -detta är skisser! Om nu någon rycker dessa skisser ur sitt sammanhang och bygger så och eldar upp sitt hus, -ska den personen stämma Internet då?
Jösses..Men det finns inget i forumsreglerna, vad jag vet, som säger att man måste följa god ritningsetik.
-
- Inlägg: 7110
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Problemet med linjär strömbegränsning och spänningsreglering är värmeutvecklingen. Om du använder en resistor eller en IC så får du effektutvekling i dessa som måste transporteras bort. Om du ska stabilisera spänningen eller strömmen är dessutom osäkert. De IC-kretsar och LED's du använder måste transientskyddas i vilket fall som helst.
Du måste få ner strömförbrukningen eller räkna med att kyla bort värmen. Ett tredje alternativ är en switchad lösning.
Enklaste alternativet måste vara att minska strömmen. Lysdioderna blir mer och mer ljusstarka, även de små. Kan inte det göras med flera små lysdioder i stället?
Du måste få ner strömförbrukningen eller räkna med att kyla bort värmen. Ett tredje alternativ är en switchad lösning.
Enklaste alternativet måste vara att minska strömmen. Lysdioderna blir mer och mer ljusstarka, även de små. Kan inte det göras med flera små lysdioder i stället?
En lösning är att använda 6-pinnars RGB-leds:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=326
Dock rätt dyrt...
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=326
Dock rätt dyrt...
-
- Inlägg: 7110
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Jag förstår att man genom att seriekoppla dessa, slipper värma upp resistorer i lika stor omfattning. Men att prestera en lösning som kan dimma varje färg individuellt utan att öka värmeutveckligen blir svårare.
Finns det inte RGB-dioder i 6-pinnars lågeffektutförande som kan lämna så mycket ljus att de kan fungera i en blinkers? Eller vita och oranga dioder kanske?
Finns det inte RGB-dioder i 6-pinnars lågeffektutförande som kan lämna så mycket ljus att de kan fungera i en blinkers? Eller vita och oranga dioder kanske?
Jovisst finns det det, tex här:
http://www.hebeiltd.com.cn/?p=led.rgb
Eller här:
http://www.maplin.co.uk/Module.aspx?Tab ... 3&doy=25m8
Då får du dock använda en bunt för att få nog med ljus, sätt dom i serier om 3st så slipper du bränna bort lika mkt i motstånd.
http://www.hebeiltd.com.cn/?p=led.rgb
Eller här:
http://www.maplin.co.uk/Module.aspx?Tab ... 3&doy=25m8
Då får du dock använda en bunt för att få nog med ljus, sätt dom i serier om 3st så slipper du bränna bort lika mkt i motstånd.
Hej!
Jo, jag har funderat på att använda flera 6-pinnars lysdioder i serie men det blir antingen väldigt många små eller väldigt dyrt. Vita och oranga dioder kan ju också användas, har tillockmed sett sådana i samma kapsel. En annan variant är att använda bi-color leds, ett gult och ett blått chip. Då kan man varier färgen mellan blått-vitt-gult. Men med dessa lösningar tappar jag dock den roliga funktionen att reglera färgen i hela spektrat.
Måste man bränna bort lika mycket effekt om man strömbegränsar med en LM317 som om man använde vanliga motstånd?
Om man reglerar en lysdiod med en LM317 och en resistor på 3,9Ω, då får resistorn ta upp 0,4W vid 350mA. Kan man då lägga en pot (art 64-634-18 på ELFA) i serie med resistorn utan att den får ta emot mer än 0,4W? En skiss på hur jag tänker http://i.domaindlx.com/drakraft/Lysdiod ... %20pot.jpg
Om man ska reglera med PWM, ska den då sitta innan strömbegränsningen? Är det både + och - ingångar på en pwm? En skiss på hur jag funderar
http://i.domaindlx.com/drakraft/Lysdiod ... %20pwm.jpg
Mvh / Andreas
Jo, jag har funderat på att använda flera 6-pinnars lysdioder i serie men det blir antingen väldigt många små eller väldigt dyrt. Vita och oranga dioder kan ju också användas, har tillockmed sett sådana i samma kapsel. En annan variant är att använda bi-color leds, ett gult och ett blått chip. Då kan man varier färgen mellan blått-vitt-gult. Men med dessa lösningar tappar jag dock den roliga funktionen att reglera färgen i hela spektrat.
Måste man bränna bort lika mycket effekt om man strömbegränsar med en LM317 som om man använde vanliga motstånd?
Om man reglerar en lysdiod med en LM317 och en resistor på 3,9Ω, då får resistorn ta upp 0,4W vid 350mA. Kan man då lägga en pot (art 64-634-18 på ELFA) i serie med resistorn utan att den får ta emot mer än 0,4W? En skiss på hur jag tänker http://i.domaindlx.com/drakraft/Lysdiod ... %20pot.jpg
Om man ska reglera med PWM, ska den då sitta innan strömbegränsningen? Är det både + och - ingångar på en pwm? En skiss på hur jag funderar
http://i.domaindlx.com/drakraft/Lysdiod ... %20pwm.jpg
Mvh / Andreas