Trycksensorfråga till blivande väderstation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
sysshad

Trycksensorfråga till blivande väderstation

Inlägg av sysshad »

Hejsan håller på och bygger en väderstation och en del av er kanske har sett min köpestråd i köp/sälj forumdelen.
Jag är helt nybörjare på det här med tryck/fukt sensorer, men tänkte om någon kunde klargöra vad det är för skillnad på, och vilken som är bäst och passar utav dessa typer av trycksensorer:
* Guage
* Differential
* Absolute

Som jag tror så är väl det väl Absolute modellen man skall skaffa sig, då den jämför det aktuella trycket med en refens satt från början mot vakuum, eller har jag helt fel ?.
Isåfall har jag spanat in : http://www.sensortechnics.com/download/rzu-708.pdf som säljs hyffsat billigt hos farnell.
*update* Eller denna: http://www.freescale.com/files/sensors/ ... X4115A.pdf

Så alla väderfantaster vad säger ni :)
Det största problemet eller bekymmret blir väl sedan att lista ut hur tryck/fuktighet/temperatur leder till förståelsen av vilket väder det ska bli, men det är en annan fråga :p
Det jag sedan ska göra är att använda mig av en atmega88's AD omvandlareför att bearbeta värdena som ges ut.
bearing

Inlägg av bearing »

Differential ger skillnaden mellan två tryckanslutningar.
Gauge ger skillnaden mellan tryckanslutningen och trycket kring sensorn (atmosfärstrycket typ).

Gauge och differential har antagligen samma insida fast gauge saknar den andra tryckanslutningen (det är ett litet hål på baksidan bara).

Absolute ger skillnaden mellan tryckanslutningen (eller omgivningen för de som saknar anslutning) och en referenskammare med tryck nära vacuum.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

freescale är hyffsad och du kan nog få ett par exemplar av tillverkaren gratis.
laban12

Inlägg av laban12 »

Jag byggde en "barometer" en gång bara på skoj, då använde jag en MPX sensor med absolut mätning. Fungerade klockrent.
Användarvisningsbild
sysshad

Inlägg av sysshad »

Request för sample laggd, får se hur snälla de är :) Annars blir det att köpa en då de inte var så dyra.
Tack för alla svar !
Kommer lägga upp en byggtråd sedan på mitt lilla bygge när det börjar ta fart :)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Kan också rekommendera Freescales sensorer i MPX5100-serien... de lämnar en linjär utsignal på 0,2-4,7V som är perfekt att koppla direkt in på en A/D-omvandlare.

De är specade för en noggrannhet på 2,5%, men de är som sagt väldigt linjära och man kan enkelt öka noggrannheten i mätningarna genom att göra en kalibrering av 2 mätpunkter.
Skriv svar