Skydda LEDs från spänningsspikar på MC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Jag tänkte mer på en spänningsregulator (Typ LM317 tex) till lysdioderna, eller konstantströmsgenerator. Hur mycket ström vill lysdioderna ha totalt?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Man brukar få skydda regulatorn så att inte transienterna tar den. Zenerdioden (vettig effektklass och rätt dimensionerat) blir transienttåligare än spänningsregulatorn.
Edit: Ska du skydda mot högre spänning än vad laddregulatorn ger, så skydda med transientskyddsdioder istället. Blir mycket billigare. T.ex ELFA 70-121-23
Senast redigerad av Mindmapper 19 augusti 2008, 22:11:54, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Inlägg av xxargs »

brukar väl sitta effekt-zenerdiod (iofs nog byggd med effektttransistor internt) på cross-hojar och liknande - så det borde gå att få tag på.

lite större motorcyklar använder man tyristor som kortsluter generatorn på periodbasis när spänningen är tillräckligt högt - låter idiotiskt och man tror att man bränner generatorn till en början - men så är det inte utan väldigt effetsnålt sätt att reglera och lastar inte motorn när det väl kortsluts, beroende på att generatorn fungerar som en konstanströmsgenerator med en viss bestämd ström som bestäms av permanentmagnetflödet i rotorn/svänghjulet.

Mao. det strömrusar _inte_ på samma sätt som om man kortsluter en transformator eller liknande.

regulatorer typ LM317 eller liknande brukar inte tåla mer än 35 Volt och minsta lilla spik över detta så ryker kretsen...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag försöker modda in så att jag får in lysdioder i original-socklarna, så mycket plats finns det ju inte att bygga avancerade lösningar med konstantströmsgeneratorer eller dylikt...

Jag håller enbart på att bygga om ljuset på den här hojen med LED och Xenon, jag har i princip noll kunskaper om hur elsystem brukar se ut på MC, dock en del kunskaper från bil och båtvärlden om hur man brukar göra där...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom MC har mindre generatorer är det enklare att ladda ner dom som xxargs beskrivit. Till skillnad från bilar där laddregulatorn inte släpper fram mer än vad som behövs för att hålla upp spänningen till rätt nivå för att ladda batteriet. Eftersom MC'n (i detta fall) inte verkar ladda mer än vad batteriet klarar av verkar regleringen avklarad.

Ditt bekymmer är alltså transienter. Batteriet hjälper till att hålla emot en del men behöver hjälp. En transientskyddsdiod kan då klippa topparna på transienterna. Det viktiga är att inte transientskyddsdioden ligger och drar ström hela tiden så att den blir för varm för att klara energin i transienterna. Prova sätt dit en och känn att den inte blir för varm när belastningen är liten, dvs utan lampor tända. Blir den varm då (över 50 grader) prova en med högre brytspänning.

Lysdioderna skyddar du som grym beskrev.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Så en rejäl transientskyddsdiod på runt 15V sittande mellan +12 och 0v i elsystemet skulle trycka ner det mesta i transientväg över 15v?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du kan välja lite högre - 16 nått.

Normalt sett ligger spänningen med motorn i gång på 14,-14,5 så det är till dessa värden du skall räkna ut motstånd.

Man får sällan transienter då batteriet sväljer en del av dom , kolla så du inte har glapp i batteripolerna om det plötsligt glappar till kan det komma en spik.

Samma när man slår av en stor förbrukare som allt ljus.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du kan välja lite högre - 16 nått.

Normalt sett ligger spänningen med motorn i gång på 14,-14,5 så det är till dessa värden du skall räkna ut motstånd.

Man får sällan transienter då batteriet sväljer en del av dom , kolla så du inte har glapp i batteripolerna om det plötsligt glappar till kan det komma en spik.

Samma när man slår av en stor förbrukare som allt ljus.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Klart motstånden är räknade så lysdioderna klarar sig bra även om spänningen hamnar på 15V, allt annat hade ju varit vansinne :)

Du säger att batteriet sväljer det mesta, jag garanterar att jag har gott om transienter då mina multimetrar blir vansinniga, och batteripolerna är det knappast glapp i, nyklämda ringkabelskor och splitternytt batteri...

Men jag får prova sätta dit en Elfa 70-149-39
xxargs

Inlägg av xxargs »

din multimeter blir vansining för att spänningen har växelströmsövertoner på annan frekvens än 50 Hz (i USA 60 Hz)

som nämt är det noga med att batteriet är inkopplat och effektenerdiod fungerar - lämnas generatorspolen öppen pga. glapp i sladd till batteri/regulator så kan spänningen lätt bli bra bit över 50-75 Volt och det tar garanterat ihjäl alla inkopplade 78xx och lm317-kretsar...
Skriv svar