Ser någon något problem med att ersätta MAX603 med en 7805 i detta schema: Bildlänk
Anledningar:
- Spara in 58.60+moms
- Färre kringkomponenter
- Jag har 7805 hemma
Ersätta MAX603 med en 7805
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
"Däremot kan du inte stänga av en 7805 med signalen från X1-4."
Det är en funktion jag knappast behöver, tror jag.
"med det spelar kanske ingen roll här."
Egentligen inte, Har en liten transformator (9V, 500mA) och vill ha ut +5V (och är lite snål
)
Fast å andra sidan så vet jag ju inte riktigt vad som kommer in på X1-4 så jag kanske inte skall vara dum-snål för drygt 70:-
Tack för era funderingar!
Det är en funktion jag knappast behöver, tror jag.
"med det spelar kanske ingen roll här."
Egentligen inte, Har en liten transformator (9V, 500mA) och vill ha ut +5V (och är lite snål
Fast å andra sidan så vet jag ju inte riktigt vad som kommer in på X1-4 så jag kanske inte skall vara dum-snål för drygt 70:-
Tack för era funderingar!
Om 100mA räcker så går det bra med LP2951. Den är justerbar men har inbyggd spänningsdelare för 5V.
Tänk på att MAX603 bara tål 11.5V in så om din transformator är en ostabiliserad väggvårta med likriktare och konding så kan spänningen bli för hög vid låg last.
Om det inte är absolut nödvändigt att det går att fjärrstyra matningsspänningen via serieportens handskakningssignal DTR (Används kanske som remote RESET?) eller att strömmen stängs av när PCn stängs av eller seriekabeln rycks ur så är det bara att köra med 7805.
Tänk på att MAX603 bara tål 11.5V in så om din transformator är en ostabiliserad väggvårta med likriktare och konding så kan spänningen bli för hög vid låg last.
Om det inte är absolut nödvändigt att det går att fjärrstyra matningsspänningen via serieportens handskakningssignal DTR (Används kanske som remote RESET?) eller att strömmen stängs av när PCn stängs av eller seriekabeln rycks ur så är det bara att köra med 7805.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Tack för omtanken Pucco, kunde ha blivit dyrt grillparty.
Hittade en L78S10CV som jag skulle kunna sänka spänningen ut från trafon med.
Ser ut som om Elfa bara har LP2951 som ytmonterad, vilkt var synd annars såg den riktigt bra ut.
Hur fjärrstyrningen ser ut har jag ingen aning om så man kanske inte skall chansa. Blir dyrare att beställa en MAX603 extra.
Hittade en L78S10CV som jag skulle kunna sänka spänningen ut från trafon med.
Ser ut som om Elfa bara har LP2951 som ytmonterad, vilkt var synd annars såg den riktigt bra ut.
Hur fjärrstyrningen ser ut har jag ingen aning om så man kanske inte skall chansa. Blir dyrare att beställa en MAX603 extra.