Ofrivilligt blinkande från Lysdioder

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Qvintus

Ofrivilligt blinkande från Lysdioder

Inlägg av Qvintus »

Hej,
Jag har tre lysdioder: http://www.kjell.com/?item=90590&path=2 ... ,292000000
De är seriekopplade och har ett motstånd. Jag matar dom med 12V.

Det fungerade bra i ett par dyg, men sedan började de blinka. Kunde blinka med typ 2 Hz i en minut och sedan lysa konstant ett tag.

Någon som har någon ide om vad som blivit fel? har någon diod blivit skadad på något sätt?
Andra dioder och lampor som drivs från samma strömkälla fungerar bra
H.O

Inlägg av H.O »

Vet inte varför dom skulle blinka just ( glappkontakt? ) men vad har du för värde på motståndet och är 12V källan stabil? Med tre dioder i serie borde motståndet vara på ~25ohm.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Har märkt detta fenomen med billigare kinadioder. Vet inte vad det beror på men det varkar uppkomma precis när dom börjar på att gå sönder.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Läste det här nyss på bigclive.com:

"The choice of LEDs is up to you. I strongly recommend the cheap trash Chinese LEDs for this application for cost reasons, and you should expect a few to go out here and there depending on the manufacturing quality. These can easily be replaced and after a burn in period the defective LEDs should all be weeded out. The red LEDs tend to be completely reliable, but the newer technology greens and blues are extremely temperamental. There are two common failure modes of these LEDs. The least likely is to fail open circuit. This is no big deal, the LED and any others in series with it go out. The most likely failure mode is short circuit and this will happen progressively often starting with random flickering. When the LED goes short circuit the forward voltage of that group of series LEDs drops by the value of an LED and the circuit will pass a much higher current. This will sometimes nuke the other LED and maybe the resistor too if the current is high enough."
Qvintus

Inlägg av Qvintus »

22 Ohm körde jag på. Rätt långa kablar så strömmen blev ok.

Räknas det som kina-skräp de jag köpt tro?
Nåja, det låter ju som att kortslutning i en av dem då.

Det blir väl till att byta ut en i taget
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det är inte så att din koppling är termiskt instabil? Lysdiodernas spänningsfall torde sjunka med ökad temperatur vilket ger ökad ström och kanske en skenande strömökning. Med bara c:a 10% av spänningen över motståndet känns det möjligt att så skulle kunna vara fallet.

Men du kanske har mätt spänningen över motståndet när kretsen är i drift så du vet att strömmen är OK även när dioderna blir varma?
Qvintus

Inlägg av Qvintus »

Ja, jag mätte strömmen. (eller spännigen över motståndet och räknade ut strömmen)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Och den ändras inte när lysdioderna blir varma?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

H.O skrev:och är 12V källan stabil?
Skriv svar