Hej! Är nybörjare på ämnet men ska försöka vara tydlig.
Är ute efter en timer (eller annan komponent) som funkar enligt följande.
vid en konstant styrspänning in ska endast en en kort utspänning skickas. ca 2-5 millisekunder.
Arbetsområde 12-24V om möjligt eller tips om hur jag reglerar detta på bästa sätt.
Har lyckats hitta något som kallas för one shot eller PVI är detta något i rätt riktning?
Jätte tacksam för hjälp o vägledning.
Alex
One Shot Timer
Så kort puls kan åstadkommas på ett antal olika sätt, om du beskriver VAD den ska driva kan det bli mycket enklare. Om du kan beskriva HUR OFTA denna puls ska kunna skickas kan det hjälpa till också.
Om inte det blir för många pulser per sekund och den inte ska driva så himla mycket kan man sannolikt nöja sig med en kondensator och ett motstånd.
Om inte det blir för många pulser per sekund och den inte ska driva så himla mycket kan man sannolikt nöja sig med en kondensator och ett motstånd.
Hur ofta är svårt att säga kan tänka mig flera kretsar som styr olika funktioner. Men kanske 60ggr i minuten ojämt fördelat.
Vill använda det som en map signal till en motorcykel.
Det viktigadte är att det reagerar snabbt på styrsignalen och att den tål att styrsignalen ligger kvar utan att släppa igenom spänningen mer en en gång.
tack
Vill använda det som en map signal till en motorcykel.
Det viktigadte är att det reagerar snabbt på styrsignalen och att den tål att styrsignalen ligger kvar utan att släppa igenom spänningen mer en en gång.
tack
Jag förstår det som att det är en relativt hög impedans på den ingång styrsignalen ska skickas in på och att det signal som ska "kortas av" är digitalt.
Då kan man nöja sig med att ta en kondensator i serie med signalen, den exakta storlek beror på ingångsompedansen (som du ju inte anger trots fråga om den). För att säkerställa en viss återställningshastighet bör man montera ett pull-down motstånd mellan ingången och GND, exakt storlek beror på önskat pulslängd och ingångsimpedansen.
Då kan man nöja sig med att ta en kondensator i serie med signalen, den exakta storlek beror på ingångsompedansen (som du ju inte anger trots fråga om den). För att säkerställa en viss återställningshastighet bör man montera ett pull-down motstånd mellan ingången och GND, exakt storlek beror på önskat pulslängd och ingångsimpedansen.