TFT-skärm som fått sig en rejäl smäll...

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
pepzi

TFT-skärm som fått sig en rejäl smäll...

Inlägg av pepzi »

Köpte en TFT-skärm åt morsan för ett par veckor sedan. Hon blev helnöjd med att slippa den stora klumpiga CRT-skärmen.

Ikväll lyckades dock hennes katt trassla in sig i kablarna och lyckades dra ner skärmen i golvet (stor glipa mellan skrivbordet och väggen) :( Skärmen kostade inte mer än 1400kr, så hemförsäkring är ju inte värt att tänka på ens, med tanke på självrisken.

Skärmen fungerar dock.. Nästan! När man startar skärmen visas bilden från datorn helt utan några som helst defekter. Tråkigt nog blir den helt svart efter 4-5 sekunder. Drar man då ut VGA-kabeln och kopplar in den igen, så visar den bilden i ca 2 sekunder till, för att sedan bli svart igen.

Jag vet inte riktigt vad jag kan dra för slutsatser av detta, men jag gissar att felet inte ligger i själva displayen (den kan ju visa en korrekt bild), utan istället på styrkortet? Skulle gärna vilja höra någon annans åsikter...

Vart kan felet tänkas ligga när symptomen är så "udda"?
Vad kan en reparation kosta?

Riktigt tråkigt när helt nya saker ska gå sönder helt i onödan :(
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Låter som ett klassiskt "backlight" missöde. Antingen kontrollerkortet eller lampan som fått fnatt.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

kolla sprickor i kretskorten. Nätdel eller drosslarna på backlightdrivningen och alla kontakter mellan korten.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Kolla ingenting själv om det finns garanti på den !
Syns det på utsidan att den har "gått i golvet" ?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Haha, bra tänkt sodjan! Typiskt den lödkolvssnabbe EF:aren att vara framme och skruva upp innan man ens funderat på garantireparationer!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Syns det på utsidan att den har "gått i golvet" ?

Förresten, det behöver inte spela någon roll, beroende
på gur garantin är konstruerad...
pepzi

Inlägg av pepzi »

sodjan skrev:Kolla ingenting själv om det finns garanti på den !
Syns det på utsidan att den har "gått i golvet" ?
Jag var kanske lite för snabbt framme med skruvmejseln ändå.. Det syns dock ganska väl på utsidan. Själva ramen runt displayen har spruckit sönder helt i ena hörnet. Ett TCO03-klistermärke satt precis i hörnet där. Förutom det fanns inga garantisigill som jag bröt genom att öppna den dock.

Köpte den från Dustinhome, och ställer mig tveksam till om det kan gå på garanti från dom?
dar303 skrev:kolla sprickor i kretskorten. Nätdel eller drosslarna på backlightdrivningen och alla kontakter mellan korten.
Kollade kretskorten lite snabbt igår, såg inga sprickor där iallafall. Antingen försöker jag mig på ett garantiärende, eller så öppnar jag igen och synar mer noga.
blueint skrev:Låter som ett klassiskt "backlight" missöde. Antingen kontrollerkortet eller lampan som fått fnatt.
Låter ganska logiskt. Men om det är backlight som är trasig så borde man väl om man verkligen anstränger sig kunna se bilden ändå? Ska kika lite närmare på det under dagen iallafall..
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, genom att lysa med en lampa nära LCD-panelen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Köpte den från Dustinhome, och ställer mig tveksam till...

Finns ingen anledning att vara varken tveksam eller något annat!
Det är ju bara att *FRÅGA* Dustin !!
Det är 10 bättre använda minuter istället fär att lägga timmar
på att försöka felsöka själv...

Lite fel att ta tid från forumet innan du har kollat med Dustin.
Det hade ju varit en helt annan sak om garantitiden uppenbarligen
hade gått ut...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Sedan har många drulle-del i hemförsäkringen. Det dumma med den är självrisken, så det är väl inte den man ska använda i första hand.
pepzi

Inlägg av pepzi »

sodjan skrev:> Köpte den från Dustinhome, och ställer mig tveksam till...

Finns ingen anledning att vara varken tveksam eller något annat!
Det är ju bara att *FRÅGA* Dustin !!
Det är 10 bättre använda minuter istället fär att lägga timmar
på att försöka felsöka själv...

Lite fel att ta tid från forumet innan du har kollat med Dustin.
Det hade ju varit en helt annan sak om garantitiden uppenbarligen
hade gått ut...
Sorry.. Jag var lite upprörd inatt när jag fick höra vad som hade hänt och ville ha tips från experterna här på forumet.

Har ringt Dustin idag, de kunde inte göra någonting åt det (men väldigt trevlig kundtjänst iaf). Däremot fick jag telefonnummer till BenQ's tekniska support. Ringde dom, de ville absolut inte ta det som ett garantiärende, och reparation skulle antagligen kosta mer än en ny skärm. Däremot var killen jag snackade med väldigt trevlig och snackade om drosslar, kondningar och backlight-lysrör osv.

Har precis testat skärmen igen, med en ficklampa. Se på f*n, bilden syns när man lyser på den med lampan :) Dags att skruva upp skärmen igen nu antar jag, och koncentrera mig på backlight-delen.

Stort tack för all hjälp härifrån, och återigen; ursäkta om ni anser att jag tog tid från forumet i onödan :(
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ingen fara... :-)
Berättade du om katten för BenQ ? :-)
Hur som helst, då har det ju kommit i ett helt annat läge, ingen garanti alltså.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan hända att det kan vara något så enkelt som en lödning som släppt eller dylikt när den gick i golvet vilket dock kan ibland vara svårt att se. Plocka isär skärmen och släng upp några detaljerade bilder på komponentsidan och lödsidan så kanske det kan gå att se vad felet är såvida du kanske inte genast ser det själv.
pepzi

Inlägg av pepzi »

sodjan: Jepp, berättade om katten. Han skrattade och tyckte lite synd om mig :)

Henry: har tagit lite bilder nu, men antar att det blir ännu svårare att se på dem.. Bilderna finns iallafall på http://gallery.pepzi.org/main.php?g2_itemId=1769. Alla bilder där visas i storleken 800x532 default, men klickar man på bilden igen så får man originalupplösning 3008x2000.

Jag hade tänkt mig att backlighten skulle vara fyra "lysrör" i ramen. Så var det på en väldigt gammal skärm jag skruvade med iallafall, men nu var det ju en enda stor lysplatta... Får nog hoppas att det är kretskortet det är fel på :( *** Se "Edit2" nedan..

Kan man mäta om det finns spänning över backlighten på något enkelt sätt? Jag förstår nog inte hur den fungerar riktigt, det är ju 4 kontakter och totalt 8 kablar? Går det bara att mäta det så borde man ju kunna avgöra om felet är på kretskortet eller själva backlighten?

Bild på monstret som dödade den stackars skärmen :D

Edit: Säg gärna till om ni vill se bilder med fokus på något annat ställe föressten :)

Edit2: Jag hade nog fel angående "lysplattan" :) Skruvat sönder en äldre trasig skärm nu, och det är ju som jag trodde "lysrör" (CCFL). Det som förvirrar mig är att det är fyra kontakter för backlight på kretskortet. Innebär det att det sitter fyra "lysrör" runt skärmen då? Jag tror det mycket större risk att ett eller flera av de har gått sönder isåfall, eftersom de sitter runt kanterna, och det är övre högra hörnet på skärmen som ser ut att ha fått mest stryk... De som sedan fortfarande är hela kanske släcks när skärmen märker att något är trasigt?

Dags att sova nu tror jag, men tänkte fortsätta imorgon. Är det riskfyllt att koppla ur 3 backlight-kablar och starta skärmen så? Tänkte att man på så sätt skulle kunna testa dom en och en för att se om någon av dom inte tänds överhuvudtaget...
Senast redigerad av pepzi 26 augusti 2008, 01:44:30, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Bra tips det där med ficklampa. Ska kolla en kass skärm på jobbet, som av ett "otroligt" sammanträffande också är en BenQ. Den har inte varit i golvet men fick sig en liten knuff vid leverans och uppvisar precis samma fenomen - går igång några sekunder.
Skriv svar