Var någonstans i konungariket Sverige, eller något annat civiliserat land, finner jag en tyristor med följande ungefärliga data:
VDRM >= 2000V
IT >=10A
Komponenten skall om möjligt gå att montera på ett kretskort varför exempelvis TO220-kåpa eller liknande är att föredra.
Anm.
International Rectifier (IR) saluför en tyristor med beteckningen 16TTS16 som då är det närmaste jag kommit i den research som utförts. Sifferkombination 16 på slutet i denna typbeteckning anger dock att VDRM inte får överskrida 1600V vilket då per definition ej är tillräckligt. Det kan även nämnas att ELFA saluför endast IR typ 16TTS12 med artikelnummer 72-090-34.
/Lars
De enda 2000V thyristorer jag har hittat är puckvarianten med It på 3000A...
Däremot så finns 1600V i diverse storlekar.
Om du talar om hur du ska använda den så kanske du kan få förslag på hur du ska lösa det hela. Tex så skulle man kunna koppla två i serie och på så sätt dubbelra spänningståligheten. Men då behöver du en isolerad trig men det är ju lätt ordnat med en pulstrafo.
limpan4all skrev:Vart sjutton skall du använda en 2kV 10A tyristor till?
Applikation är inte fullt så grotesk som det kan verka.
För det första är komponenten placerad i en icke repetitiv switchapplikation.
För det andra är IT begränsad till i storleksordning 1,7A.
Tyristorn eller kanske som du så riktigt föreslog tyristorerna skall sitta i en koppling vars enda uppgift är att jorda en likriktad och filtrerad spänning (DC)av storleksordningen 1700 1900V.
Strömmen i kretsen är begränsad till ungefär 1,7A och förloppet är snabbt och icke repetitivt.
Den höga spänningen förutsätter tydligen två seriekopplade tyristorer, men detta skapar ett problem som jag dessvärre inte har någon bra lösning på.
Hur tänder man de båda tyristorerna samtidigt?
Det kan väl i sammanhanget nämnas att fram till dags dato har en något otidsenlig tyratron verkat som switch i den här nämnda konstruktionen.
Du använder helt enkelt två transformatorer, en till varje thyristor med primärlindningarna parallellkopplade och skickar på en puls när du vill "tända".
Eller så tar du två st optokopplare en till varje tyristor. För att få en spänning till utsidan på optokopplarna så tar du två st DC/DC omvandlare, sen krävs det bara några kondensatorer och motstånd så är det hela i hamn
Jag har aldrig jobbat med transformatorer för sånt här så därför är min lösning baserad på vad jag har erfarenhet av.
Men skulle ELFA 56-550-55 vara en lämplig pulstrafo att använda som tänd transformator?
De såg lite klena ut. Man behöver nog skicka på en jolt för att de ska tända ordentligt. Däremot så kan man nog ta en tändpulstrafo ur något gammalt PC-agg. Eller så köper man en ferritkärna och en bobbin och lindar själv.
Har då äntligen kommit till skott och från ELFA lagt en order på samtliga komponenter som jag tror mig behöva samt ett experimentkort. Kontaktade nämnda leverantör om transformatorn som även jag tyckte såg lite klen ut. Svaret jag fick var att det går nog så jag lät mig för stunden nöjas med detta svar.
Osäkerheten om aktuell transformator fick mig dock att söka på nätet och jag fann då följande, i mitt tycke, mycket intressanta sökresultat.