sodjan: Jepp, berättade om katten. Han skrattade och tyckte lite synd om mig
Henry: har tagit lite bilder nu, men antar att det blir ännu svårare att se på dem.. Bilderna finns iallafall på
http://gallery.pepzi.org/main.php?g2_itemId=1769. Alla bilder där visas i storleken 800x532 default, men klickar man på bilden igen så får man originalupplösning 3008x2000.
Jag hade tänkt mig att backlighten skulle vara fyra "lysrör" i ramen. Så var det på en väldigt gammal skärm jag skruvade med iallafall, men nu var det ju en enda stor lysplatta... Får nog hoppas att det är kretskortet det är fel på

*** Se "Edit2" nedan..
Kan man mäta om det finns spänning över backlighten på något enkelt sätt? Jag förstår nog inte hur den fungerar riktigt, det är ju 4 kontakter och totalt 8 kablar? Går det bara att mäta det så borde man ju kunna avgöra om felet är på kretskortet eller själva backlighten?
Bild på monstret som dödade den stackars skärmen
Edit: Säg gärna till om ni vill se bilder med fokus på något annat ställe föressten
Edit2: Jag hade nog fel angående "lysplattan"

Skruvat sönder en äldre trasig skärm nu, och det är ju som jag trodde "lysrör" (CCFL). Det som förvirrar mig är att det är fyra kontakter för backlight på kretskortet. Innebär det att det sitter fyra "lysrör" runt skärmen då? Jag tror det mycket större risk att ett eller flera av de har gått sönder isåfall, eftersom de sitter runt kanterna, och det är övre högra hörnet på skärmen som ser ut att ha fått mest stryk... De som sedan fortfarande är hela kanske släcks när skärmen märker att något är trasigt?
Dags att sova nu tror jag, men tänkte fortsätta imorgon. Är det riskfyllt att koppla ur 3 backlight-kablar och starta skärmen så? Tänkte att man på så sätt skulle kunna testa dom en och en för att se om någon av dom inte tänds överhuvudtaget...