Man kan ju göra det för hand i programlistningen, men man är ju lat...
Typ:
Kod: Markera allt
movwf w_temp ; 1
movf STATUS,w ; 1
movwf status_temp ; 1
incfsz foo,1 ; 2 (worstcase)
movwf w_temp ; 1
movf STATUS,w ; 1
movwf status_temp ; 1
incfsz foo,1 ; 2 (worstcase)
;Inc32z
;From Dmitry Kiryashov
inc32z:
movwf FSR
clrz
incfsz INDF,F
return
incfsz FSR,F
incfsz INDF,F
return
incfsz FSR,F
incfsz INDF,F
return
incfsz FSR,F
incf INDF,F
return
Egentligen noggrannhet, plus att jag får integreringen på köpet. En 12-bitars AD blir bara 11 om man beaktar tecken. Dessutom måste jag ändå ha en massa analog elektronik för att anpassa signalen från shunten. Hade en diskussion per epost med en tillverkare i USA som tillverkar en batterimätare för elcyklar. Hade köpt den om den klarat både laddning och urladdning, men det klarade den inte och orsaken var att de inte ville offra halva DACens upplösning.Vad är anledningen att Du inte mäter strömmen med en A/D som finns inbyggd i PIC? Finns ju 12-bit om det skulle behövas och det går att få denna precicion med tanke på störningar o.dyl.
Det stämmer, men nu är detta inte ngt jag tänkte serieproducera. Börjar helt enkelt i denna ände, dvs att mäta hur mycket jag tar in och kör ut. Det som gör det komplicerat är att vissa laster är transienta och att laddning från en solpanel (till skillnad från tex en generator) varierar hej vilt med tiden.Hur som helst har Du laddfaktor, självurladdning, störningar o.dyl. som skapar osäkerhet. Det är ill fga nytta at försöka bygga något med större precicion än vad som kan utnyttttas med tanke på alla de osäkerhetsfaktorer som finns