Kompakt lasereffektmeter modell billig

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Kompakt lasereffektmeter modell billig

Inlägg av MadModder »

Köpte den minsta multimetern på Jula, UNI-T UT33D. [edit] UT20B står det ju klart och tydligt. Och ingen reagerade. Jag har en UT33D också, men den är lite större. :lol:
Sen en såndär 9V-driven lasereffektmeter från ebay.
Sen var det dags att modda skiten ur multimetern. :madmodder:

Jag kollade upp vilka punkter under vredet som kopplades ihop i läge "200mV". Sen rev jag bort hela vredet samt mätprobsladdarna.
Sen scannade jag in båda sidor av kretskortet och tog in dem i photoshop och lade dem på varandra med genomskinlighet för att spåra de banor som behövdes.
Detta för att kortet var tvunget att kapas för att 9V-batteriet skulle få plats. Batteriet fick plats efter att batteripolerna klipptes bort. Fick bli lödningar där istället.
Olika punkter kopplades ihop istället för vredets kontaktbleck, och ett 1206-motstånd på 1MΩ sattes mellan två banor för det var vad som var ihopkopplat på den bortkapade delen.

Bild

Bild

Sen gröpte jag ur lite plastdetaljer med dremeln, och monterade ihop kort, lasermätaren, batteri, strömbrytare mm. Smältlim är bra att ha. :D
Det är riktigt tight... Mätaren sitter under kortet bredvid batteriet. Det är något som sticker upp på den, därav hålet i multimeterkortet.

Bild

Sen var det bara att skruva ihop.

Bild

Bild

Liten och smidig. Och den funkar. 8)
Om någon undrar så ja, det är en tvåpolig brytare. En pol för +9V, och en för +12V. ;)
Senast redigerad av MadModder 27 augusti 2008, 09:00:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du lär ju fixa till ett snyggt lock vid vredet också :D Sen vill vi se bilder (eller film) på mätresultatet vid mätning av lasern... Har du kvar e-bay numret för lasermätaren? Orkar inte använda våran kassa sökmotor för att hitta tråden där detta diskuterades sist :sick:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, jag tänkte fixa igen hålet (rund plastskiva och fylla upp med smältlim? :lol: ), och sätta över någon slags dekalaktig sak med nåt kul tryck på, så man inte ser allt som står där nu.

Här är en aktiv auktion på en sådan lasermätare:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0271572537
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det gick ju bra att fylla hålet med smältlim. Klippte till en pappersbit och lade i botten först. När limmet stelnat drog jag en varm kniv över några gånger för att jämna till limmet. Sen på med en pappersetikett. Mina laserfotopapper är slut, så det får se ut såhär sålänge. :)

Bild
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Snyggt! Var har du hittat korrektionstabellen för våglängderna?
Brukar det behövas på peltierbaserade givare, är inte det för optiska? Eller kanske beror det på färgen som peltierelementet är målat med?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Peltierelement? Denna mätare är optisk med en enkel halvledardiod som sensor och korrektionstabellen verkar medfölja enligt Ebay länken.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Aha, då fattar jag! Läste inte texten tillräckligt noga bara.
Det har tidigare sålts peltierbaserade givare doppade i svart kolfärg som liknade den på bilden.

Jag hade sån tur att få tag på ett par av de där Coherent lasereffektkorten som såldes på ebay för 40$/st, rena lyxmätaren! :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Menar du en Coherent Molectron Pyroelectric Laser Energy Sensor, kalibrerad på våglängden 193nm?
Fast den kan max mäta 5 mJoule. Det verkar inte särskilt mycket. 1W är ju 1J/s. Eller har jag missat nåt?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Nej, du har missat något!
Jag tipsade om detta i vintras:

Bild
Egentligen är det ett helt system med laserdiodsdrivare, TEC-kontroller, pre-heater och thermopile-förstärkare:

De klarar några watt, kommer inte ihåg exakt, 5-10 nånstans tror jag.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jaha, de där. Ja det var ju liiiite skillnad. :lol:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Lyckats sparka igång det?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jadå, de funkar bra. Det var ett samköp på photonlexicon & laserpointerforms av ett litet kretskort med enbart mätförstärkaren så man slapp allt det andra, kortet är ca 3x5cm så man kan bygga små mätare.
Det fanns även ett extrakort med en PIC som gjorde att man kunde mäta och logga med datorn, jag köpte det också men det försvann i posten!

Jag ska ha kvar dubletten av mäthuvudet, om det ena sticker så är ju resten värdelöst helt plötsligt.

Jag skulle ha köpt fler, det fanns 60 st tror jag.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ah härligt när man vet eller hittar info hur sådana här lite okända grejer skall kopplas in. Man blir annars lite avskräckt när man ser två delar som liknar PCI kontakter..

Har själv tex ett multimätkort för olika typer av vakuum mätutrustning som jag fick med en vakuumätare jag köpte. Kontaktade tillverkaren av detta men de hade ingen som helst info eller något alls om det så de kände inte ens till det, men de tillverkar det själv.. :humf: :roll: Så då försvinner allt om att hitta info hur det skall kopplas in.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag tror någon redan hade reveresengineerat detta kort och sedan publicerade sitt fynd på dessa forum. Två veckor senare var alla slut, en annan forummedlem (på LPF) köpte typ 20-30 st och byggde små fina handhållna mätare som gick för flera hundra dollar styck...jäkla marknadsekonomi! :)
Skriv svar