Någon som har använt AD8013 och lyckats bra?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Någon som har använt AD8013 och lyckats bra?

Inlägg av Illuwatar »

Jag har med hjälp av Google försökt hitta något bygge med denna att ha som exempel, men inte hittat något.

Kretsen det handlar om är AD8013 från Analog Devices.

Mitt problem är att hitta en lämplig kombination av feedback-motstånd (Rf) och gain-motstånd (Rg). Jag skall köra i 75Ω, vilket borde betyda 150Ω i databladet (75Ω i sändare + 75Ω mottagaren). Läser jag i tabellerna (sid 9) får jag detta till 931Ω för båda motstånd för gain = +2. I praktiken fungerar detta inte - jag få i stället en kraftig dämpning av signalen (utsignalen är ca en fjärdedel av insignalens amplitud). Jag kör med enkel +5 V, vilket skall fungera enligt databladet.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Har du sett att Input Common-Mode Voltage Range bara är 1,2-3,8V med enkel 5V matning. Utanför det inspänningsområdet så är det odefinierat vad som händer. Även Output Voltage Swing är specat till 1,3-3,7V i worst case.

Kretsen fungerar bara med in-ut-spänningar mellan 1,3-3,7V med 5V matning så du måste ha en DC-offset på ingången för att det ska fungera.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tackar för hjälpen - ibland blir det lite för mycket siffror. Det blir dock enklare att fixa en spänningsinverter i mitt fall så jag får bipolär matningsspänning.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu testat i praktiken - med en bipolär matningsspänning på +/- 5V fungerar det precis som det skall med de motstånd jag hade från början. 910 Ω för både Rf och Rg samt terminering i 75 Ω ger en ren buffert-funktion (total gain vid last på 75 Ω = 1 ggr) - precis det jag var ute efter.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Delvis OT.
Sist jag byggde en VGA buffert (i praktiken utan PC relaterad bandbreddsbegränsning) så använde jag OPA693.
En mycket kompetent krets som kan rekommenderas.
Och jag använde dubbla matningar.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Kul att det löste sig. OP-förstärkare är luriga rackare, det tar lång tid att lära sig hantera alla konstigheter. Det dyker alltid upp något nytt som man inte tänkte på.
Skriv svar