Kretsschemafråga: PWM av PowerLED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Du får dock tänka på att dom röda chippen är betydligt mer värmekänsliga än dom gröna och blåa, dom tappar snabbt effektivitet när dom blir för varma.

I ficklampsvärlden så finns det flera lampor som pressar vita XR-E uppemot 1.5A utan några större problem, livslängden är säkert kortare men i dessa fall spelar det ingen större roll..
Användarvisningsbild
arune
Kontakt:

Inlägg av arune »

Vi har gjort en switchad variant med 4 kanaler inom vårt hem-automationsprojekt
http://projekt.auml.se/homeautomation:h ... rgbwdriver
Kör med AVR mega168, pwm i 8bitars fast mode som ger 31kHz på den interna 8MHz oscillatorn vilket fungerar fint.

Finns länk till eagle-filerna samt bild på layout och schema.

Använder OPamp för att mäta/förstärka strömmen (lowside, dioderna från dealextreme är gemensam anod) sen reglerar AVRen pwm-dutycycle genom att använda strömmen som bör- och är-värden (för närvarande väldigt enkelt: "är strömmen för låg => öka pwm, är strömmen för hög => minska pwm").
Kan detta vara något för trådskaparen?

Har testat kretsen men inte beställt PCBer än så jag tar gärna emot kritik och förslag på förbättringar.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hur har du tänkt beräkna induktanserna? Hur är de i förhållande till frekvensen och kondensatorerna över LEDarna?
Användarvisningsbild
arune
Kontakt:

Inlägg av arune »

Det är följande induktanser: http://se.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... KU=1539523 (finns med i komponentlistan).
Minns inte hur de beräknades, eventuellt användes något datablad från någon tillverkare av switchande ic eller om vi använde deras beräkningsprogram på webben.
Kondensatorn är mer eller mindre höftad.

LEDarna klarar ganska höga spänningar bara medelströmmen inte överstiger deras max och så värst mycket rippel blir det inte. Ska ta mig till ETA (elektronikföreningen) idag för att mäta lite mer på kretsen.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Fick mina IRF540 igår, och det blev riktigt bra verkar det som. Kör 1kΩ på gate för försiktighetensskull. Nu får lysdioden ~820mA på 3,47V på 100% PWM, kanon! :D
Är det något jag borde kolla/ändra? för annars kör jag på IRF540's

EDIT: Försökte ansluta en knapp igår kopplat mot en pin med interrupt, och det fungerade väll bra. Problemet är att ibland så löser knappen ut flera gånger under nedtryckning, så det blir en helvetes massa fler anrop än vad som är tänkt. Kan man jämna ut detta med någon liten kondensator? Använder 10kΩ pull-up mot 5V.
Skriv svar