Hur mycket ström kan man få ur Com porten?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tops

Inlägg av tops »

Tack för era inlägg killar, jag skall kika på annan lösning för 5V i morgon när jag har mer tid. 7805 var nåt som jag hade liggande och bara testade, vet att den inte är optimal och drar en del ström själv, men jag trodde att det gick å kräma ur lite mer ur comporten.
Anledningen till att jag använder PIC är för att läsa in den smidigt över RS232. I datorn skall jag nämligen läsa av COM1 med ett litet labview program, detta ingår sedan i en större applikation. Annars hade jag som sagt kunnat kapa en färdig lösning direkt.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

http://www.lavalink.com/

Lavalink har diverse I/0 kort som borde funka. Säljs på dustin.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

hej!

liten rs 232 fråga :)

sitter och söker runt på com port/rs 232, så som jag vet e de samma, det jag undrar, så som de står i wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/RS-232#Standard_details "Valid signals are plus or minus 3 to 15 volts. The range near zero volts is not a valid RS-232 level; logic one is defined as a negative voltage..."

jag använder då en PIC som jag ska skicka över data via COM porten och datorn ska logga denna, använder hastigheten 9600BPS (104,5us/bit), nu e frågan, mste ja använda en comparator som omvandlar TTL till +/- 5V ?, så som jag förstår måste jag, får ingen riktig bra hum om rs232, kan ngn verifiera, så blir jag GRYMT glad,

tack i förhand

MVH SmourF
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Kläm dit en MAX232 så har du all späningsgenerering och nivåomvandling klar.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

hej!, och tack för de snabba svaret med :)

rehnmaak: först, hur skapar du en länk med ett NAMN istället med länkens namn :roll:

sen andra, ju livet hade varit lättare om man hade haft allting färdigt, men då hade de inte funnits ngt o bygga :wink: , nej men seriöst, grymt bra tips, men de e helg, och jag har en OP 741 som klarar +/-18V så de borde lösa ett o annat, jag ville bara få respons på om COM PORTEN ska matas med +/- 3V eller högre, för datorn går ju annars bara på likspänning gentemot jord vill ja få de till,

om du kan hjälpa mig me de vore de super (Y), då ska ja sätta in OP 741 mellan picen och COM PORTEN,

tack i förhand

MVH SmourF
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För att göra länkar som Rehnmaak så skriver man:

[url=http://adressen.till.länken]Namnet[/url]

Det står när du är på skriva-inlägg-sidan och håller muspilen över URL-knappen. :wink:

När det gäller omvandlingen mellan TTL-signaler och RS232-nivå:
Har du inte tid att vänta tills på måndag? Det är ju inte så långt kvar. :)

Det du behöver är att göra om +5V från PIC-kretsen till nånstans mellan -3 till -15V (olika på olika datorer). Sedan ska 0V från PIC-kretsen göras om till nånstans mellan +3V till +15V. Det blir samma sak åt andra hållet, dvs från datorn till PIC-kretsen. Det räcker inte med en 741 för att lösa det.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

hej jimmy,

då vet man hur man ska skriva url hädanefter :)

angående väntetiden så e varje dag värdefull, och du har rätt, ime de e inverterad signal så räcker de inte me en, som tur e har ja fler :), kör man först som komparator, sen inverterar signalen, och förlorar 6volt på köpet :) så borde de funka,

va bra, då har ja nog allt jag behöver :), men lustigt att de e olika från olika datorer, borde de inte gå o läsa av de på ngt sätt ?, för standarden är specifierad ända upp/ner till +/- 25V enligt wikipedia, +/- 5V ska de ju klara,

nu ska ja inte erövra denna tråd heller :), men bra att ja löst de mha en o annan :)

och vi borde sova nu med,

tack för hjälpen en sån här sen natt,

MVH SmourF
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Förbannat svårt att läsa dina inlägg, SmourF.
Kanske du borde försöka att själv läsa din text innan du postar.
Skumma förkortningar och inga versaler där det ska vara det.

Slutligen är det självklart att du ska ha en MAX232...

EDIT: stavfel...
Senast redigerad av sodjan 16 augusti 2008, 10:57:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Håller med dig sodjan, den här nysvenskan är inte lätt. Svenskan har "infekterats" av SMS förkortningar och internetadressernas bara gemener.

Dessutom Sodjan, Förbannat innehåller ett B

Naturligtvis kan Smurfen även använda MAX 234, det står inget om dubbelriktad kommunikation.

Dum fråga från mig iaf, 741 är den för långsam för 9600.

Protte
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

vfr skrev:PIC:en är inte så dum att ha där. Att bitbanga 1-wire på serieporten är väl en lite halvhjärtad lösning även om det kanske funkar i många fall. Har man PIC:en så kan man köra "riktig" seriedata och bli av med alla timingproblem i PC-änden. Dessutom funkar det även med USB-omvandlare.
det blir ingen bitbanging i ordets rätta mening, 1 wire protokollets timeing och div olika standard bitrates för serieporten stämmer nämligen rätt bra överrens, så det är bara bytes som läses och skrivs! Funkar altså fin fint att köra det över en USB omvandlare, vilket jag själv gör i min pannrumsövervakare.. Kör ca 15 st DS18x20 med parasitmatning utan problem (10 av givarna kan ligga uppe vid 80 grader i värsta driftsfallet utan problem)
xxargs

Inlägg av xxargs »

JimmyAndersson skrev:
Det du behöver är att göra om +5V från PIC-kretsen till nånstans mellan -3 till -15V (olika på olika datorer). Sedan ska 0V från PIC-kretsen göras om till nånstans mellan +3V till +15V. Det blir samma sak åt andra hållet, dvs från datorn till PIC-kretsen. Det räcker inte med en 741 för att lösa det.
Det går att göra med en tillräkligt snabb OP-amp/komparator med offset på ca 2 Volt om man måste - eller kanske tom. enkel OC-utgång mot 5 eller 12V pullup då de flesta RS232-ingångar numera betraktar 0 Volt som minus trots att den ursprungliga RS232-definitionen anger intervallet -2 - +2 Volt som odefinierat. Detta är dock ingen garanti att det alltid fungerar ens med modernare datorer.

Detta har upprinnelse i laptop tillverkade på 90-talet som helt enkelt struntade i minusspänningen i sina RS232-portar och detta ställde till med ett helsike när detta skulle kopplas till olika apparater och andra PC varav en del fungerade med denna metod och andra inte - det var också väldigt vanligt med 'fulkopplingar' även i den anslutna elekroniken...

När MAX232 kom så försvann mycket av de egenbyggda RS232-lösningarna just för att chippet löste alla problem samt gav ut rätt spänningar inklusive de negativa spänningarna då chipet har inbygd laddningspump - första versonerna med externa kondingar och därefter med allt inbyggt.

Att skapa några volt minus för att mata en OP-amp etc. kan man själv göra med laddningspump ala oscillatorkopplad smithtrigger och några kondingar och dioder i kaskadkoppling och den vägen mata sin hembyggda RS232-driver - men max232 är klart enklare att hantera...
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

hehe, okej killar :)

jag tar till mig all kritik, även om ja inte tycker de e svårläst då jag SJÄLV skrivit, men jag kan lova dig prototypen att de inte e nysvenska, snarare 10år för mkt på internet (msn, icq, irc... etc)

och förkortninarna har ja försökt att inte skriva, men har inte lyckats, har verkligen försökt,

jag e väldigt tacksam för allas tankar iaf, grejen är den att jag håller på ett med ett projekt, där de va tänkt att jag skulle logga data i skolan mha en logger, men eftersom det är SKOLA och det aldrig är i tid installerat, så kunde jag inte, och eftersom läraren föreslog logger eller mha en pic skriva en kod själv som sparar datan i eeprom,

men jag tänkte istället mäta o skicka till datans COM PORT och logga COM PORTEN, därför har jag läst om rs232, för jag mste ju kunna de,

RS232 SIGNAL så här e ju meningen att signalen ska se ut, och så som jag förstår nu är att startbiten ska vara LÅG istället för HÖG (som ja trodde innan) då den e inverterad (om man tittar på bitarna) bit in i COM PORTEN,

visst hade de varit bra om man hade haft en MAX232 men nu har ja ingen, men de borde väl gå utan med ? mha en comparator som omvandlar
0 => -18, +5 => +18, och sedan en inverter som omvandlar
-18 => +18, +18 => -18

då blir ju utbitarna som de ska ?
0 => +18,
+5 => -18,

visst sen som du säger prototypen, de e kanske för slöt, 0,5V/us per OP, blir ju 0,25V/us, vilket i sin tur leder till att +/- 3V bariären bryts 12us efter att den fått signalen,

jag tycker de borde räcka då 9600BPS har ju en bit period på 104us (om jag inte räknat galen :()

eller tänker jag helt galet genom hela tänkandet ?

nu ska ja gå ner o få i mig lite mat :)

tack alla

MVH SmourF
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

En annan variant som jag har gjort en gång och faktisk använt för att interfejsa mot en pic som körde 1-w protokollet var att jag åkte ner på stan och köpte en USB->RS232 omvandlare som jag sedan tog bort MAX232 kretsen och byglade in och utgångar. På så sätt fick jag rätt spänningsnivå direkt utan att behöva gå via ytterligare en MAX232.

EDIT: Och då kan du ju faktisk dra ut +5V på en pinne så har du matningen klar också :)
Skriv svar