Mobiltelefonförstärkare?
Mobiltelefonförstärkare?
God dag!
I vår villa har jag väldigt dålig täckning på mina mobiltelefoner (Telia & SonyEricsson) Frugan har dock acceptabel täckning (Telenor & Nokia).
Men jag tror det beror mer på operatör än på tillverkare.
(Svärfar har Telia & Nokia)
Jag undrar om det finns nån form av signalförstärkare för mobiltelefoner.
(Vill inte koppla några kablar till mina telefoner.)
/Stefan
I vår villa har jag väldigt dålig täckning på mina mobiltelefoner (Telia & SonyEricsson) Frugan har dock acceptabel täckning (Telenor & Nokia).
Men jag tror det beror mer på operatör än på tillverkare.
(Svärfar har Telia & Nokia)
Jag undrar om det finns nån form av signalförstärkare för mobiltelefoner.
(Vill inte koppla några kablar till mina telefoner.)
/Stefan
- prototypen
Fixa en http://en.wikipedia.org/wiki/Femtocell
finns tyvärr ingen svensk operatör som erbjuder den
finns tyvärr ingen svensk operatör som erbjuder den
- prototypen
Det är för övrigt olagligt att sätta upp sådana grejor utan tillstånd då teleoperatörerna har licensen på använda frekvenser och inte du. Du är bara en användare i deras nät!.
Om du sätter upp dyliga saker utan mycket nogrann länkbudgetberäkning och brusberäkning samt godkännande efteråt av samtliga 3 operatörer (måste ansökas innan av operatör och installationen göras med av dom och EU godkänd utrustning).
Detta för att uppförstärkta termiska bruset och uppfångade störningar från ditt område riskera att blockera deras basstation (och alla andra operatöres basttationer också om inte förstärkaren är kanalselektiv, vilket dom aldrig är om utrustningen kostar under 100kkr - därav kravet på godkännande från alla operatörer även om du bara använder en av dessa) och tappa täckningsområde mer eller mindre med följden att operatören kan gå tillbaka till dig med 100kkr-skadeståndskrav per operatör i bästa fall då dom hävdar att dom har tappat trafik och minskad täkningsområde beroende av din störning och stänger av och tom. beslagtar din utrustning.
Med bredbandig dubbelriktad förstärkare så kanske du skapar en OK koppling till telia basstation långt bort, men telenor basstation 3 hus bort blir svårt nedstörd av din förstärkares brusgolv eftersom billiga förstärkare tar hela GSM-bandet på en gång utan hänsyn till operatörsuppdelning.
Operatörerna har blivit väldigt uppmärksamma på den här typen av olaglig utrustning senaste åren och jagar direkt så fort dom märker minsta lilla brusförändring på basstationerna och börja pejla. Mumera är det samverkan mellan operatörer när det gäller driften av utrustning och basstationer så det räcker att en operatör upptäcker problem för att samma driftkille kollar om det förligger problem på de andra operatörernas basstationer i närheten och den vägen ganska snabbt ringar in var störningen kommer ifrån.
Dom har plockat ett antal sådana anläggningar bara här i stockholm senate åren.
---
Gör _inte_ några sådana grejor - du bråkar med stora pojkar med mycket pengar och advokater bakom sig... det är förmodligen enklare, billigare och riskfriare att kriga mot staten i olika fall där utfallet är 100% vinst till staten även om dessa har fel...
Har du inte täckning så har du inte det och det enda 'lagliga' du kan göra utan tillstånd är att koppla telefonen till en extern riktantenn, kanske utomhus på taket, alternativ vara en så stor kund att dom tycker att det är värt att sätta upp en basstation för din räkning, fins ju microbasar mm...
Om du sätter upp dyliga saker utan mycket nogrann länkbudgetberäkning och brusberäkning samt godkännande efteråt av samtliga 3 operatörer (måste ansökas innan av operatör och installationen göras med av dom och EU godkänd utrustning).
Detta för att uppförstärkta termiska bruset och uppfångade störningar från ditt område riskera att blockera deras basstation (och alla andra operatöres basttationer också om inte förstärkaren är kanalselektiv, vilket dom aldrig är om utrustningen kostar under 100kkr - därav kravet på godkännande från alla operatörer även om du bara använder en av dessa) och tappa täckningsområde mer eller mindre med följden att operatören kan gå tillbaka till dig med 100kkr-skadeståndskrav per operatör i bästa fall då dom hävdar att dom har tappat trafik och minskad täkningsområde beroende av din störning och stänger av och tom. beslagtar din utrustning.
Med bredbandig dubbelriktad förstärkare så kanske du skapar en OK koppling till telia basstation långt bort, men telenor basstation 3 hus bort blir svårt nedstörd av din förstärkares brusgolv eftersom billiga förstärkare tar hela GSM-bandet på en gång utan hänsyn till operatörsuppdelning.
Operatörerna har blivit väldigt uppmärksamma på den här typen av olaglig utrustning senaste åren och jagar direkt så fort dom märker minsta lilla brusförändring på basstationerna och börja pejla. Mumera är det samverkan mellan operatörer när det gäller driften av utrustning och basstationer så det räcker att en operatör upptäcker problem för att samma driftkille kollar om det förligger problem på de andra operatörernas basstationer i närheten och den vägen ganska snabbt ringar in var störningen kommer ifrån.
Dom har plockat ett antal sådana anläggningar bara här i stockholm senate åren.
---
Gör _inte_ några sådana grejor - du bråkar med stora pojkar med mycket pengar och advokater bakom sig... det är förmodligen enklare, billigare och riskfriare att kriga mot staten i olika fall där utfallet är 100% vinst till staten även om dessa har fel...
Har du inte täckning så har du inte det och det enda 'lagliga' du kan göra utan tillstånd är att koppla telefonen till en extern riktantenn, kanske utomhus på taket, alternativ vara en så stor kund att dom tycker att det är värt att sätta upp en basstation för din räkning, fins ju microbasar mm...
Senast redigerad av xxargs 23 augusti 2008, 17:03:59, redigerad totalt 1 gång.
Om det hade varit stark signal typ -30 - -40 dBm utanför, men startar man med -80 dBm och förmodöigen lägre på taket så är nivån på -110 dBm och lägre även om man lägger antennerna intill varandra. -110 dBm är absoluta minimum för att GSM-systemet skall fungera alls - typ att SMS hittar fram så småningom men inte mycket mer.
Mycket mindre än 30 dB kopplingsförlust får man inte när dipol-antennerna ligger intill varandra tyvärr.
Mobiltelefoner har dessutom minusgain i antenn iom. att de är inbyggda, så....
Har man RF-tät kåk med mycket stark signal utanför som inte tar sig in så kan passiv lösning med inner och ytteranten via bra halvtums-koaxkabel fungera.
Mycket mindre än 30 dB kopplingsförlust får man inte när dipol-antennerna ligger intill varandra tyvärr.
Mobiltelefoner har dessutom minusgain i antenn iom. att de är inbyggda, så....
Har man RF-tät kåk med mycket stark signal utanför som inte tar sig in så kan passiv lösning med inner och ytteranten via bra halvtums-koaxkabel fungera.
Jag har precis samma problem. Telia fungerar inte alls när telefonen är låst till gsm. Kopplar man på 3g så funkar det hjälpligt. Detta i vårt nybyggda hus. Men har man 3g på går det i princip inte att prata i telefonen när man kör då den hela tiden tappar täckningen. Detta är testat på ett flertal nyare Ericsson mobiler. De funkar bra med 3 eller Telenor. Sätter jag däremot Telia kortet i min gamla nokia N93 funkar det överallt med perfekt täckning.
Slutsats Telia är inte så bra som man tror. Ericsson kräver bättre mottagningsförhållande än Nokia.
Det sistnämda kan även en kompis bekräfta. Han jobbar på SonyEricsson. Han påstår att det beror på en svagare sändare och mer avskärmad elektronik i de nya telefonerna. Bara för att få ner strålningsvärde osv.
Slutsats Telia är inte så bra som man tror. Ericsson kräver bättre mottagningsförhållande än Nokia.
Det sistnämda kan även en kompis bekräfta. Han jobbar på SonyEricsson. Han påstår att det beror på en svagare sändare och mer avskärmad elektronik i de nya telefonerna. Bara för att få ner strålningsvärde osv.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
tja - det är ju ett sätt att säga att man har mycket sämre antenner än konkurrenterna...Glycol skrev:
Skall man ha ett informationsutbyte mellan mobiltelefon och basstation med en viss dämpgrad mellan så måste man radiera ut en viss effekt och ta emot en viss effekt för att uppnå kommunikation och det är samma för alla telefonermärken vid just den platsen. Sedan om kan kör 2 W i pulsen eller 1 Watt i pulsen ger bara 3 dB i skillnad - visst om man ligger precis på håret så är den skillnaden viktig men jag har snarar upplevelse att skillnaden är uppåt 10 dB (dvs skillnaden mellan 2 watt och 0.2 Watt) och då fungerar inte argumentet strålningsvärde som ursäkt längre IMHO.
Den stora försämringen av känsligheten gjordes samma dag som när de utstickande och utdragbara antennerna försvann från mobiltelefonerna - nu försöker man stråla effekten genom hela handen istället...
det som har hämt istället är att man bokstavligen har gödslat med basstationer överallt för att kompensera mobiltelefonernas allt lägre känslighet - något som inte är uppenbart för användarna utan skett mer eller mindre bakom kulisserna - det här märks inte så mycket i tätorterna iom förtätningen av basstationer, men destå mer när folk åker till sommarstugorna någonstanns i ödemarkena mitt i sverige - det är då skillnaden mellan gammal telefon med utstickande antenn och en ny telefon gör sig riktigt märkbar då ingen operatör förtätar basstationsbeståndet på landsbyggden - dom gör bara det där pengarna finns, dvs tätorter...
skulle tror att alla våra basstationer tillsammans käkar upp elström för motsvarande en kärnkraftreaktor idag...
om man har täckning eller inte beroende på operatör vid en viss plats beror helt ock hållet på hur man står genetemot resp operatörs basstation och dess antenriktning - dom står nämligen inte på samma ställen om man nu trodde det.