Borra hål i pom med svarven, synnerligen omöjligt

Användarvisningsbild
Averell

Borra hål i pom med svarven, synnerligen omöjligt

Inlägg av Averell »

Jag tappar snart besinningen, vad tusan gör jag för fel? Ska svarva ner en 20mm pom till 16 mm och sedan borra hål rakt igenom med diametern 5. Tyvärr blir hålet inte centrerat i synnerhet vid chucken, vad gör jag för fel?

Det finns dubbhål innan jag börjar borra, biten är ca 120mm lång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Använder du rätt slipad borr?
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Faktiskt ingen aning, vad är "rätt slipad borr"?

Har även kollat att dubben är parallell och i centrum med chucken.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, dags att slå upp i katalog från någon plast leverantör och kolla vad som är rätt verktyg till det materialet.

http://www.janomattsson.se/pdf/tek_data ... laster.pdf

frivinkel 5 -10
spånvinkel 15 - 30
skärstålsvinkel 90
skärhastighet m/s 50 - 200
borrens vridvinkel 0.1 - 0,3
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

ok, så om jag nu har använt fel typ av borr skulle de då kunna innebära att borren typ "vandrar" i svarven? Jag har använt de borren jag har i fräsuppsättningar utan några problem.

Jag lyckades även få samma symtom i en mässingshylsa.

Är det lämpligast att borra hålet först innan man svarvar ner diametern?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Borrar du lika djupa hål i fräsen?
Och det vandrar inte där i samma material?

Jag har olika borr till stål - alu - plaster - mässing. Sen kör jag ALLTID med nyslipade borrar dvs jag slipar mina på plats och har jag inga så köper jag nya men ALDRIG billiga skitborrar typ Jula/Biltema mfl billig bodar

Köp CARMON från http://www.kapteknik.se/ eller nåt annat högkvalitativt, samma gäller fräsar..................................
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Nej jag kan inte påstå att jag har borrat så djupt i fräsen så det kan mycket väl vara så att det vandrar. Frågan är bara hur tusan jag skall lösa det. Borren är köpta på verktygexperten och är egentligen avsedda för att borra i rostfritt.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

>>Det finns dubbhål innan jag börjar borra

Har du gjort dubbhålen i samma uppsättning? Dvs. precis innan du börjar borra? Det är även viktigt att du låter dubborren "raspa" rent innan du backar ur med den så att den svarvar ingångshålet riktigt centriskt.

Eftersom POM är så mjukt så kommer minsta lilla felvinkel leda till att borren drar åt det hållet. En "flytande" uppspänning av borren är lämpligare för mjukt material, ändå måste den vara någorlunda centrerad.

När jag kört i mjuka material, och små borrdiametrar så har jag hållt borren i HANDEN! Du kan ta en tex. en självlåsande tång som hjälp. Detta behöver du dock inte göra så länge eftersom ingångshålet centrerar sig fint efter dubborren.

>>biten är ca 120mm lång.

Då är det inte lätt.

Att svarva diametern efteråt är inte heller lätt. Då måste du ha en 5 mm. don som centrerar exakt.

Inte helt omöjligt att svarva till ett sådant don, men glöm då allt med finskär. Kör ner donet från tex 15 till 5 i ETT enda skär, enda möjligheten att få det cylindriskt. Annars måste man slipa till ett don, som ändå kräver att du klockar in exakt i svarven.
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Så här ser bit-rackaren ut just nu

För bred bild: 1166*790

Edit:
Ändrade stor bild till länk //lgrfbs
bearing

Inlägg av bearing »

Jag har haft problem med att borra eftersom dubbhållaren varit sned. Är din rak?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Om du matar borrenför fort, borrenär slött eller om har du för högt varvtal på svarven så kan borren bli så varmt att den smälter platsen istället för att skära genom den.

Edit:
Du behöver ju inte borra hela vägen på en gång så börja först med att borra 8.0 mm hålet, svarva biten, kapa av den med stickstålet och vänd sedan på den, svarva rent änden, borra 5.0 mm och 8.4-8.5 och svarva 8.60.
Senast redigerad av BEEP 22 augusti 2008, 09:36:28, redigerad totalt 2 gånger.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Som sagt så är det svårt att borra så djupa hål. Borren måste vara skarp och välslipad (exakt lika skär)

Ett sätt att komma runt är:
Kapa biten 10-20mm längre än vad du ska ha
Borra, låt det bli snett.
Sätt upp en stålbit i chucken och svarava den spetsig som en dubb.
Fixa en medbringare som tar emot en chuckback och drar med biten (Går att göra själv) Ser ut så här: http://en.wikipedia.org/wiki/Lathe_carrier
Biten kommer nu att vobbla men är centrerad kring hålet. Svarva till ytterdiametern.
Eftersom det är plast kan det gå att bara pressa ihop dubbarna lite och driva med friktionen om man svarvar med riktigt vasst skär och små skärdjup.
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Tack för alla goda råd! jag återkommer med en snygg bild på en färdig detalj (förhoppningsvis)
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Man ska även vara försiktig hur hårt man spänner mtrl i chucken.
Är det tillräckligt mjukt mtrl och man spänt för hårt så "flyttar sig" hålet
när man väl kommit igenom och dragit ut borren.

/ Tompa
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag vill minnas att när min farsa (han har finmekanisk verkstad) ska borra i mjuka plaster så specialslipar han en borr för det just eftersom den måste vara väldigt vass och ha rätt skärvinkel.

(Jag läste el-tele på gymnasiet så jag har tyvärr inte tagit över all hans kompetens:-)
Skriv svar