Tystaste, svalaste, snabbaste 2,5" disken just nu...?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Tystaste, svalaste, snabbaste 2,5" disken just nu...?

Inlägg av PeterH »

Hårddisken i min laptop gav upp igår och jag behöver nu en ny. Problemet är att det var så länge sedan jag behövde köpa någon hårdvara att jag känner att jag behöver få lite tips vad som är "hett" just nu :wink:

Jag behöver ingen speciell storlek (är inte så säker på att min gamla laptop klarar så stora diskar) siktar därför på en 20-40GB disk men det jag skulle vilja ha är en tyst, sval och snabb disk. Om det som gäller för att få en tyst, snabb och sval disk innebär att gå upp i storlek så kan det vara ett alternativ, jag får i så fall lov att kolla vad den klarar helt enkelt :wink:

Förslag på lämplig HD mottages tacksamt!

Edit: Det behöver vara en 2,5" IDE disk

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 24 augusti 2008, 12:01:25, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Givetvis en SSD-disc tysta, strömsnåla och tyvärr dyra...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893

Mtron SSD Mobi MSD-SATA3025 16GB kostar 2 086:- Lite dyrt, men tyst, halvsnabb och strömsnål. Finns snabbare SLC discar, men de är änny dyrare tyvärr.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Intressant, hur funkar dom? När jag öppnar din länk ser det ut som att vissa är PCMCIA-moduler? Jag behöver ju ersätta min 2,5" interna disk... Är dessa diskar direkt kompatibla med ATA-diskar?

Sorterade på pris och hittade en Transcend TS16GSSD10-M 16GB för 655:- inklusive frakt eller en Transcend TS32GSSD25S-M 32GB för 1019:-.

/PeterH
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag har en såndär liggandes någonstans. Går det att få ett par hundringar för den isåfall?

EDIT:Alltså en 20-40GB vanlig IDE HD
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Näe... en ny 80GB kostar 395:- på Dustin och jag litar inte på gamla diskar, sorry. SSD-diskar är intressanta eftersom den första disken dog av att jag stötte i för hårt mot bordet och den här har säkert dött av liknande orsak :roll:

En mekaniskt okänslig disk skulle alltså vara att föredra om inte priset sticker iväg allt för mycket.

Edit: jag har nu kollat lite djupare på dom SSD-diskar som listas på prisjakt och det ser ut som att dom billiga diskarna bara är skit eftersom dom är så långsamma. Jag har också kollat överföringshastigheten på dom dyrare och trots att man betalar 2-3000:- för en disk kommer dom inte upp i samma hastigheter som en "normal" HD.

Jag slog till på en Travelstar 80GB och väntar på att SSD-priserna ska sjunka...

Tack för hjälpen!

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 24 augusti 2008, 12:19:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Du har ju också sådana här från Dustin.
http://www.dustin.se/pd_5010150655.aspx
Självklart med 5 års garanti. Vet du vad di dator klarar för storlek?. Skulle byta i min 3,5 år gamla Thinkpad och provade med en 160GB. Tyvärr kände inte BIOS ingen disken så det blev att skicka tillbaka. Dustin bråkar aldrig utan tar snällt emot mina returer fast jag provat prylarna (ångerrätt vid distansavtal). Inte ens IBM (lenovo) support vet vad min dator klarar så nu ska jag prova en 120GB. Behöver en så stor som möjligt. SSD behöver nog några år till för att bli prisvärda. Sen klarar vad jag hört SSD bara ett begränsat !? antal skrivningar till disken.

mvh/Håkan
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Bra att veta Håkan utifall den inte klarar 80GB :roll: Dustin är både snabba och trevliga att göra med...

/PeterH
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Man får se upp lite grann när man jämför hur snabba ssd är kontra snurrande diskar. En snurr disk tar ofta evigheter (10ms inte ovanligt) att byta spår medans en ssd tar lika lång tid på sig var än datat ligger.

Jag märker stor skillnad på att skriva till ssd, men att läsa vet jag inte om det är någon större skillnad med ssd på min gamla compac. Visserligen var den gamla disken i stort behov av att ominstalleras.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

PeterH skrev:Sorterade på pris och hittade en Transcend TS16GSSD10-M 16GB för 655:- inklusive frakt eller en Transcend TS32GSSD25S-M 32GB för 1019:-.
Passa dig för de där Transcend-diskarna, de är byggda på den avsevärt långsammare MLC-tekniken.
Jag köpte en sån till jobbet för att testa hur illa det var, priset var ju överkomligt.
Det tog ett dygn att installera WinXP på en ny dator med den för konsulthjonet som jag satte på uppgiften.

För mer kommentarer om hur vansinnigt kassa de är, se:
http://www.google.se/search?q=TS32GSSD25S-M+slow
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

jag läste kommentarerna på prisjakt och såg samma sak... det var därför jag tittade på dom betydligt dyrare också, men i förhållande till priset var dom så långsamma att jag kör på en vanlig disk denna gång. Nästa gång den rasar kollar jag upp SSD om jag beslutar att rädda den igen...

/PeterH
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan vara värt att nämna att hårddiskar tål olika mycket G-krafter. En laptop disk tål normalt sett 3-4 gånger starkare stöt än en "normal" disk i samma storlek. Det står i databladet för disken.

Är på jakt efter en 1.8" eller mindre portabel lösning för hårddisk (foto, backup osv).
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

JO, 1,8" diskarna är tåligare än 2,5" och 2,5" är tåligare än 3,5" så enkelt är det. Vi använder en del 2,5" och 1,8" i produkter på jobbet och tittar även en del på SSD, men de är fan för dyra - neråt 1000 pix på 16Gb för bra SLC diskar är det billigaste man kommer idag och då är det volymköp.

Transcend suger hårt - de duger INTE som maindisk - som data disk eller liknande om du har gott om tid så visst, men de är inte prisvärda trots att de är billiga - Vill man köra MLC så finns det snabba sådanna som CF-kort. säkerheten är inte som SLC, men hyggligt billigt och kör man en pendrive OS så håller de i ett två år iaf innan man skriver sönder dem.
bearing

Inlägg av bearing »

Det finns även adaptrar från dom små IDE-kontakterna till CF-kort.
http://shop.ebay.com/?_nkw=cf+laptop+ide
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Eller en svensk länk, bara för ÅF men det kan nog ordnas om så önskas...
http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=SF2020-2F-S1
Skriv svar