Problem med centrallås på bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
usNinja

Problem med centrallås på bil

Inlägg av usNinja »

Hej!

Jag har ett litet problem med centrallåset på min bil (bara förarsidan). Normalt hör man ett "klick" när man låser/låser upp. För några veckor sen började den bråka. När jag skulle låsa så hoppade låset upp och ner (klick-klick-klick...) några gånger och kunde hamna på både låst och olåst, lite slumpmässigt. Sen tog det oftast 4-5 försök tills den blev låst. Trodde problemmet skulle försvinna, men blev trött på det efter nån vecka, och öppnade upp dörren för att se hur det ser ut inuti.
Enligt vad jag kunde se så bestod det hela av det mekaniska låset (låskista?) och en styrenhet. Här är en enkel schematisk ritning av hur det är kopplat:

http://s520.photobucket.com/albums/w328 ... tolock.jpg

Till synes verkade inget vara fel på själva låset, så jag misstänkte att det var styrenheten. Men under arbetet och testningen så försvann motorljudet helt när jag skulle låsa (Ingen spänning till motorn?). OBS! Det funkar utmärkt att låsa upp. Det är alltså bara problem när man ska låsa!

Delarna tillsammans kostar strax över 5.000 kr nya, men jag tänkte försöka fixa det själv om det går.

Om man antar att låset fungerar (har hittat ett för några hundra kr som jag ska byta), vad kan gå fel i styrenheten?
Har öppnat den och där finns ett kretskort i vilket det verkar sitta ett relä (?). Hur kan man kolla att detta funkar/funkar ej? Varför funkar det att låsa upp, men inte låsa?

Bilen är en 2002 Mercedes C-klass coupé.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Nu var din bil inte allt för gammal, men ett standardfel på centrallås är att kablarna i dörrens gångjärn är skadade.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

För mig så låter det som den undre gränslägesbrytaren är lite glappig, och låset försöker då låsa, och när den inte får signal från brytaren att "nu är det låst" så tror den att låspinnen är blockerad av något och låser då upp igen för att försöka på nytt.

Och när den försökt några gånger så lämnar den dörren i upplåst läge. När gränslägesbrytaren har av en slump fungerat, så har den lyckas låsa dörren.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

När det går upp och ner så brukar det vara något som kärvar, antingen i låset eller i den manuella knappen, då återgår den automatiskt till det tidigare läget när den inte kan komma hela vägen.
Användarvisningsbild
rca

Inlägg av rca »

Kan även vara fel på något av dom andra låsen.

Om du te.x. sitter i bilen som är låst och öppnar någon annan dörr så öppnar väll alla dörrarna ?
usNinja

Inlägg av usNinja »

Om du te.x. sitter i bilen som är låst och öppnar någon annan dörr så öppnar väll alla dörrarna ?
Ja, alltså den här bilen funkar så att när man startat den och kört i ca 10 sekunder så låses alla dörrar automatiskt. Sen när man ska ut, dvs öppnar nån av (de två) dörrarna inifrån så låses alla upp. Nu när den högra inte funkar som den ska har jag kopplat bort motorn för att slippa höra den gå upp o ner.
Den högra dörren har en egen styrenhet, och låset funkar som det ska, så jag förstår inte varför det skulle vara fel där.
För mig så låter det som den undre gränslägesbrytaren är lite glappig, och låset försöker då låsa, och när den inte får signal från brytaren att "nu är det låst" så tror den att låspinnen är blockerad av något och låser då upp igen för att försöka på nytt.
Jag vet inte vad du menar med signal, men det finns t.ex. ingen givare eller liknande i låset som talar om att det verkligen är låst. Vag jag kunde se gick går bara motorsladdarna till låskistan (fr. styrenheten) och inget annat tillbaks.
sebastiannielsen
Kontakt:

>>Jag vet inte vad du menar med signal, men det finns t.ex. ingen givare.

En gränslägesbrytare är en mikrobrytare som en liten klack på låspinnen trycker till när låset har gått ända upp / ner.
Har du öppnat låskistan och kollat, för gränslägesbrytarna kan finnas inuti låskistan. På vissa kan det gå en signal tillbaka, men det behöver inte gå någon signal tillbaka.

Här är en vanlig koppling för övre och undre gränslägesbrytare:
Bild

Styrenheten kan helt enkelt kolla strömförbrukningen. Om strömförbrukningen är borta (gränslägesbrytaren har brutit strömmen)under ett låsförsök så har låsningen lyckats. Är den väldigt hög, så kan den anta att låspinnen är blockerad, och försöka igen genom att låsa upp och låsa igen.
usNinja

Inlägg av usNinja »

>>Styrenheten kan helt enkelt kolla strömförbrukningen...

Ok, då är jag med. Jag har öppnat låskistan, men faktiskt inte märkt någon gränslägesbrytare. Mycket möjligt att det finns en sådan.

Hurpass lätt är det att få tag i och sen byta en sådan komponent ifall denna skulle vara trasig/glappig?
sebastiannielsen
Kontakt:

Har du möjlighet att ta kort i låskistan och lägga upp bilden här?

En mikrobrytare hittar du på exempelvis elfa, men det gäller att du får tag på rätt mått så den passar där den gamla satt.
usNinja

Inlägg av usNinja »

Jag har inte tagit nån bild på den inuti. Jag ska öppna upp dörren i helgen och ska ta en bild då. Har nämligen hittat en låskista för 400 kr. som jag tänkte testa. Men klart, är det bara en brytare som är kass, behöver man inte byta hela låset kanske.

Utesluter du att det skulle vara fel i styrenheten? I o med det går att låsa upp?
usNinja

Inlägg av usNinja »

Byte låskistan och allt funkar bra nu :)
Skriv svar