Batteriladdare 110VAC till 230VAC Mod?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ondisc

Batteriladdare 110VAC till 230VAC Mod?!

Inlägg av ondisc »

Jag har fått en fin Ion-Li-laddare från staterna och den är så klart gjord för
110VAC. Jag vill ju stoppa in den i uttaget här hemma, helst utan att
behöva köpa en transformator 230->110V.

För att gå runt detta problemet öppnade jag upp laddaren för att kolla om
man inte bara kunde slå om någon switch till 230V men det fanns ingen.
Min fundering är nu om laddaren är så smart att den har en switchad
transformatordel (tror det!) så jag bara kan löda dit en ny sladd och
kontakt?! Det som talar för är:

1. att två säkringar är på 250V...
2. att transformatordelen är switchad...
3. att samma transformator finns i en 230V version för Europa. Alltså en version av laddaren med två olika kontakter...

Någon som har lite mer kunskap och råd?!

Bild

Annars testar jag nog att byta sladd. Säkringen lär ju smälla om det blir fel...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Klarar den båda spänningarna lär det stå på den. Att prova om det bara står 110V släpper bara ut den magiska röken! Väldigt snabbt dessutom. :D

Edit: Mera närbilder på komponenterna på primärsidan kan tala om ifall komponenterna inte klarar/klarar 230V
ondisc

Inlägg av ondisc »

Jo jag förstår hur du tänker. Jag tänker inte försöka 230-inkoppling ännu.

Jag tror dock att det inte står 110-230V på den just för att kontakten är för
110V och att man måste byta kontakt och sladd för att ens försöka 230. Jag
vill veta om man kan utesluta inkoppling på 230 genom att se på
komponenterna under locket...

Bilder finns nu uppladdade på:

http://www.conoi.se/lad/

Har googlat en del av IC-kretsarna och de ser ut att klara mer än 110V :)

-----
Slog ihop flera inlägg (som postats inom några minuter) till ett.
// Jimmy
-----
ondisc

Inlägg av ondisc »

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... sladd.html

Svarar mig själv och tackar för hjälpen. Kanske sparar någon annans
funderingar i framtiden!

Är fortfarande sugen på att testa 220 rätt i laddaren men spar det nöjet till senare tillfälle :)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Eftersom kondensatorn inte orkar mer än 200V kan du nog glömma att mata den med nåt annat än amerikansk spänning.

Här byggs ofta mindre switchaggregat för 100-240 V men enligt folket i landet på andra sidan finns det ju inte nåt annat än 110V nånstans i hela världen, och alltså inget behov av större inspänningsområde.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dom som klarar 230 Volt brukar ha 2 st 200 Voltkondingar som är kopplad i spänningsdubblarkoppling när de matas med 110 Volt medans man tar bort en sladd eller omkoppling per automatik för 230-Voltmatning och de båda ellytarna är seriekopplade

har du bara en enda 200 Volt konding i apparaten så kan den aldrig någonsin matas med 230 Volt.

Det är bara att köpa isolerande 230/110 Volt trafo om du skall använda makapären - också av isoleringsskäl då dessa är inte alls i samma nivå som europeiska nät

Är den CE-märkst förresten - annars får du i prinsip inte köra denna alls i Europa då den inte är kollad ur EMI-synpunkt efter europeiska regler.

Det här måste man tänka på när man köper amerikanska grejor via ebay - i prinsip så riskerar man köpa elektronikskrot för dyra pengar om det inte är CE-märkt... - sedan spelar det ingen roll hur snygg förpakningen är och hur många finesser prylen har...

tom kineserna är bättre på nätaggregat än vad amerikanare är - eftersom kineser exporterar internationellt och måste kunna ta olika strömsorter.
Senast redigerad av xxargs 26 augusti 2008, 19:20:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Och hur ofta BRYR man sig om den är CE märkt?
Som att ens modem/trådlösa telefon förr i tiden skulle vara märkt med televerkssymbolen... vet inte hur det är idag med den saken dock...
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag tycker de rätt bra med CE märkning, vet man att det lever upp till vissa krav.

Skulle nog inte våga köra den på 230, oavsett om man byter kondningar, om den är viktig för dig.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Som köpare har man ingen ansvar om det är CE-märkt eller inte - förutom risken med användningsstopp om utrustningen orsakar radiomässiga problem i närområdet och någon lyckats pejla in detta. Dock bör man betrakta icke CE-märkt utrustning som sekunda varor som kan ge strul när man köper...

Det är säljares och tillverkaren ansvar att inte sälja icke CE-märkt utrustning inom EU och alla vet hur noga ebay är med detta...

---

En sak att tänka på är att 'U-land' som kina börjar införa ännu strängare regler än CE-normerna för sin egen del och i princip om man klarar dom inhemska reglerna så klarara man per automatik också CE-reglerna ungeför... dom lär sig av kravbilden från exporten Med den här takten som sker nu så får snart USA ärva beteckningen 'U-land' åtm. på tekniksidan...

Amerikanare måste nog förr eller senare reformera om sin eldistrubition - om inte annat så för att minska kopparåtgången i ledningar då som det är idag kräver dubbel area för samma överförd energimängd som i Europa Dom kända kopparfyndigheterna räcker i typ bara 35 år framåt i tiden med den förbrukning vi har idag och priset går upp hela tiden. Redan idag är priskillnad mellan kopparkabel och aluminiumkabel typ en faktor 10.

visst - mycket kan ersättas med aluminiumledningar - men hur kul är det att montera stenhårda och svårböjda dito med i stort sett startkablar i dimension inomhus som kommer att krävas med 110-volt nät???
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En grov gissning är att den skulle ev kunna bli CE godkänd, den har ialf de filterdrosslar och avkoppling som CE grejer brukar ha. Det är förstås visserligen dock ingen som helst garanti för något.
ondisc

Inlägg av ondisc »

Tackar för svaren!

Vad är skillanden på ROHS och CE???
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Enkelt sagt så har CE med elsäkerhet förhindande av störningar och lite annat och göra, ROHS har i princip med miljödirektiv inom lödindustrin att göra.
Skriv svar