Bränd bas?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Bränd bas?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tjenare.

Mitt ljud slutade att fungera i veckorna . trodde först remoten hade lossat på slutsteget. visade sig att det var glapp i en säkring. bytte den och allt funkade igen någon vecka.

Sen slutade det igen. kollade säkringen och den var hel.
kollade även säkringarna på slutsteget och inställningar och remoten.
inget verkade vara fel.
tryckte då in konen lite försiktigt och då blev det ljud i basen igen. funkade någån gång. sen la det av då blev jag trött och bara ryckte alla kablar. o säkringar.

Tog in basen nu idag och testade i hemma systemet. inget ljud hörs.
men trycker man in konen så kommer det ljud men så fort man släpper så slutar det.
Jag misstänker väl att några lindningar eller att lindningen har hoppat ur läge är som är fel.

varför har detta hänt?

Basen är en Infinity W1040
Slutsteget är ett SL A-1500

Varit kopplat på en kanal.

Det är ju inte budget grejor och batteriet har alldrig varit urladdat eller liknande. alldrig spelat för fult. knappt ens halvfart då de gånger basen har lagt av.
Slutsteget har inte visat några fel eller tecken på konstigheter.

Varför har min bas gått sönder? finns det någon chans att få pengarna tillbaka?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Högtalarelementet klarar 250W RMS, impedans 4 ohm
Slutsteget kan leverera 550W RMS i en 4 ohms last

Inte alls konstigt att det går sönder.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

inte mer än 250watt? det var inte så mycket, då är det klart att det går sönder.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Låter som fabrikationsfel, högtalaren borde väl dista på rätt så bra innan den går sönder pga effekten, och så har väl inte -=Fullmoon=- spelat? Skicka tillbaka den om du har garanti kvar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ja, det är ju klart den har ju blivit ganska "överladdad" så det borde låtit konstigt innan.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Ja, man hör när ett element börjar kräkas. Det kan ju iofs vara svårt i en bil om det skramlar mycket. Du kan ju mäta basen och se om spolen är kass. Spolen kan gå sönder pga att slutsteget börjar skicka DC också. Det var ett ganska vanligt fel i början av 80-talet men nu borde det ju finnas skydd för det kan man tycka. Kolla så steget är helt friskt innan du kopplar på något nytt. Testa med något skräp alltså.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Har alltid låtigt rent och inget. gnissel eller vad man nu ska kalla ljudet som kommer ur sprägda högtalare.

Den låter ju fortfarande rent bara att den inte slå om man inte mycket försiktigt trycker in konen några mm.

Ska försökta ta kontakt med återförsäljaren men tror de kommer hävda att det inte finns garanti mm..

Jobbigt och ha en söndig 1000kr bas.... suck.

EDIT: Bara att ohm mäta basen och se om den är redig då?

Men om jag har utslag när konen är i 'neutral' läge men om jag har 4ohm när den är intryckt så måste den väl ändå vara något galet?

//Martin
Senast redigerad av -=Fullmoon=- 12 augusti 2008, 14:01:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

mrfrenzy skrev:Högtalarelementet klarar 250W RMS, impedans 4 ohm
Slutsteget kan leverera 550W RMS i en 4 ohms last

Inte alls konstigt att det går sönder.
Det tyckte jag också när jag träffade PA folk som hade dubbel effekt på slutstegen mot högtalare, anledningen är att ett slutsteg som klipper kör sönder högtalarna även om de har större effekt. Har man mindre högtalare så börjar det låta illa när högtalarna når max effekt och då har slutsteget kanske 3 dB kvar till klippning.

Så baklänges det kan vara.

Är det inte så att ledningen till konen har ledats av som vilken handverktygskabel som helst. Är det garanti så utnyttja den, annars så prova att löda på ny tråd direkt på konen.

Har man bränt talspolen så brukar det vara kokt lack som tar i magneten och då skrapar det när man trycker och drar i konen.

Protte
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

250W!!! Är det inte var man brukar ha på en kok-platta på spisen?

Vid 5W blir man vräkt från lägenheten och 10W så får man tinitus, det är i alla fall vad jag gissar efter att ha monterat en amper-mätare på mitt slutsteg.

Är det garanti kvar så är det bra (2år för fabriksfel), men även annars så skulle jag prata med säljare. För 1000kr ska man få kvalitet.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Plattor på spisen är lite högre effekt
Bak vänster 1000W
Högerplattorna 1500 W
Stora stekplattan vänster fram 2000 W

Nu finns det säkert 1000 varianter på detta också.

Protte
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Det tyckte jag också när jag träffade PA folk som hade dubbel effekt på slutstegen mot högtalare, anledningen är att ett slutsteg som klipper kör sönder högtalarna även om de har större effekt."

Exakt. :)
Högre "W RMS"-märkning på förstärkaren jämfört med högtalarna är egentligen inget konstigt. Bara för att slutsteget *kan* ge mer kräm än högtalarna så betyder det ju inte att man måste (eller ens ska) köra slutsteget på max. Anledningen till den kombinationen är helt enkelt att det blir lite trevligare ljud och man får en liten extra säkerhet, så länge man inte lockas att vrida upp volymen för mycket förstås.

Men det är inte alltid så att det blir trevligast ljud när förstärkaren är "större" än högtalarna. Det finns förstärkare som ger bättre ljud när de får jobba lite extra. Vid normal lyssningsvolym så hör man oftast ingen skillnad. Det är främst vid t.ex konserter, teatrar, biografer och liknande som det märks.

edit: Noterade rubriken "Bränd bas".. Bas är ett musikinstrument, slang för "chef" eller benämning på lågfrekvent ljud. "Baselement" eller "Bashögtalare" hade passat trådens innehålle bättre. :wink:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

netrunner: min storasyster har 1200 watt till två 18 tums-bashögtalare i sin bil.

edit:Jimmy: bashögtalare var ägnat till dig :D :D
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

så har nu skrivit ihop ett mail med historien och lite annat info osv.

Få se vad de säger.. men jag tippar väl att jag får stå utan ersättning. för 1000kr ska man få något som funkar minst en sommar!!

Hade jag lika gärna lagt på en billig batteriradio från jula eller liknande och haft på passagerargolvet.

//Martin
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det är bara o hoppas att du får en ny bas-HÖGTALARE/ELEMENT :wink: :D
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Fast faktiskt, 1000kr är egentligen inte så mycket för ett bra element...

men lycka till med garantin
Skriv svar