Radiostyrt relä

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Zingolasse

Radiostyrt relä

Inlägg av Zingolasse »

Hej!

Jag kan inte mycket om elektronik och behöver därför lite hjälp. Jag letar efter ett radiostyrt relä som kan öppna och stänga en krets. Som en strömbrytare. Komponenten måste var liten (<10x10x10 mm) samt fungera med en fjärrkontroll. Det får gärna vara för kretskort. Tanken är att jag skall sluta kretsen när jag trycker på fjärren och öppna kretsen när jag trycker igen. (Ni kunde säkert ana detta).

Finns det några komponenter som fungerar så?

Tacksam för svar.

Mvh

Zingolasse
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Finns färdiga sändar och mottagarmoduler för en billig peng som visserligen klarar av mer än det du vill, du nämner dock inte på vilket avstånd det gäller men är det kort så fungerar dessa bra. Sedan kan du ju kanske annars alltid ta en vanlig trådlös ringklocka och modifiera lite, kan kanske tom bli lite billigare och om inte ialf lättare att ordna då det ju i princip redan är klart. Finns sedan säkert andra grejer man kan använda till detta.
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Tror du kommer få problem att hitta en färdigbyggd, så pass kompakt mottagare med någon typ av avkodning(För att inte reagera på allt radiobrus).
Varför måste den vara så liten och vad skall de användas till, kanske finns en bättre lösning på problemet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Just ja den skulle vara i ministorlek, lite mer jobb att få tag på måhända men det finns nog ändå men då kan det kosta lite extra.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

http://cargard.defa.com/pdf/rr120x.pdf Manual till ovan, kanske är för stor för ditt behov men ändå, smart grej.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Slaktar man reläet blir det inte så stort ,mycket luft i burken men 10*10*10 mm är nog svårt , men man kan få valfri funktion på det
Zingolasse

Inlägg av Zingolasse »

Hej!

Tack för alla svar. Det verkar alltså inte vara så enkelt som jag ville. Skulle det vara möjligt att tillverka en liten krets som gör detta? Jag har faktiskt slaktat en radiostyrd ringklocka och plockat ut radioenheten men den skickar ut nån slags puls.

Det jag vill göra är att (enkelt sett) få en diod att lysa/släckas när jag trycker på fjärren.

/Zingolasse
wolie

Inlägg av wolie »

Zingolasse

Inlägg av Zingolasse »

Tack! Men det måste nog vara lite mer sofistikerat än så :]

/Z
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nexagrejorna uppfyller visserligen inte ditt storlekskrav och du har en knapp för av och en för på. I övrigt tycker jag den verkar göra det du beskriver. Vad menar du med "mer sofistikerat"? Förklara gärna!

Jag tror att det blir väldigt svårt att hitta på det lilla utrymma som du vill ha. Förklara också gärna vad det egentligen skall användas till då det är mycket lättare att ge bra råd!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

En trådlös dörrklocka tycker jag ändå är en bra idé? Defa'n var fin men dyr, Nexa drivs av 230 volt. Men å andra sidan är inte kortet i en billig dörrklocka särskilt litet heller...
Att den bara ger en puls är ju enkelt ordnat med en vippa:

Relay Toggle Circuit Using a 555 Timer
http://ourworld.compuserve.com/homepage ... /page9.htm
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Kolla in denna eBay butik som har färdiga paket med sändare/mottagare.
Har själv handlat av dem och är mycket nöjd.

http://stores.ebay.com/e-MadeinCHN
Apparatstation

Re:

Inlägg av Apparatstation »

ah' seems like what something looking i for is .. tack! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Radiostyrt relä

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet! :)

Jag tog bort en grejj i ditt inlägg. Ett citat av inlägget ovanför.
Varför då?
Läs Regel nr 1. Den står bl.a med röd fet text strax ovanför rutan där man skriver inlägg. :wink:
Skriv svar