w800i display bara vit efter joystickbyte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

w800i display bara vit efter joystickbyte

Inlägg av Cenorpa »

Som rubriken lyder så har jag bytt joystick i min telefon eftersom den förra var helt slut, gick inte att navigera ordentligt åt något håll alls.
Så jag tog isär hela telefonen, tog bort knappsatsen och displayen. Efter det bytte jag ut joysticken men lödde inte dit padden längst in som går mot jord som sitter precis vid minneskorthållaren då det var för svårt att komma åt där.
Detta borde dock inte påverka något eftersom det bara är anslutet till metallen över joysticken.

När jag sedan har monterat tillbaka displayen och knappsatsen och försöker starta telefonen så kom det upp lite ränder högst upp på displayen, men sedan hände det inget mer.
Nu när jag startar telefonen så är displayen bara vit.
Jag har testat att klämt på anslutningen mellan displayen och kretskortet så att det inte är glappkontakt där men det blir ingen skillnad.
Telefonen i sig verkar fungera men displayen är som sagt bara vit.
Någon som har någon ide vad som kan vara fel?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag vet inte vad som orsakar felet, men jag har varit med om samma sak på äldre telefoner. Har även märkt fenomenet när jag bara lött dit sladdar på bl.a F/M-bus-pinnarna direkt på kretskortet. Ingen lödbrygga, lagom med värme, inget glapp, men telefonerna (2st) har bara vägrat att fungera. När jag lött bort sladdarna så har de fungerat igen.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: w800i display bara vit efter joystickbyte

Inlägg av PHermansson »

Cenorpa skrev: Detta borde dock inte påverka något eftersom det bara är anslutet till metallen över joysticken.
Någon funktion bör den ha, annars skulle den inte ha funnits.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

såhär ser altså joysticken ut:

Bild

Det är altså den övre metallbiten som inte är ansluten, bara på ena sidan. Allt fungerar som det ska utom displayen som är helt vit, eller ibland kommer det upp en svart ruta högst upp och lite pixlar i olika färger. Att detta skulle hänga på joysticken känns ju inte speciellt troligt.

Få se om jag löder loss joysticken igen och ser hur det såg ut, men man kommer inte åt att löda på den padden, men man kan ju se om den fortsätter vidare nånstans
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Har du en datakabel och en windows-burk så kan du ju prova att flasha om telefonen.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Redan gjort, blir ingen skillnad.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Det vore bra om man kunde fixa felet men det lär nog bli en ny telefon. Det går ju att köpa ny skärm annars men jag vet ju inte om det är där felet sitter eller på moderkortet.
Skriv svar