Lampa till vinden. Campinglampa el. Arbetsbelysning.
Lampa till vinden. Campinglampa el. Arbetsbelysning.
Vilken skulle du välja för vinden?
Vinden har ingen el eller några fönster.
1. Campinglampa 7W. Lysrör.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21956554
2. Arbetsbelysning 60 starka dioder.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19257804
Har någon erfarenhet av någon av dessa är jag intresserad.
Eller om det finns ännu bättre saker.
Vinden har ingen el eller några fönster.
1. Campinglampa 7W. Lysrör.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21956554
2. Arbetsbelysning 60 starka dioder.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19257804
Har någon erfarenhet av någon av dessa är jag intresserad.
Eller om det finns ännu bättre saker.
-
limpan4all
jag hadde nog byggt mig något eget
den där arbetslampan tycker jag har för koncentrerat ljus för att lysa upp lite större utrymmen, funkar int, har en på jobbet och den funkar bäst på att lysa upp någon kvadratmeter på någon meters håll
hadde nog byggt mig något med några 1w cree/seoul lysdioder, något lampligt batteri och en elektronisk driver
lämpligt kan vara 12v blybatt 3 lysdioder och en konstantströmsgenerator, lätt att bygga en laddare som kan stå på hela tiden, och sedan har ni en bra nödljus vid ström avbrott med
man kan även ha variabel ström så batteriet håller längre
vill man ha mera ljus kan man göra två slingor
den där arbetslampan tycker jag har för koncentrerat ljus för att lysa upp lite större utrymmen, funkar int, har en på jobbet och den funkar bäst på att lysa upp någon kvadratmeter på någon meters håll
hadde nog byggt mig något med några 1w cree/seoul lysdioder, något lampligt batteri och en elektronisk driver
lämpligt kan vara 12v blybatt 3 lysdioder och en konstantströmsgenerator, lätt att bygga en laddare som kan stå på hela tiden, och sedan har ni en bra nödljus vid ström avbrott med
man kan även ha variabel ström så batteriet håller längre
vill man ha mera ljus kan man göra två slingor
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Skall man få ut mest ljusmängd per Watt så är fortfarande lysrör bäst, även om lysdioderna numera naffsar i hasorna när det gäller verkningsgrad.
(nu pratar vi om lysrör med högeffektiva elektroniska don och inte med drossel som kan ta 30% effekt utöver lysrörens effekt - och som aldrig redovisas...)
---
Skall man ha hyffsad färgrätt (med rätt rör) spridd allmänbelysning så är det fortfarande lysrör som gäller, medans lysdiod kan användas som spot/punktbelysning om inte rätt färgåtergivningen är viktig.
Lysdioderna har onekligen en fördel med sin totala reglermöjlighet ljusstyrkemässigt medans lysrör är dyr ock knepig att reglera upp och ned med speciella driver samt att rören lätt bränns slut snabbt i dimmad mode.
(nu pratar vi om lysrör med högeffektiva elektroniska don och inte med drossel som kan ta 30% effekt utöver lysrörens effekt - och som aldrig redovisas...)
---
Skall man ha hyffsad färgrätt (med rätt rör) spridd allmänbelysning så är det fortfarande lysrör som gäller, medans lysdiod kan användas som spot/punktbelysning om inte rätt färgåtergivningen är viktig.
Lysdioderna har onekligen en fördel med sin totala reglermöjlighet ljusstyrkemässigt medans lysrör är dyr ock knepig att reglera upp och ned med speciella driver samt att rören lätt bränns slut snabbt i dimmad mode.
glömde en sak, om man gör en sådan portabel lampa med blybatteri så vill jag ha det sådant att själva lamphuvudet , lysdioder med kylfläns, sitter lös med någon meter kabel, med massor av olika upphängningsmöjligheter, som hål magnet klämma
smidigt när man är i små utrymmen som under diskbänken eller under bilen, man plockar bara in en tunn platt lysmoj och lämnar batteriet utanför
smidigt när man är i små utrymmen som under diskbänken eller under bilen, man plockar bara in en tunn platt lysmoj och lämnar batteriet utanför
- prototypen

Mitt förslag är några sånna här...
Jag har köpt billiga lampor med inbyggd rörelsedetektor från ebay.
pris: 3 dollar + frakt 7 dollar = 10 dollar, ca 70 kr...
Går på 4 aaa batterier och tänds så fort den känner av rörelse.
Man kan ställa in hur långe den ska va tänd, 20,60 eller 90 sek.
Man kan också ställa in ljusstyrkan på leden (onödigt, man kör alltid på starkaste)
Man kan ställa in så att den bara slå på när det är mörkt...
Klart prisvärd tycker jag... kolla ebay sök på "led motion" så hittar du..
- prototypen
Specifications
* LED Quantity: 6 pieces of LED
* LED life: ~80,000 hours
* Adjustable LED Brightness
* Adjustable Delay time of the Infrared sensor: 20s / 60s / 90s / Constant
* Standby current: <0.35mA (operating voltage: 3V)
* Operating current: <65mA (operating voltage: 3V)
* Sensitivity to motion: within 3 meters distance, angle of 90˚
* Power by: 4 AAA battery (not included)
* Auto lamp is suitable for use in camping tents, home, outdoor, etc
* Product Size: 85mm(L) x 85mm(W) x 50mm(H)
* Package Size: 95mm(L) x 95mm(W) x 58mm(H)
* Package Included:
o 1 x PIR Passive Infrared Sensor AUTO Motion Detector 6 LED Light Lamp
o 2 screws
o 1 x product instruction
* Net Weight: 116g
------------
0.35mAh ska den tydligen dra i standby..(enligt datan i alle fall) Jag har haft mina i fiskeboden i ca två månader nu och de lyser ännu när jag går in... Fast det är klart frågan är hur det blir på vintern när det är kallt för batterierna och så... Funderar på laddbara batterier och nån liten solcell på taket av fiskeboden så ska man la inte behöva byta batterier speciellt ofta...
* LED Quantity: 6 pieces of LED
* LED life: ~80,000 hours
* Adjustable LED Brightness
* Adjustable Delay time of the Infrared sensor: 20s / 60s / 90s / Constant
* Standby current: <0.35mA (operating voltage: 3V)
* Operating current: <65mA (operating voltage: 3V)
* Sensitivity to motion: within 3 meters distance, angle of 90˚
* Power by: 4 AAA battery (not included)
* Auto lamp is suitable for use in camping tents, home, outdoor, etc
* Product Size: 85mm(L) x 85mm(W) x 50mm(H)
* Package Size: 95mm(L) x 95mm(W) x 58mm(H)
* Package Included:
o 1 x PIR Passive Infrared Sensor AUTO Motion Detector 6 LED Light Lamp
o 2 screws
o 1 x product instruction
* Net Weight: 116g
------------
0.35mAh ska den tydligen dra i standby..(enligt datan i alle fall) Jag har haft mina i fiskeboden i ca två månader nu och de lyser ännu när jag går in... Fast det är klart frågan är hur det blir på vintern när det är kallt för batterierna och så... Funderar på laddbara batterier och nån liten solcell på taket av fiskeboden så ska man la inte behöva byta batterier speciellt ofta...