Har 18V behöver 12V men hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jonaz

Har 18V behöver 12V men hur?

Inlägg av Jonaz »

Tänkte ta premiär turen med min helikopter imorgon men hade visst inget lämpligt 12V batteri. Min startmotor till helikoptern går på 12V men just förtillfället så har jag bara en 18V acc från en skruvdragare. En lm317 eller vad den nu hette lär väl inte klara Amperen misstänker jag, så finns det nån annan smidig lösning på problemet?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

kör på 18V Bara man inte kör motorn för hårt så går det. Jag kör med 12V till en 6V startmotor i min bil.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Startströmmen blir väldigt onyttig. En 12Volts starter klarar 13.8 volt utan problem. Om du har en 6 7 dioder som klarar strömmen och lite till så koppla dom i serie med motorn. Eftersom man normalt inte kör starten mer än i korta intervaller så hinner dioderna inte bli så farligt varma. Du kan ju montera dom på kylare om du tror att det behövs.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Nej dom höll inte.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Har du några högeffekt motstånd liggande så kan du reducera startsrömmen med ett lämpligt sådant?
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Testa att seriekoppla

Inlägg av SvenPon »

En 100 watt glödlampa.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

för 12V då.... Ska du köra med dioder får de vara riktigt saftiga. Jag tror att du kan köra med 18V. Min startmotor funkar bra. Men man ska inte köra länge. Risken är att det blir för varmt.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Hmm, tog isär den och skruvade fast en av släpkontakterna för den var lös samt la på lite lödtenn på en av kablarna till släpkontakterna då det var glapp i den! Och nu funkar det. 12V källa jag hade funkar det inte på men dock på 18V batteriet. Nu vet jag inte hur mycket 12V agget kan ge i Amper (men det kan inte mycket, från en extern cd brännare med inbygg transformator) men den borde ju ha snurrat nått varv.?

Då höll den ju mer än 30 timmar i min ägo.!
Snurrar fint på 18V men man skall väl som sagt inte springa runt och köra med den helatiden.

100+W glödlampa.... Tanke är ju god, men inte så praktiskt som du nog förstod. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det brukar krävas ganska mycket ström för att få fart på den. Om du mäter spännigen när du har motorn inkopplad så är den nog ganska nära noll.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jag har en starter till mitt flygplan (46 motor) och det drar rejält med ström
om det är kallt ute. Brukar koppla den till bilens batteri, för det gamla mc-batteri jag har orkar inte när det är kallt.

12 V från 18 V...hmm.. både idén med glödlampa o dioder är väl ok.
Glödlampan kan ju bara en bilglödlampa så tar det inte plats + lätt att löda sladdar i.

Dioder är givetvis bäst, å tar man såna som är avsedda för bilgenerator, så håller de.
(finns t.ex hos Clas Olson tål 35 A)
ABC

Inlägg av ABC »

Om du nu vet Amperen på startmotorn i start ögonblicket, ta då samma Amp-tal på en 6Volts billampa och seriekoppla, 12v+6v=18. Klart:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det blir nog väldigt svårt att hitta en lampa som råkar har rätt resistans för att sänka spänningen 6V vid en okänd startström.

Ett gäng feta dioder tycker jag helt klart låter som det bästa alternativet.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Så kritiskt är det inte

Inlägg av SvenPon »

>Det blir nog väldigt svårt att hitta en lampa som råkar har rätt resistans

Som sagt så kritiskt är det inte,testa och se vad som händer
tex en 60 watt 12 volt lampa ligger på ~2.5 ohm.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Nej, det är säkert inte särskilt kritiskt med vilken lampa man väljer, men
i och med att strömmen är okänd är det ju inte så smidigt att resistivt ta ner spänningen ner till 12V.

Det kanske inte är ekonomiskt försvarbart att köpa några feta dioder iofs, om man kan hitta en lampa/annan resistiv last som fungerar hyfsat.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om man har en rulle (ring) enkel ledare liggande kan man använda den. En 100m 0,5 eller 0,75 kvadrat där letar man upp båda ändarna och kopplar i mellan.
Skriv svar