Komma runt handskakning i USB?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Komma runt handskakning i USB?
Tjena!
Det är så att jag nyligen köpte en Xbox 360, och till den två trådlösa kontroller.
Normalt har man dubbla AA-batterier men man kan även köpa ett kit med uppladdningsbara batterier till den (monteras istället för luckan), och jag har ett sådant.
Då det blir en del tillbehör till mina konsoler tänkte jag bygga en hylla och ha alla tillbehör på denna samt att jag vill ha möjlighet att ladda sakerna på denna.
Batterikitet till kontrollen har en sladd som ansluts till kontrollen och andra änden i 360n/PCn via en USBkontakt, och laddar via den.
Problemet här ligger i att kontrollen vill utföra någon handskakning innan den börjar ladda, det räcker alltså inte att mata den med 5V.
Kan man simulera detta på nått (inte allt för avancerat) sätt eller är jag körd?
Det är så att jag nyligen köpte en Xbox 360, och till den två trådlösa kontroller.
Normalt har man dubbla AA-batterier men man kan även köpa ett kit med uppladdningsbara batterier till den (monteras istället för luckan), och jag har ett sådant.
Då det blir en del tillbehör till mina konsoler tänkte jag bygga en hylla och ha alla tillbehör på denna samt att jag vill ha möjlighet att ladda sakerna på denna.
Batterikitet till kontrollen har en sladd som ansluts till kontrollen och andra änden i 360n/PCn via en USBkontakt, och laddar via den.
Problemet här ligger i att kontrollen vill utföra någon handskakning innan den börjar ladda, det räcker alltså inte att mata den med 5V.
Kan man simulera detta på nått (inte allt för avancerat) sätt eller är jag körd?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Det är samma problem jag hade med min Zen Vision:M. Där har däremot dongeln för att ladda även ett DC-jack (utöver mini-USB och AV-utgång) så jag tog en USB-kabel och satte en DC-plugg på.
Det funkade alltså inte att ladda den genom att bara ge den 5 V via mini-USB. Troligen handlar det om att en USB-anslutning normalt bara ger 100 mA. Vill en enhet ta ut högre ström måste den "be om det". Min Zen vill ha 500 mA.
Det funkade alltså inte att ladda den genom att bara ge den 5 V via mini-USB. Troligen handlar det om att en USB-anslutning normalt bara ger 100 mA. Vill en enhet ta ut högre ström måste den "be om det". Min Zen vill ha 500 mA.
Det verkar som att det räcker med att koppla motstånd som antingen pullup eller down till data-anslutningarna, kolla här t.ex. hur det gjort:
http://www.ladyada.net/make/mintyboost/parts.html
http://www.ladyada.net/make/mintyboost/solder.html
http://www.ladyada.net/make/mintyboost/parts.html
http://www.ladyada.net/make/mintyboost/solder.html
Att emulera med PIC/AVR är nog allderles för knöligt (tänk på att det är en jätteskillnad på USB host och device). Om det är en MINI USB finns det en 5te pinne som kan andvändas till alle handa grejer, I många usbladdare brukar det finns det ett motsånd här som berättar att det är en laddare och du kan ta full ström. annars är det nog som Nerre säger att det krävs handskakning mm och det är som sagt nog inte så lätt.
Kan du koppla in den i en vanlig PC och få den att ladda?
Kan du koppla in den i en vanlig PC och få den att ladda?
kanske räcker med en "Utvecklingsmodul till VNC1L-1A"
elfa nr 73-206-76 och en PIC eller 73-206-77 som har 2 usb portar.
http://www.vinculum.com/downloads.html så finns det ett exempel på kontrollera "HID class device (USB rocket launcher)"
Bara att fixa så man kan köra något minispel medans man laddar....
Edit: med den så skulle du kunna montera valfri USB enhet när den trycks in.,
elfa nr 73-206-76 och en PIC eller 73-206-77 som har 2 usb portar.
http://www.vinculum.com/downloads.html så finns det ett exempel på kontrollera "HID class device (USB rocket launcher)"
Bara att fixa så man kan köra något minispel medans man laddar....
Edit: med den så skulle du kunna montera valfri USB enhet när den trycks in.,
- 13th.Marine
- EF Sponsor
hmm - den laddar altså inte ens långsamt @ 100 mA utan står och tjurar ???Nerre skrev:Det är samma problem jag hade med min Zen Vision:M. Där har däremot dongeln för att ladda även ett DC-jack (utöver mini-USB och AV-utgång) så jag tog en USB-kabel och satte en DC-plugg på.
är det någon som har sett (köpa) en USB-laddare som drivs av vanliga torrbatterier eller uppladdningsbara dito. Typ Zen och liknande har ju inbyggda batterier och det är ju inte helt kul att snabbt åtgärda i fält när dom blir tomkörda...
man borde kunna bygga något själv med av 5-voltsswitchare - det jag dock inte har koll på är om det är själva regulatorn som måste bergränsa strömmen till 500 mA eller om det görs av USB-enheten själv ?
Precis, stoppar jag in 5 V i USB-kontakten så slår den på, men den vägrar börja ladda (vet inte om den drivs av 5-volten ändå, men laddar gör den inte ).
Stoppar jag in 5 V i DC-uttaget så laddar den dock.
Jag slet mycket med detta.
Det finns USB-laddare med 4 R6 som man kan ladda både från USB (på t.ex. en dator) eller batterieliminator (tror det t.o.m. finns en som har direkt plug-in). Minns inga beteckningar nu, jag har en iSun batteripack (10 R6) med solpanel (köpt på Clas O, de reade ut den när den försvann ur sortimentet, ångrar att jag inte köpte fler).
Prylarna finns på den här sidan (googla lite snabbt):
http://windupradio.com/isun.htm
Jag har allt som visas på sidan där alltså (fast bara en solpanel).
Den kan laddas både med 12 V, solcell och från en batterieliminator (som jag tror ger 15 V för att klarar 10 celler, från 12 V rekommenderar de att man inte har mer än 8 celler i). Jag hade den med på scoutläger och laddade mobilen med (med laddaren från bilen), batteripacken har inbyggt cigarettändaruttag. Nu har jag också fixat så jag kan ladda min Zen (med en 12 V till USB och en sladd med USB i ena änden och 4 mm DC-plug i den andra).
Stoppar jag in 5 V i DC-uttaget så laddar den dock.
Jag slet mycket med detta.
Det finns USB-laddare med 4 R6 som man kan ladda både från USB (på t.ex. en dator) eller batterieliminator (tror det t.o.m. finns en som har direkt plug-in). Minns inga beteckningar nu, jag har en iSun batteripack (10 R6) med solpanel (köpt på Clas O, de reade ut den när den försvann ur sortimentet, ångrar att jag inte köpte fler).
Prylarna finns på den här sidan (googla lite snabbt):
http://windupradio.com/isun.htm
Jag har allt som visas på sidan där alltså (fast bara en solpanel).
Den kan laddas både med 12 V, solcell och från en batterieliminator (som jag tror ger 15 V för att klarar 10 celler, från 12 V rekommenderar de att man inte har mer än 8 celler i). Jag hade den med på scoutläger och laddade mobilen med (med laddaren från bilen), batteripacken har inbyggt cigarettändaruttag. Nu har jag också fixat så jag kan ladda min Zen (med en 12 V till USB och en sladd med USB i ena änden och 4 mm DC-plug i den andra).
ZEN (16 GB) jag har laddar utmärkt från en USB-laddare för min mobiltelefon (vet inte om den micklar med någon pullup av D+ och D- ännu), så där verkar det inte vara några bekymmer med handskakning innan laddning påbörjas.
---
själv är jag lite förvånad att det inte finns ett antal olika 'laddosor' med vanliga R6-batterier ännu med tanke på att allt mer är strömförsörjd och laddas via USB-porten.
Just laddbara R6 NiMh är är så pass energirika idag (lite över 3 Wh per cell) att det är värt besväret att ta med sig en sats vid längre tur - om man bara kunde få in strömmen i apparaten man vill ladda...
---
Har du mätt motståndet med Ohmmeter om det fins någon koppling mellan D+, D- mot respektiver plus och minus - jag har nämlingen väldigt svårt att tänka mig att det sitter en microkontroller med hosting-kapacitet i sladdadaptern, så det handlar om att dyrka upp villkoren som krävs för att starta laddningen...
---
har du provat med just exakt 5 Volt från en labbagregat (eller reglerad med tex LM7805 regulator) - det kan vara så att spänningen måste vara ganska precis 5 Volt och kan ge 500 mA i ström för att laddningen skall starta alls även om ingångsvillkoren är rätt - sjunker spänningen när laddningen starta eller spänningen är över 5 Volt +/- 10% på ingången så kanske elektroniken i apparaten vägrar att öppna för laddning - många LiIon-laddkretsar från tex. Maxim beter sig just så för att skydda batteriet och laddkretsen i sig (för att inte bli för varm när strömmen väl släpps på)
En solcellsladdare kan ge ganska hög spänning om strömuttaget är lägre än sin strömgräns (beroende på ljusmängd), så det kan vara sådana saker som gör att laddningen aldrig kommer igång, medans din sladdatapter har en lite regulator i sig kanske.
---
själv är jag lite förvånad att det inte finns ett antal olika 'laddosor' med vanliga R6-batterier ännu med tanke på att allt mer är strömförsörjd och laddas via USB-porten.
Just laddbara R6 NiMh är är så pass energirika idag (lite över 3 Wh per cell) att det är värt besväret att ta med sig en sats vid längre tur - om man bara kunde få in strömmen i apparaten man vill ladda...
---
Har du mätt motståndet med Ohmmeter om det fins någon koppling mellan D+, D- mot respektiver plus och minus - jag har nämlingen väldigt svårt att tänka mig att det sitter en microkontroller med hosting-kapacitet i sladdadaptern, så det handlar om att dyrka upp villkoren som krävs för att starta laddningen...
---
har du provat med just exakt 5 Volt från en labbagregat (eller reglerad med tex LM7805 regulator) - det kan vara så att spänningen måste vara ganska precis 5 Volt och kan ge 500 mA i ström för att laddningen skall starta alls även om ingångsvillkoren är rätt - sjunker spänningen när laddningen starta eller spänningen är över 5 Volt +/- 10% på ingången så kanske elektroniken i apparaten vägrar att öppna för laddning - många LiIon-laddkretsar från tex. Maxim beter sig just så för att skydda batteriet och laddkretsen i sig (för att inte bli för varm när strömmen väl släpps på)
En solcellsladdare kan ge ganska hög spänning om strömuttaget är lägre än sin strömgräns (beroende på ljusmängd), så det kan vara sådana saker som gör att laddningen aldrig kommer igång, medans din sladdatapter har en lite regulator i sig kanske.
Denna "USB in a nutshell" kanske kan vara till hjälp:
http://www.beyondlogic.org/usbnutshell/usb2.htm
http://www.beyondlogic.org/usbnutshell/usb2.htm
Dock tyvärr inget om hur laddning startar i oilka produkter när dom inte är anslutna till en HUB.
skrikt efter standarden så kan dom inte dra mer än 2 mA och kanske 100 mA innan förhandling är gjord.
därför har olika produkter olika trixs för sig med motstånd mellan + och någon dataledare etc. för att starta laddning utan att vara kopplad till just dator-hub och tyvärr är den processen inte standardiserad...
skrikt efter standarden så kan dom inte dra mer än 2 mA och kanske 100 mA innan förhandling är gjord.
därför har olika produkter olika trixs för sig med motstånd mellan + och någon dataledare etc. för att starta laddning utan att vara kopplad till just dator-hub och tyvärr är den processen inte standardiserad...
Ännu bättre: Jag har provat att koppla den till en dator utan drivrutinen installerad. Laddar ICKE. Installera drivrutin. Laddar som den ska. Samma sak om datorn är i vänteläge, då drar inte drivrutinen igång när jag kopplar in den så den laddar inte. Sparkar jag igång datorn laddas drivrutinen och den börjar ladda.xxargs skrev: har du provat med just exakt 5 Volt från en labbagregat (eller reglerad med tex LM7805 regulator) - det kan vara så att spänningen måste vara ganska precis 5 Volt och kan ge 500 mA i ström för att laddningen skall starta alls även om ingångsvillkoren är rätt -
Så det har ingenting med spänningen att göra.
Samma sak med den bil-laddare jag har nu. Kopplar jag den med en USB->mini-USB till dongeln så laddar den inte. Kopplar jag den med min hembygda sladd USB->DC-plugg. Tar jag sambons mobilladdare (Motorola Razr) och kopplar till mini-USB så laddar den inte.
Nån form av handskakning kräver den alltså för att vilja ladda från USB.