Nic- fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Nic- fråga

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Vilka 2 färger på lysdioderna på Nic'et tycker ni jag ska ha på nätverkskortet i en dator?

Ena lyser konstant när kablen är inkopplad den andra blinkar vid nätverksaktivitet.

Satt organe(lyste) och gul(blink) från början.

//Martin
H.O

Inlägg av H.O »

Tja, orange och gul kanske....? Varför byta? Eller har jag missförstått frågan helt?
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Har flyttat lysdioderna från baksidan och ska sätta de i fronte. är ju lite vilka som är behagligast att titta på eller som ger minst störning men ändå att det syns.
H.O

Inlägg av H.O »

Ahh OK,
Spelar väl inte så stor roll egentligen. Ta vad du har och justera förkopplingsmotståndet så dom lyser lagom behagligt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den som blinkar betyder ju att det är trafik, vad den som lyser kan betyda kan man inte veta utan att veta vad det är för kort.

Om det bara är att den lyser när sladden är ansluten till nåt i andra änden så kanske grön vore en bra färg. Men är det en lysdiod som indikerar 10/100 så hade jag nog velat ha en som lös rött om det råkade bli bara 10 (eftersom mitt nätverk hemma ska vara 100). Men då måste man ju kanske "invertera" mha en optokopplare eller nåt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Rött för kraft. Grönt för aktivitet. Gult är också en vettig färg.
Men undvik blått!, det ser "coolt" ut men är svårt för ögonen att fokusera på (förklaring?).
Nerre

Inlägg av Nerre »

Rött för varning skulle jag vilja säga.

Men huvudsaken är väl att man är konsekvent. Med en panel med 4711 blinkande lysdioder i olika färger är det inte en kotte som ser om en enstaka lysdiod slutat blinka.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ursäkta om jag är lite tråkig, men varför ska man
ha dessa LEDs på fronten? Man "använder" dom ju
bara ytterligt sällan när det är något problem...
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Datorn ska sitta i 19" rackstativ och ibland händer det att programen datorn dör så använder den inte linan. istället för att koppla in en skärm och mus för att rätta till problemet så kan man se om det felar redan innan man kopplat in sig.
Skriv svar