Ja, då var man 15st bluetooth-moduler (class 2) rikare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Krypteringen borde skötas i de undre lagrena. Tillsammans med ihopparning osv.... Altså bara styras av ett HCI kommando...

Elicsson hade ett fint demoprogram som de skicka med sina evaluationkort. Det förklarar nog bäst vad som behövs för att skicka data mellan dem... Ett av dessa kort var förövrig gjort av mig.....:)

Detta programet har jag för mig inte var gratis tillgängligt på den tiden. Vad som hände med det efter att Elicsson la ner bluetooth avdelningen är för mig okänt... Kommer inte ens ihåg vad det hette...

/A

Edit:
Här är ju en fin spec av modulen
http://www.stelioscellar.com/SteliosBox ... 008p3b.pdf

Det verkar vara så att Sigma-Teleca har tagit över evalution boarden...
Men mjukvaran verkar uppslukad av nått hemskt monster

Edit2:

Det hemska monstret var såklart Teleca.
Bluetooth HCI Toolbox heter programmet jag tänkte på och är betalprg
Finns dock en 45 dagars evaluation version
http://www.comtec.teleca.se/hcitoolbox.asp

Anledningen till att chipen är så billiga är att det finns en Last Time Buy på dem... Så designa inga nya konstruktioner för massproduktion nu :)
Notera också att 101008 bara verkar supporta BT 1.0b!!!

Edit3:
Kanske ska påpeka att evaluation versionen på 45 dagar kostar 300 USD.
Fullt pris på den är 6000 USD... (Ja sextusen USD)
Det är nästan så man är sugen att knappa ihop ett och sälja för en 1/10 del
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

När vi ändå håller på å snackar bluetooth, vet nån var man får tag på dessa förnämliga grejimojer? :P
Bild
(Den lilla pluppen me lysdioder :P )

De e verkligen fantastiska, räckvidd >100m, vanligt seriellt nått.. äh.. :P De funkar helt enkelt som en trådlös seriekabel. Mina kusiners pappa är delägare i Viker Data, som håller på me dessa hela tiden... Han visade mig en sån nån gång som han hade i en sån handdator som de e på bilden. Funkade utmärkt att t.ex. ta emot positioner från hans gps-mobil...

Jaja, hursomhelst, är det nån som sett sånahär nånstans? Klart ja kan fråga han var/om de går att köpa... Men orka... :roll: Vet inte om ja träffar han på ett tag...

EDIT: Ojdå va stor bilden blev! :shock: jaja... :roll:
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

*hrmm* ok... :oops:
http://www.free2move.se/

EDIT: Jasåminsann, de fanns tillåmed på elfa... Ja hittade ju inget i katalogen... Jaja :P
EDIT2: Hjulpp... 970 spänn :? Jaja, ska väl finnas billigare än elfa :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Klart det finns billigare än elfa. bygg själv =D

Anledningen till att alla köpte modulerna var, vad jag förstog, inte att vi skulle bygga något jätteavancerat som var kompatibelt med allting annat och som skulle massproducerat. Jag köpte mina moduler för att dom var billiga att använda för att överföra data med.

Visst skulle man kunna köpa de där modulerna de har på kjell. Men varför köpa en sändare och en mottagare när man får 15st dubbelriktade för samma pris. Som dessutom är väldigt mycket snabbare!?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Chille: Nä ska ni göra det är ni ju ute på lite fel spår :)

Tror jag är lite miljöskadad med att umgåtts med för många säljare i mina dagar där man måste påpeka saker som LTB prylar inte är bra att nydesigna med....

Det var inte min mening att hacka på er och era inköp... Ev negativ kritik ska ses riktad mot Bluetooth och inte mot nån person här.

Är man ute efter en ersättare till kjelles kretsar duger de ju fint. Till priset av en rätt rejäl overheaden i HCI lagret får man en snabbare, (säkrare) och billigare lösning.

Ingen som vill sälja två till mig så jag kan få återuppliva lite hemska Bluetoothstackhackar minne?? :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Tyvärr, jag har bara 9 st kvar :-( Men kolla med PaNic, han skulle väl göra en beställning IDAG KLOCKAN 21:00!? Är du snabb kanske du kan få ett par stycken.

EDIT: Sorry, jag blandade ihop dagarna. Kollade klockan och tyckte det stog Tue, men det stog Thu :) Men det är nog fler som ska beställa. Fasst det är ju så billigt ändå så man tjänar inte många kronor på att sambeställa.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hur går det för folk och Bluetooth modulerna egentligen??

En av våra ytters trevliga forummedlemar(Johan.o) har skänkt(!!!) mig 2 st enheter mot att jag fixar upp en kod som funkar att skicka data fram och tillbaka...

Dessa har nu kommit, och jag hoppas att jag imorgon kan löda ihop dem med en MAX232a och få igång de. Attan va tätt det är mellan bollarna :)

Hur långt har ni kommit? (Så jag inte gör om redan gjort arbete...)
Med lite tur så borde det finnas kod färdig till söndag....

Kan nån bekräfta/dementera om man behöver ansluta alla GND bollarna??
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag tror bara du behöver ansluta en GND.

Jag har iaf kommit så långt att jag lödat ihop skiten =D måste bara slänga på en max232 också.
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

max232 skall ni vel inte använda?? Då finns det en risk att ni blir utan bluetooth-modul. Skall det inte vara max3232?

Angående GND, kan jag inte säga säkert, men åtminstone till de PIC:ar som har 2st Vdd och Vss skall båda vara anslutna, annars finns risk att PIC:en blir felaktigt belastad. Som sagt, jag vet inte ifall det gäller här, i modulen borde det inte handla om speciellt stora strömmar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

AsmN: Du har så rätt...
Jag använde MAX232 mer som en benämning att det behövs en signalnivåomvandlare än att det är den exakta modellen jag behöver...
Men visst behövs det en 3.3V modell

Ordern är lagd hos elfa-malmö nu.. ska hämta det i eftermiddag :)

En annan fråga är hur man vågar göra med antennen...
Kommer man elda upp utgångssteget om man bara låter den flyta i luften?
Hmm egentligen borde det väll gå att göra en Interterad F antenn av koppartråd på samma sätt som man gör de på kretskorten, nån som vill designa?? Jag tycker mest det känns bizart att ansluta ANT till GND :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Angående antennen så gör man den enklast på kretskortet lika lång som modulen är lång. Kom fram till att den totala längden av skärmplåten
är rätt passande 1/4 våglängd om man lägger sig mitt i bandet.
Ericsson tänker på allt. Det ser dock ut som skärmen är bruten på mitten,
men elektriskt sitter dom ihop.
Så 3cm lång koppar i motsatt riktning till skärmplåten. Så blir det en fin 1/4 dipol.
Bredden på kopparantennen: funkar säkert om den är lika bred som skärmplåten, bredden styr parametern hur bredbandig antennen blir.
----- === < Skiss --- EQU kopparantenn , === EQU modulens skärm som fungerar som jordspröt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

3.3V.... vafan... :? jag var säker på att de gick att köra med 5V. Aja, bara det funkar så... :D
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

På evaluationkorten ligger faktiskt F antennen med ryggen på F:et längs ena kortsidan.. Men här blir det bara en 3 cm stum rakt ut från baksidan :) Var ju mest rädd för att inte ELDA upp utgången...

Nu ska vi se om lödlabbet är ledigt :)

Update:
Nu finns det ett kort, men ingen kod...
Jag rekomenderar mikroskåp och FIN lödkolv och 0.15mm lackad koppartråd för anslutningarna mot BGAn..

Imorrn blir det att se om jag kan få lite kod snurrandes
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag säger bara "0x04 0x10 0x01 0x20"
Vilket borde betyda
0x04 UH4_HCI_EVENT
0x10 HARDWARE_ERROR
0x01 LENGTH
0x20 HCI UART Transport Layer synchronisation error

*suck*

Undra om det beror på att jag råkade mata den stackaren med 6V under några sec (dock strömbegränsat...)

Eller att jag ignorerar flödesregleringen...
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

Var har du hittat nåt sånt?

Det dokument jag kollade i var hardware error 03 och 10 betyder Host Timeout.
(Bluetooth specification 1.1 s. 766)

Edit:

Jag hittade samma som dig nu, men var hittade du fortsättningen på ditt hardware error. Alltså HCI UART Transport Layer synchronisation error.
(snabb kommentar... har ännu inte hunnit söka desto nogare :) ... återkommer om jag hittar...)
Skriv svar