"220-voltssniffer"

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Staffan

"220-voltssniffer"

Inlägg av Staffan »

Hejsan,

Jag har en gammal grej som jag inte är helt nöjd med. Jag vill "känna av" om/när det finns 220 volt i en viss kabel hemma. (Exempelvis, man tänder i badrummet så har jag logik som styr en badrumsfläkt. Ja ja, jag vet att det finns badrumsfläktar med timers, men det är bara ett exempel).
Det här har jag historiskt löst på följande ej s-märkta sätt:
Bild

Det störande är att det bränner c:a 2W i 47K-motståndet och det ÄR ju inte så farligt men jag borde kunna få till det här helt utan onödig uppvärming. Men jag vet inte hur. Jag skulle kunna använda en liten trafo men det känns inte heller helt klockrent. Kort sagt - hur kan man galvaniskt åtskilt och minimal förbrukning mäta logiskt om det finns 220 volt eller inte i en kabel?

Någon?

/Staffan
[/img]
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Relä?

Edit: Minimal förbrukning blir det nog inte med relä. Däremot så skulle du kunna sätta en liten kondensator i serie med likriktaren och på så sätt begränsa strömmen utan förluster.
Användarvisningsbild
Staffan

Inlägg av Staffan »

Tack.
Men relä med spolspänning på 220 växelvolt. KLADONK!
Näe, nåt mindre och mer diskret hade jag tänkt mig.

Edit: Jag var också snabb. Jag ska titta på kondensatorlösningen. (Jag föredrar "ej rörliga delar"). Är opto-varianten den gängse vedertagna eller finns det fler sätt, typ mäta magnetfält?
Senast redigerad av Staffan 12 augusti 2008, 15:37:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Rätt vanligt att man använder kapactiv spänningsdelare, finns i alla tidreläer mm för 240V.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Staffan skrev:Men relä med spolspänning på 220 växelvolt. KLADONK!
Näe, nåt mindre och mer diskret hade jag tänkt mig.
............. (Jag föredrar "ej rörliga delar").
Låter som om du vill ha ett halvledarrelä. Ett snabbt exempel är 37-448-10 på Elfa.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
Staffan

Inlägg av Staffan »

Ett halvledarrelä som styrs med 240 v~ i så fall, och det klarade "ditt", men 400 spänn.... :cry: Det måste finnas nåt annat sätt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fortfarande en Kapacitiv spänningsdelare, dvs en konding istället för motståndet.
Användarvisningsbild
Staffan

Inlägg av Staffan »

TomasL,

Jag har läst och förstått. Redan ikväll kommer det att gnistra i garaget. Men jag eftersökte även alternativa lösningar till spänningsdelare och optokopplare, men det kanske är helt onödigt. Möjligen har jag inte insett den fulla skönheten i en kapacitiv spänningsdelare, och alla andra lösningar är trams. Det märker jag ikväll i så fall.

Tack!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det måste finnas en orsak till att i stort sett "alla" DIN-Monterade tidreläer använder just en kapacitiv spänningsdelare.
Dock är det några saker du måste tänka på.
Det viktigaste är att du använder rätt konding, det måste vara en som är godkänd, vill minnas att man kallar dem X1 eller nått sånt.

Wikipedialänk

Edit, rättade länken.
Användarvisningsbild
Staffan

Inlägg av Staffan »

Ja, jag känner igen det där. Satte ihop ett komplett livsfarligt projekt för ett år sedan (funkade utmärkt) och då rekommenderades varmt en sådan konding.

Transformerless Power Supply

Jag är inte själv nån professor i kapacitiv spänningsdelning. Än. Så, finns tips om dimensioneringen? (Dom hamnar väl före likriktaren antar jag). 47K-motståndet går väl bort då eller?

/Staffan
Användarvisningsbild
Staffan

Inlägg av Staffan »

Det är ju lysande.
Jag har precis vad jag behöver och har ju haft lösningen framför näsan hela tiden. (Nästan iallafall).
Tack alla inblandade.
SJM

Inlägg av SJM »

Intressant länk i sammanhanget:
http://www.marcspages.co.uk/tech/6103.htm
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Du kanske kan bygga en "strömavkännare" med en tråd lindad några varv runt matningen till lampan. Fast då krävs väl kanske lite mer elektronik ikring med någon op föstärkare å så, men helt galvaniskt avskillt iaf.
Är inne på att bygga något i den stilen som spis larm om spisen står på för länge..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bild
Skriv svar