generera negativ spänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dangraf

generera negativ spänning

Inlägg av dangraf »

Jag håller på med en liten applikation som drivs av batterier (ca 3.0-6V inspänning) och skulle behöva lite negativ spänning för att driva 2 op förstärkare. anledningen är att insignalen är väldigt liten (ca 5-7mV) och jag har letat efter de bästa rail to rail OP förstärkarna och de är inte helt linjära med så liten insignal. Strömförbrukningen kommer ligga på max 4mA.
Det är väldigt tight med platts på kretskortet Har ni några kreativa förslag på hur jag skulle kunna generera ca -0.6 till -1V eller liknande, mer behövs egentligen inte för att komma in i det aktiva området för OP förstärkarna.

Är en DCDC det enda alternativet?
/Daniel Grafström
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

En dc/dc omvandlare lär det nog bli om du inte tänker satsa på "virtuell jord". Däremot så kan man kanske köra med någon laddningspump (charge pump) mha kondensatorer. Jag har för mig att maxim har några sådana. Kanske det till och med går att använda en max232?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Virtuell-jord lösning med TLE2426?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Den klassiska 7555, 2 st dioder, 2 st kondensatorer.
MEN alla spänningsomvandlare stör.
Kostnaden för ett batteri till och en 2 polig brytare är liten.

Ditt val

Protte
xxargs

Inlägg av xxargs »

Alla OP-ampar kan byggas för virtual jord om man vill så länge den totala spänningen öve OP_ampens - och + strömförsörjning är tillräklig. Enklast är en spänningsdelare för att få halva matningsspänningen och AC-avstörd med en konding mot din riktiga jord. Denna spänning brukar benämnas som 'U/2' i schemorna. Vill man ha nogrannare kontroll på spänningen så kanske du skall välja en 2.5 Volt referens som U/2-givare.

Har man OP-amp-kopplingar som skickar signal eller ström till din virtuella jord så kan du behöva en bufferktrets (spänningsföljare) som håller virtuella jorden stabil även om den har påtryckt DC-ström eller AC (som i filterkopplingar) och till en sådan kan du använda en ledig OP-amp om du har eller din just nämda krets.

(kom dock ihåg att många OP-ampar inte gillar överdrivet med kapacitans mellan jord och utgång som avkoppling och kan självsvänga - använd inte mer kapacitans på utgången än vad den tål enligt datablad och använd kondingar som kopplar bra för höga frekvenser medans OP-ampen tar hand om DC och dom lägre frekvenserna).

---

Även om du skaffar virtual jord så måste du tänka på hur din nyttosignal kopplas in då OP-ampen måste matas på med en offset så att OP-ampen visar 2.5 Volt vid ingen signal alls, vilket kan påverka inkopplingen impedansmässigt och/eller måste acceptera inventerande ingång.

likaså bör din A/D-omvandlare ha U/2 som referens eller mäta den som offsetvärde för senare berabetning då även några mV drivning kommer ge stor påverkan av ingångssignalen nu när den är just på några mV amplitud.

Skall man mäta DC-spänning noggrant så krävs det mycket större arragemang och noggranhet kopplingsmässigt än om man bara skall mäta AC-spänningar. mao bestäm dig om du bara skall mäta AC eller också mäta DC och därmed ta konsekvensen av det.
Skriv svar