Övervakning och fjärrstyrning av kaffebryggare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Zorander

Övervakning och fjärrstyrning av kaffebryggare

Inlägg av Zorander »

Tänkte att detta kunde vara ett kul projekt:
En PIC16F887 kopplad till nivåmätare för vätska (för att se om det finns vatten), en fotoresistor eller liknande (för att se om kaffepulver och filter finns i bryggaren) och så självklart ett relä som kan slås på och av från datorn (Linuxbaserad server med Apache och PHP). Tänkte mig ett RS-232-interface och ett egetutvecklat protokoll för att hämta information och slå på/av reläet.

Vad tycks?
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Om du skulle ha ett automationssystem som kastar kaffesumpen och fyller på nytt kaffepulver och vatten så kan det väl vara intressant. Annars vette tusan...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

En fjärrstyrd kaffebryggare har alltid varit en dröm. Det är dock filterbytet det faller på. Att fylla på vatten i lagom mängd är inget svårt, inte heller att dosera kaffet.
Ska den vara automatisk så ska den vara helautomatisk, måste jag ändå gå dit för att byta filter så kan jag även fylla på vatten och trycka på knappen...
hh

Inlägg av hh »

Men man måste ju ändå gå till den när man skall hämta kaffet så att tömningen inte är automatisk tycker jag nästan man kan leva med.

Med lämpligt interface skulle det vara ganska behagligt. När man närmar sig hemmet väljer man med telefonen hur många koppar man skall ha, så är det klart när man kommer fram, tillsammans med eldsvåda och vattenskada.

Jag funderade också på det här i tiden, kaffedoseringen funderade jag på att fixa med en stegmotor och en träborr i ett rör.

Som vanligt blev det aldrig klart, men nu har jag en svarv så man kanske skulle göra en matningsskruv och ta upp projektet på nytt.
Användarvisningsbild
Zorander

Inlägg av Zorander »

Pejlaren skrev:Om du skulle ha ett automationssystem som kastar kaffesumpen och fyller på nytt kaffepulver och vatten så kan det väl vara intressant. Annars vette tusan...
Får mig att tänka på kaffeautomaten på jobbet. Den tömmer sump till en intern behållare och fixar i övrigt allt själv. Den är redan microcontrollerstyrd, så det blir nog något lättare i det här fallet.
Det skulle dock vara coolt att lyckas med en vanlig hemmabryggare, eftersom den verkligen inte är byggd för sådana ändamål ;)
Sump- och filtertömningen blir det största problemet, helt klart.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det finns ju bryggare där filterhållaren sitter fast i bryggaren och kan svängas åt sidan. Den idén går ju att bygga vidare på. Ett servo för "svängningen" och ett för att vända filterhållaren uppochner i en behållare?

Ställer man hela bryggaren på en våg så kan man mäta både mängden påfyllt vatten och hur många koppar färdigt kaffe som finns kvar.

Det vore kul att inkludera en talsynthes. "Kaffet är klart!" , "Ska du ha sista koppen? annars stänger jag av nu." :D
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Jag kan åka hem till mor och sampla henne. Det är alltid en sån förbaskad stress att stänga av bryggaren där :lol:
Skriv svar