+12VDC lägger av på ATX-nätaggen i datorer med många dis

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Maalobs

+12VDC lägger av på ATX-nätaggen i datorer med många dis

Inlägg av Maalobs »

Hej allihopa,

Jag stöter hela tiden på ett irriterande problem i bekantas datorer (som de sedan ber mig om hjälp med).
De har vanliga PC-datorer med 6 eller flera diskar i som står på 24x7 som filservers.
Under ett par års tid har jag konstaterat att nätaggen i datorerna räcker mellan 3-12 månader, trots att det är nya (men billiga) nätagg, som med råge kan leverera tillräcklig effekt totalt, samt tillräcklig ström på 12VDC-matningarna, för att orka driva alla diskar och fläktar.
Vad som händer i datorerna till slut är att de stänger av sig själva, och trycker man på ON-knappen igen så går den igång en bråkdels sekund igen innan den lägger av, precis tillräckligt för att fläktarna ska hoppa till och börja varva upp.
Öppnar man chassit och kikar in, så ser man (på moderkorten som har det) att lysdioden som finns där lyser.
Kopplar man ur strömkontakten ur alla hårddiskarna och trycker på ON igen, så går burken igång och man kan gå in i BIOS.
Då är det ju minimal belastning på 12VDC, bara kvarvarande fläktar och regulatorer på moderkortet, och datorn klarar i det läget att vara igång i kanske ett par minuter, innan den stänger av sig igen.

Gemensamt för alla datorerna är att de används dedicerat som filservers med Debian, med minimalt grafikkort utan GPU och klenaste och energisnålaste CPUn som finns för sockeln ifråga, som är socket 478 i alla burkarna.
Det är inga temperatur-problem inne i chassina.
De stora hårddiskarna är den största utgiften i datorerna, därför har man snikat och kört med 500-600 kronors nätagg i dem, som enligt specarna ska kunna driva allt i datorerna med god marginal.

Nätaggen, av olika fabrikat och modeller men i samma prisklass, har lagt av så ofta nu på så många datorer, att jag börjar undra om det handlar om sunkiga komponenter inne i de billiga nätaggen.
Jag minns ett globalt problem för något år sedan med pirat-tillverkade lytkondningar t ex, som ställde till stora problem med pajande datorer hos bl a Dell.

Om min teori stämmer, och det handlar om just lytkondningar i nätaggen som är på upphällningen, skulle man då kunna lösa det genom att byta ut valda kondensatorer i nätaggen mot varianter med motsvarande specifikation, fast enligt MIL-standard eller något?
Det borde bli billigare än att fortsätta att köpa nya nätagg varje år, eller att köpa nätagg på 1KW och hoppas att de har längre livslängd.

Jag öppnade ett nätagg och granskade komponenterna inne i den, inget såg uppenbart fel ut, inga kondensatorer hade bullat upp, inget annat såg sotigt ut, och inna lödningar var lösa heller.
Eftersom datorn går att starta i åtminstone några minuter när det är minimal belastning på 12VDC, så tolkar jag det som att någon eller några kondningar är de mest sannolika felkällorna, stämmer det?

Är det någon som har några tips eller förslag på hur jag går vidare med felsökning?
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Använd nätagg av hög kvalité men kanske inte med överdriven maxeffekt.

Förmodligen slår de ifrån av den strömrusning som blir av fläktarna och alla diskarna.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Hur många nätaggregat i 500kr klassen har du köpt? 500kr för ett nätagg är skit. även om det finns hyfsade. ta och köp dig ett redigt starkt nätagg .. tex tagan. coolermaster eller be quiet. finns mängder med recensioner på deras modeller på många engelska sidor. den bästa sidan på svenska är väl Sweclockers som gör test titt som tätt.

även fast du inte ser någon synlig skada så kan kretsar mm vara söndriga och under belastning elelr vid vissa temperaturer så kan fel uppkomma.

tycker du ska köpa ett redigt agg istället för att sitta och löda om några 500kr agg istället med komponenter värda detsamma.

//Martin
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

Det finns bra, billiga nätagg också.

Ex: Corsair Powersupply 450W.

80Plus, 5 års Garanti bl.a.

Det är grejjer det!
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Rohan skrev:Förmodligen slår de ifrån av den strömrusning som blir av fläktarna och alla diskarna.
Nja, datorn stänger ju av sig själv efter ett par minuter, även om alla diskarna är urkopplade.
Det som finns kvar då är ett par 120mm fläktar på lägsta varvtal.
Då finns det ju inte någon belastning att tala om.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är väl ganska vanligt att man i stora disk-kabinett spinner upp diskarna en i taget eftersom de drar mer ström vid startögonblicket? Det skulle ju kunna förklara varför de inte startar upp som de ska.

Det är väl ganska enkelt gjort att koppla in en multimeter i serie med matnigen och mäta startströmmen?

Sen är förstås frågan varför burkarna stänger ner efter en tids drift, visar inte loggarna något?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske effekthalvledarna har dålig värmeöverföring till kylflänsarna ..?

Prova att ställa diskarna i "off" läge. Skicka sedan start kommando till en i taget. I SCSI finns kommandona start & stop, samt bygling för att hindra start vid spänningstillslag. Borde finnas någon motsvarighet i ATA.

Dom nätagg som har börjat ge problem kanske ovanstående metoder inte fungerar på eftersom dom redan är defekta. T.ex. pga strömrusning etc.. Så prova på dom servrar som fortfarande fungerar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vad mäter spänningarna (främst 12V) när den stänger av efter en par minuter.
Edit: Menar innan den stänger av.
Senast redigerad av Mindmapper 11 augusti 2008, 15:29:00, redigerad totalt 1 gång.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Det här är datorer byggda av konsumentsmäck, med blandningar av PATA- och SATA-diskar.
Det är inget disk-kabinett, det är 6-7 diskar bara.

Det är inte starten som är problemet.
Att det inte går att starta datorn är bara ett symptom som uppstår efter att problemet har uppkommit.
Datorerna funkar oftast felfritt i ca ett år, men det senaste fallet uppstod efter så lite som tre månader.
Efter att felet har uppstått överlever ju inte nätaggen ens med diskarna urkopplade.

Nätaggen som har använts har varit från Antec, varav ett av dem var ett ganska fint agg vill jag minnas, samt från Atrix och Apevia.
De har varit mellan 520-580W.

Det är inget fel på resten av datorerna, kopplar jag in ett nytt, fräscht nätagg så sparkar allt igång igen som det ska.
En ytterligare komplikation som uppstod en gång var att det var elektronikfel på en PATA-disk, vilket orsakade sporadiska omstarter och annat, men det visade sig i smartmon-loggen, och när den disken togs bort så funkade den datorn kanon igen.
Det finns inga sådana indikationer nu på den senaste burken som trilskas.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske onödigt, men kan du öppna och fota nätaggets pcb ovan och undersida?, kanske vi blir klockare på det. ;)

(använd gärna handskar pga flamskyddsmedel)
Senast redigerad av blueint 11 augusti 2008, 23:05:24, redigerad totalt 1 gång.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

-=Fullmoon=- skrev:även fast du inte ser någon synlig skada så kan kretsar mm vara söndriga och under belastning elelr vid vissa temperaturer så kan fel uppkomma.

tycker du ska köpa ett redigt agg istället för att sitta och löda om några 500kr agg istället med komponenter värda detsamma.
Jo, vad som pajar är det som jag skulle vilja få reda på. :)
Jag misstänker också att det kan vara nåt temperatur-relaterat i görningen, för låter man burken vara igång utan diskarna tills den stänger av sig själv, så måste man låta den stå avstängd en stund efter för att den överhuvudtaget ska gå igång igen efteråt.

Och med byte av enskilda komponenter till varianter av högre kvalitet, så menade jag inte så att man måste pantsätta huset för att ha råd med ersättarna, utan snarare att byta till något som inte är gjort av torkade äppelskrutt utan av rätt material.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

blueint skrev:Kanske onödigt, men kan du öppna och fota nätaggets pcb ovan och undersida?, kanske vi blir klockare på det. ;)
Kanske det.
Jag fick en dator och två nätagg nu senast.
Det nätagget som sitter i, samt det förra, som man hade bytt ifrån.
Båda nätaggen har samma symptom.
Det förra var 520W och det som är i är 550W, eller mer specifikt en sån här:
http://www.apevia.com/productsInfo.asp? ... -AS550W-BK

Jag får öppna och fota då, jag ska bara koppla ihop allt och mäta det som mindmapper frågade om.
Jag förstår iofs inte den frågan riktigt, datorn stänger ju av sig själv och fläktarna och alla diskarna stannar, så jag förväntar mig att det ska vara 0V där..?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Förmodligen är det diskarnas startström som tar sönder något som sagt. Isåfall drabbas 12V av en smäll vid varje start. För att slippa tro bör detta verifieras. Att verifiera detta sker enklast genom att mäta spänningarna och se om någon ligger utom spec.

Om det är två 12V bör man också se till att man fördelar belastningen på ett vettigt sätt. Då är det bra att veta vad som är kopplat till vad.
Edit: Menade mät 12V innan den slår av.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Ja det där med många diskar i vanliga burkar kan vara ett problem. Vanliga SATA/ATA saknar oftast funktioner som staggered/delay-startup.

Det kan handla om några ampere när 6-7 motorer drar igång samtidigt, och då gäller det att ha ett kraftigt nätagg. Själv har jag 5 diskar på ett billigt 400W, dock ett VIA Epia-system i övrigt så.
xxargs

Inlägg av xxargs »

att nätagg inte orka ge full ström efter en tid (år) är tyvärr en ganska vanlig åkomma för switchade aggregat och beror i regel på just torkade kondingar.
- inte alltid som största utan dom som måste hantera höga strömderivator och hög frekvens..

kondingar efter (filter)drosslar på vägen mot switchartrissan är alltid misstänkta - drosseln hindrar snabb strömvariation vilket gör att kondingen får ta smällen i stället med hög AC-ström igenom sig. När dom torkar och ger högre ESR så blir dom ännu varmare och torkar ännu fortare och till sist får huvudtrafon inte tillräkligt ström längre i varje switchning och man upplever att strömkapaciteten blir dålig. Till sist når man en nivå där kondingen slutar fungera helt och det är bara filterdrosseln i serie som gör strömförsörjningen till som att andas igenom ett sugrör, så så sjunker spänningen så mycket vid varje switch att det snor matnings till switcharkretsen och det håller på att starta om sig etc.

dyrare aggregat brukar vara bättre konstruerade på just sådant här, medans billiga aggregat är just billiga och får den här typen av problem - vill man ha lite driftsäkerhet så kan man inte alltid köra på lägsta möjliga pris
Skriv svar