någon som vet någon bra krets för att konvertera rs232 till parallel 8bits data,
hitta en del kretsar men dom levererade inte "generel" data ut i form av 8st 1or och 0or utan tex en specifik paralell komunikation.
alt 2, är det himlars svårt att använda 3 eller så portar på 1 av ingångarna på en avr för att läsa serie data, givetvis efter att man konverterat rs232:en till tll.
borde välla finnas sådana kodexempel?
Sry för långa länkar, märker inte av dom själv eftersom de fint får plats på 24" skärmen. Forumet själv borde kunna förkorta länkarna. (kanske finns i phpbbv3)
Gamla 6402 gör väl det du vill om jag förstår dig rätt. Sedan är ju frågan om det finns någon sådan idag.
Men det går alldeles utmärkt att göra med en mikrokontroller också. Behöver man bara på ena hållet (parallell till serie eller serie till parallell) så blir den lösningen betydligt mindre än 6402:an.
Edit: Micke, det är väl bara att att ta för vana att alltid skriva in en kort länkbeskrivning istället för att alltid klistra in länkens URL även i beskrivningen. Se ovan.
Vill man ha något lite mer modernt så har Maxim ett antal olika
USART med SPI/I2C interface. Kan vara praktiskt då man vill hantera
flera serielinor från samma uC.
Var det någon som hade något motsvarande men för PS/2? Skulle nämligen behöva detta till mina MiniMig-projekt (behöver göra ett tangentbord med några få knappar som används i MiniMig-menyn). USB fungerar inte detta fall.
Däremot skall jag vid tillfälle även ge mig på att studera denna USB-HID lösning också - behövs till ett annat projekt...
blev lite förvirrad..... så tänkte fråga om någon kört lite c-kod för att använda uarten att snacka direkt med en rs232 serieport på annan enhet, tex pc. eller om man bahöver konvertera rs232 till ttl signaler
"n" måste bytas ut mot den UART du använder om du har flera. I ditt fall har du bara en. Enklast är att kolla vad registren egentligen heter under "Register summary" i databladet.