Hittar inte en del komponenter på elfa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
skorpion

Hittar inte en del komponenter på elfa

Inlägg av skorpion »

Hej
Jag har tänkt att fixa ihop en ir-sändare till min iPhone samt en ir-mottagare till min dator.

Jag har bestämt mig för att följa denna guide
http://www.hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=35975
Jag har hittat kretsarna och motstånden, men IR-mottagaren (QSE156), IR-sändaren, eller vilken typ av kondensator jag skall använda.

Kan någon hjälpa mig att hitta dessa 3 (kondensator, IR-sensor, IR-LED) saker på elfa, gärna med artikelnummer.

Vad är det egentligen för skillnad på de olika kondensatorerna som finns, hur ser man vilken typ som man skall använda i en krets, lämpar dem sig olika bra?

Tack på förhand

/Niclas
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vi kan börja med fotodetektorn.
75-223-03 innehåller samma slags huvudkomponenter som QSE156. Den är dock en aning enklare, så läs databladet för båda komponenter och se om det behövs någon extra extern komponent. Troligen ett pullup-motstånd då det är open collector. Kontrollera hur benen sitter. Inte säkert det är samma ordning

Du kan ta vilken IR-diod du vill. Det är väl egentligen din plånbok som bestämmer här.
Ta en som ligger nära 850nm i våglängd, och som har en så hög strålningseffekt som du tycker du har råd med. Vet inte riktigt vilken strålningsvinkel du bör ha, men ju smalare du väljer, ju mer exakt måste du rikta den färdiga sändarpluggen.

Kondensatorer kan du i princip ta vilken som helst.
T.ex 65-226-84 är billig och bra.

Plastkondingar (t.ex polyester) är bra till det mesta. De är billiga. De är stabila. Används till ljud, svängningskretsar, avstörning, filter mm. mm.
Keramiska kondingar är ibland för bra i avkopplingsändamål som t.ex till spänningsregulatorer. Kan bli självsvängning. Annars funkar de också till det mesta. Keramiska skivkondingar (runda orangefärgade skivor) är temperaturkänsliga och ändrar lätt sitt värde om man tar på dem. ;)
Förresten står det under varje kondensatortyp på Elfa vad de är bäst lämpade för. filter/avkoppling/etc.
De olika typerna är tillverkade av olika material och på olika sätt, och skiljer sig i pulstålighet, spänningstålighet, värmetålighet...
skorpion

Inlägg av skorpion »

Hej och tack för svaren

Nu ska här beställas och byggas :)
Skriv svar