Programmera in cicuit direkt ifrån MPLAB?
Programmera in cicuit direkt ifrån MPLAB?
Sitter och funderar på att avskaffa min picstart plus och programmera de flesta Pic-kretsar medans de sitter inbyggda i olika system.
Kan man få MPLAB att göra något sådant tror ni?
Kan man få MPLAB att göra något sådant tror ni?
> Pic-kretsar
Menar du PIC-kretsar ?
Men annars så har nog inget med MPLAB direkt att göra.
Det har mer med själva programmeraren att göra...
Tips: läs PICstart Plus User Guide.
Där står svaret under kapitel "B.4.1 General Limitations"...
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 51028f.pdf
Menar du PIC-kretsar ?
Men annars så har nog inget med MPLAB direkt att göra.
Det har mer med själva programmeraren att göra...
Tips: läs PICstart Plus User Guide.
Där står svaret under kapitel "B.4.1 General Limitations"...
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 51028f.pdf
Ok, PIC-kretsar 
Verkar inte vara några issues med Picstartplus för de processorar jag kör och den har programmerat alla PIC-kretsar jag testat hittils.
Verkar bara gälla andra processorer.
Absolut inga problem med den, men jag vill slippa sätta kretsen i programmeraren varje gång jag ska ändra något i koden medans jag utvecklar något.
Blir rätt mycket i och urplock om något blir fel och måste undersökas många gånger.

Verkar inte vara några issues med Picstartplus för de processorar jag kör och den har programmerat alla PIC-kretsar jag testat hittils.
Verkar bara gälla andra processorer.
Absolut inga problem med den, men jag vill slippa sätta kretsen i programmeraren varje gång jag ska ändra något i koden medans jag utvecklar något.
Blir rätt mycket i och urplock om något blir fel och måste undersökas många gånger.
Jodå det gjorde jag.
Men den säger mig inte så mycket utom att det går (fast inte med Picstartplus)
Hittade denna sak som är om ICSP
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 30277d.pdf
Men jag vill ju gärna kunna trycka på en knapp i MPLAB precis som när jag programmerar med Picstartplus.
Jag vill altså inte andvända Picstartplus alls.
Men den säger mig inte så mycket utom att det går (fast inte med Picstartplus)
Hittade denna sak som är om ICSP
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 30277d.pdf
Men jag vill ju gärna kunna trycka på en knapp i MPLAB precis som när jag programmerar med Picstartplus.
Jag vill altså inte andvända Picstartplus alls.
Aha ! Shit... Jag läste fel i ditt första inlägg ! 
> Sitter och funderar på att avskaffa min picstart plus
Jag läste det som att "funderar på att skaffa mig en picstart plus..."
Ja ja, du vill alltså ha en ICSP programmerare som är integrerad
i MPLAB ? Jahaja...
Tja, vilken som helst nästan via den nya möjligheten till
"post-processing" i MPLAB...

> Sitter och funderar på att avskaffa min picstart plus
Jag läste det som att "funderar på att skaffa mig en picstart plus..."
Ja ja, du vill alltså ha en ICSP programmerare som är integrerad
i MPLAB ? Jahaja...

Tja, vilken som helst nästan via den nya möjligheten till
"post-processing" i MPLAB...
Jo debugging är ju bra, just nu debuggar jag genom att skicka ut en trave register över seriekabeln och in i datorn så kan jag läsa av dem i realterm.
Det funkar men det kanske finns bättre sätt.
Det jag debuggar är att få koll på vad jag gör, tänkte göra så att man kan prata med kretsen via RS232 och där har jag gjort drivor av fel som jag sitter o rättar till.
Är iaf på rätt väg med er hjälp.
ICSP görs via seriekabeln antar jag och minnesadresseran skickas i kronologisk ordning antar jag?
Samt med 13-13.25V på någon pinne?
Eller kan man kanske bara göra en rutin som skriver i minnet, adress för adress?
Det funkar men det kanske finns bättre sätt.
Det jag debuggar är att få koll på vad jag gör, tänkte göra så att man kan prata med kretsen via RS232 och där har jag gjort drivor av fel som jag sitter o rättar till.
Är iaf på rätt väg med er hjälp.

ICSP görs via seriekabeln antar jag och minnesadresseran skickas i kronologisk ordning antar jag?
Samt med 13-13.25V på någon pinne?
Eller kan man kanske bara göra en rutin som skriver i minnet, adress för adress?
Micke_s menade säkert *in curcuit* debugging.
> ICSP görs via seriekabeln antar jag
Vilken "seriekabel" ?
> och minnesadresseran skickas i kronologisk ordning antar jag?
Finns ingen anledning att anta någonting alls.
Läs "Programming Specification" för den krets du är nyfiken på.
Å andra sidan finns det normalt ingen anledning att göra det,
den som konstruerade programmeraren har redan gjort det åt dig...
> Eller kan man kanske bara göra en rutin som skriver i minnet, adress för adress?
Det är ju det som programmeraren gör, i princip...
Med andra ord, du behöver inte veta hur programmeringen går till
i detalj, om du inte tänker konstruera en programmerare. Men det
finns ju massor av färdiga, så det är nog inte det första man ger
sig på.
> ICSP görs via seriekabeln antar jag
Vilken "seriekabel" ?
> och minnesadresseran skickas i kronologisk ordning antar jag?
Finns ingen anledning att anta någonting alls.
Läs "Programming Specification" för den krets du är nyfiken på.
Å andra sidan finns det normalt ingen anledning att göra det,
den som konstruerade programmeraren har redan gjort det åt dig...
> Eller kan man kanske bara göra en rutin som skriver i minnet, adress för adress?
Det är ju det som programmeraren gör, i princip...
Med andra ord, du behöver inte veta hur programmeringen går till
i detalj, om du inte tänker konstruera en programmerare. Men det
finns ju massor av färdiga, så det är nog inte det första man ger
sig på.
Minns att någon skrev "assumtion is the mother of all fuckups" stämmer nog.
Har antagit att alla läst min tanke att detta gäller enbart PIC.
Titta där, ett antagande till, hmm.
Seriekabeln trodde jag andvändes för att skicka programmet till PICen.
Läste iofs att den inte andvände 8 bitar.
Borde göra att man måste konstruera något som översätter till rätt antal bitar.
Börjar inse att seriekabeln från datorn inte kommer att fungera att koppla direkt till picen om man inte gör en programladdare.
Teoreteiskt borde väl inte det vara så himla knepigt, såvida det nu inte är så att man måste skriva till ett tomt minne?
Tänker mig att man kan radera alla minnesceller programmässigt utom de som har med programladdaren att göra, och sedan ladda in ett nytt program direkt ifrån MPLAB.
Lyckades aldrig hitta något om post processing in hjälpen.
Skulle man kunna få en hint om var man bör leta?
Har antagit att alla läst min tanke att detta gäller enbart PIC.
Titta där, ett antagande till, hmm.
Seriekabeln trodde jag andvändes för att skicka programmet till PICen.
Läste iofs att den inte andvände 8 bitar.
Borde göra att man måste konstruera något som översätter till rätt antal bitar.
Börjar inse att seriekabeln från datorn inte kommer att fungera att koppla direkt till picen om man inte gör en programladdare.
Teoreteiskt borde väl inte det vara så himla knepigt, såvida det nu inte är så att man måste skriva till ett tomt minne?
Tänker mig att man kan radera alla minnesceller programmässigt utom de som har med programladdaren att göra, och sedan ladda in ett nytt program direkt ifrån MPLAB.
Lyckades aldrig hitta något om post processing in hjälpen.
Skulle man kunna få en hint om var man bör leta?
Dom mindre PIC:arna kan inte skriva till sin egen flash från koden, så då blir det problem att göra en bootloader. Fr.o.m 16F87x och nyare/större så klarar dom det.
Å andra sidan finns ju ingen direkt anledning. Med den vanliga programmeringskontakten och en lämplig programmerare så programmerar du lika enkelt utifrån. Använd t.ex Wisp-programmeraren som Sodjan säljer. Den är både billig och bra! Med den så kör du ICP med programmeringskabeln ansluten direkt i målsystemet och kan köra utvecklingsscykler med assemblering/nedladdning/test utan att koppla ur eller flytta någonting.
Å andra sidan finns ju ingen direkt anledning. Med den vanliga programmeringskontakten och en lämplig programmerare så programmerar du lika enkelt utifrån. Använd t.ex Wisp-programmeraren som Sodjan säljer. Den är både billig och bra! Med den så kör du ICP med programmeringskabeln ansluten direkt i målsystemet och kan köra utvecklingsscykler med assemblering/nedladdning/test utan att koppla ur eller flytta någonting.
PICKit2 kör med USB, alltså antar du fel fast det är ju ändå en sorts seriekabel. Hur som helst är det BÅDA en programmeringsenhet och ICD (ICD bara med vissa PIC16 men "alla" PIC18).
Den medger även att man med den enhet inkopplat kan köra In-Circuit Debug (ICD) vilket medför att man kan stoppa/läsa/ändra register.
Så glöm allt med att "översätta" osv, vill du ha en annan programmeringsenhet säljer sodjan WISP648'or som är bra.
Den medger även att man med den enhet inkopplat kan köra In-Circuit Debug (ICD) vilket medför att man kan stoppa/läsa/ändra register.
Så glöm allt med att "översätta" osv, vill du ha en annan programmeringsenhet säljer sodjan WISP648'or som är bra.