Ladda batteri eller supercap i MCU applikation?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr M

Ladda batteri eller supercap i MCU applikation?

Inlägg av Mr M »

Någon som har en länk till en sida som beskriver hur man laddar upp diverse olika typer av uppladdningsbara batterier och supercaps?

Går det göra så enkelt som bara ett motstånd i serie så att batteriet laddar upp genom motståndet?

Tänkte att jag kanske kan dra nytta av en ATMEL MCU som jag använder till annat så den även kan sköta laddningen av batteriet. (kanske några tips på det också?) :)

Kanske göra så att MCUn stänger av ladddningen efter 4 timmar eller så.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

AVR450: Battery Charger for SLA, NiCd, NiMH and Li-ion Batteries från Atmel diskuterar batteriladdare om inte annat.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med supercap räcker det med en liten shottky-diod och ett strömbegränsaremotstånd, detta då om du avser dessa "minnesbackup"-supercap.

Batterier är en lite annan sak att ladda men är det fortfarande minnesbackup räcker det med ett strömbegränsarmotstånd om man ser till att hålla sig under den "konstant-laddning" som anges i databladet..
Mr M

Inlägg av Mr M »

Jag tänkte att batteriet/supercap ska hinna driva en AVR mcu + ett SPI minne länge nog så jag hinner spara undan en logg till minnet att huvudspänningen försvann. Så den ska bara arbeta max 1 sekund.

Så kanske en supercap räcker. De kanske har bättre livslängd också?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Supercap är definitivt att föredra till detta, se dock till att du får en typ som tål strömmen du drar vid sparandet, det är inte alla som pallar det.

Eller bättre upp: spara loggen i ett FRAM-minne, numera tål det oändlig antal skrivningar, spara alltså vid varje ändring.
Skriv svar