Belysningsström från dirtbike

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lewke
Kontakt:

Belysningsström från dirtbike

Inlägg av Lewke »

Hej.

Har skaffat mig en motorcykel för terrängbruk.
Nu när höst och vinter närmar sig så vill jag ha på ljus på den, och inget mesigt 10W ljus då, utan hade tänkt slänga dit ett 12V 55W hella extraljus. Det sitter generatorspolar i maskinen som skall klara detta utan problem, mitt problem just nu är att spänningen varierar med varvet. på tomgång så funkar en 12V lampa fint, men sen ökar spänningen väldigt mkt i takt med varvet. Har inte haft möjlighet att mäta upp spänningen, men jag misstänker att om man likriktar den och glättar den för att senare köra en regularor, så blir inspänningen i regulatorn väldigt hög.

Någon som har nåt förslag på hur jag löser detta på ett smidigt vis. Det behöver inte vara nån 100% ren och fin spänning, den ska ju bara gå till en glödlampa, och det gör inget om den sjunker lite på låga varv typ tomgång. Men jag vill ju inte elda i hur mkt spänning som helst i lampan när jag får upp varvet.

Alla tips och förslag är välkomna. Har en 7815 i TO-3 kapsel som jag först tänkte använda ihopa med en eller fler 2N3055 men det känns som det blir för maffig inspänning. Skulle en likriktarbrygga och ett blybatteri vara lösningen för mig?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En wide-input 35W xenonballast med tillhörande lampa kanske :)

Dom flesta wide-input ballasterna tar 9-32v med konstant ljusstyrka, man behöver dock något för att hålla spänningen någorlunda fin utan för mycket spikar åt något håll, regulator av ngt slag.
Lewke
Kontakt:

Inlägg av Lewke »

Tack för ditt svar, men det va inte riktigt det jag sökte.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det finns en tråd här om MC-regulatorer med schemor, en sån borde man kunna använda.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Är det svänghjulsmagnet så måste den regleras med zenershunt (för mindre effekter) eller tyristorer som kortsluter på periodbasis före/i likriktaren (större effekter)

Har du batterier i hojen så bord den delen redan finnas.

Att reglera med traditionell regulatorprincip går inte då du kan få säg 3 ampere och 70 Volt vid hög motorvarv 70 -12 = 58 Volt och 58 Volt * 3 ampere ger 174 Watt i förlusteffekt... och detta belastar givetvis motorn...

Om generatorn lämnar 4 ampere när den är kortsluten men du förbrukar bara 3 ampere under användning så kan du lätt få 50-70 Volt vid höga varvtal - enda sätte att få ned spänningen är att lasta så mycket ström att generatorn går i strömgräns och spänningen sjunker. Det betyder att den ström man inte behöver så måste man shunta bort överskottsströmmen om spänningen skall hålla sig rimlig.

Att man måste lösa på det sätte beror på att man inte kan reglera magnetstyrkan på svänghjulet och magnetstyrkan är direkt kopplad till hur mycket ström (genom antalet varav på spolen) svänghulspolen kan avge, medan spänningen är direkt relaterat varvtalet.

hur är 10W lampan kopplad idag - är det på egen lindning i svänghjulsmagneten eller går den på batteri??
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Nästa nummer av Elektor(gamla AoE) skall ha en ny typ av regulator som projekt.
Kanske kan vara något.

Kjelle
Lewke
Kontakt:

Inlägg av Lewke »

xxargs skrev:Är det svänghjulsmagnet så måste den regleras med zenershunt (för mindre effekter) eller tyristorer som kortsluter på periodbasis före/i likriktaren (större effekter)

Har du batterier i hojen så bord den delen redan finnas.

Att reglera med traditionell regulatorprincip går inte då du kan få säg 3 ampere och 70 Volt vid hög motorvarv 70 -12 = 58 Volt och 58 Volt * 3 ampere ger 174 Watt i förlusteffekt... och detta belastar givetvis motorn...

Om generatorn lämnar 4 ampere när den är kortsluten men du förbrukar bara 3 ampere under användning så kan du lätt få 50-70 Volt vid höga varvtal - enda sätte att få ned spänningen är att lasta så mycket ström att generatorn går i strömgräns och spänningen sjunker. Det betyder att den ström man inte behöver så måste man shunta bort överskottsströmmen om spänningen skall hålla sig rimlig.

Att man måste lösa på det sätte beror på att man inte kan reglera magnetstyrkan på svänghjulet och magnetstyrkan är direkt kopplad till hur mycket ström (genom antalet varav på spolen) svänghulspolen kan avge, medan spänningen är direkt relaterat varvtalet.

hur är 10W lampan kopplad idag - är det på egen lindning i svänghjulsmagneten eller går den på batteri??
Finns inga batterier i maskinen idag, och lampan jag testat med va 21W. Kanske ska tillägga att motorn är en 4-takt så varven blir inte så enormt höga. Kanske alltid är till nån hjäp att veta det.

Det är väldigt längesedan jag håll på med elekrtoniken, så man är lite ringrostig, men nånstans långt inne i skallen så finns det kvar. En zenershunt skulle kanske funka bra att sätta före en regulator, men frågan är om det helt plötsligt inte blir både billigare och lättare att köpa en regulator avsedd för ändåmålet och ett litet blyack.

En regulator kostar 99kr och ett litet ack på biltema kostar 129kr, hade hoppats på nån billig och enkel lösning som man kunde bygga på prylar man hade hemma i surplus lådan.

Alternativet är såklart att lasta ner generatorn rätt mkt. Låt oss säga att man tex. sätter i en 100W lampa så drar den ändå dryga 8A vid 12V, och kanske man på det viset kan hålla ner spänningen. Har några beg. lampor, så man kan ju testa, kostar inget.

Tack för svaren. Lite förslag på eventuella kopplingar vore trevligt med.
Mvh. Mattias
bearing

Inlägg av bearing »

Det var ju jättebilligt med dom färdiga regulatorerna, det blir billigare än att bygga själv om du inte råkar ha lämpliga tyristorer plus övriga komponenter komponenter i lådan.

Här ser du resultatet av mina försök att bygga en egen regulator till en MC.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... c&start=90
Skriv svar