Har en gammal BT ståstaplare Lsv1000
det går backa och lyfta ja allt utom köra framåt
alla kokntaktorer klickar så de får nog ström.
försökte öppna upp en idag men det var nog inte meningen att man skulle de så den paja
det sitter 7 st bosch 0 333 009 005 kontaktorer på
**BILD** http://img174.imageshack.us/my.php?image=bild088ts5.jpg
någon duktig som kan hjälpa mig?
är även intressrad av att köpa en om någon kan ordna till bra pris
Senast redigerad av killejkpg82 17 augusti 2008, 20:40:04, redigerad totalt 1 gång.
men jag vet ju inte om det är det som var felet
jag försökte öppna en för att kolla om det var det som var felet och då gick den sönder, då man tydligen inte kan öppna dem utan att ta sönder dem.
ska ringa på måndag och beställa en ny på bozela fick pris på ca 1600kr
men vill ju ändå veta vad som är felet om det ev inte är dem det är fel på
Jaha, men lite felsökning så kanske man kan se om reläet fungerar eller inte? Finns spänning före relä men inte efter så måste det ju vara trasigt om det klickar. Skaffa en multimeter om du inte har en redan.
Antagligen har kontaktmaterialet tagit slut så kontakterna inte når ihop.
Alternativt är det nåt ivägen eller ankaret går trögt, det brukar gå att ta ut.
Kan hjälpa med lite smörj på det.
Har förövrigt en sån i 12V utförande som startrelä på gräsklipparn.
den cylindern i botten flygger upp när man "aktiverar" den så de är nog inga problem med dem
Hur ska man få isär den då
försökte med att knacka i botten med skruvmejsel men det ville inte.
verkar som det är pressat.
testade med polygriper men det gick inte heller
lägger in lite bilder på hur det såg ut
ser ju inte så frächt ut eller?
Tanken är att ankaret ska sluta mellan bultarna när den aktiveras men det är inte säkert att det är fel på en kontaktor.
Har du kollat allt annat motorkablage, anslutningar och så vidare?
Det finns några varianter på dessa maskiner, med 3 eller 4 motorkablar. Om en av 3 har avbrott någonstans på vägen så händer just det du beskriver att den endast går åt ett håll!
Officiellt och oftast även i verkligheten går de inte att öppna, eftersom de är pressade ihop, vilket du redan upptäckt.
På endel av dem går det att ta ut ankaret men det är inte säkert att det går på de du har, och ivilketfallsomhelst är det oftast kontakterna som är slut.
Det blir ju ganska ilsken gnistbildning när man bryter en motor som drar en 50-150 Ampére.
Och med tanke på hur dina ser ut har kontakterna sett bättre dagar, även om bilderna var suddiga.
Bytte såna ganska ofta i ledstaplare förr när jag var elektromekaniker och det inte var elektronik som styrde motorerna.
Du kan trösta dig med att en motorstyrning till en modernare truck ligger på mellan 5 och 15000 som reservdel och de går sönder de åxå, och är oftast olagliga.
Alltså inte lagbara beroende på specialgjorda transistorpackar och annat.