Avståndsmätning med ultraljud i rör?.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Avståndsmätning med ultraljud i rör?.

Inlägg av Fagge »

Jag stötte på denna ultraljudsmätaren, & med tanke på priset så dök det upp några idéer man kanske kunde använt den till.

Först & främst skulle jag vilja mäta vattennivån i våran grävda brunn som är ca 5-6m djup.
Frågan är då reflekteras ljudet mot vattnet eller kommer jag få ”botten napp”?
Om inte då kanske man kunde ställa ett hålat avloppsrör i brunnen & kasta ner ett flöte i röret, & sen mäta avståndet inuti röret fram till flötet.
Men funkar det med ultraljud i ett rör, eller blir det massa reflektioner som omöjlig gör mätningen?.

Drömmen hade ju varit å kunna plocka ut någon form av signal från en sådan mätare & fört in den inomhus för vidare behandling av en µc & visning av brunns status på en display.

Någon här kanske har en liknande mätare & kan berätta lite om praktiska erfarenheter kring dessa?.
Kanske till & med har öppnat en sådan & vet om det finns möjligheter för att kunna tappa av mätdatat någonstans?.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2153

Bild
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

En köpare på DX nämner:

Cons: Will not measure accurately inside cabinets (or really confined spaces) [...]
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det kan vara för att det studsar runt för mycket men i ett rör som har ungefär samma bredd som själva ultraljudssändaren så kan det hända att det kanske fungerar ändå då ljudet inte kan gå ut mot sidorna då röret förhindrar detta. Dock en teori vet ej hur det blir rent praktiskt.

Drömmen hade ju varit å kunna plocka ut någon form av signal från en sådan mätare..

Hade kunnat bli en del jobb, har nämnligen en känsla av att chippet är den ökända "svarta expoxi droppen" så man inte vet eller kan ta reda på ett skit om det. Då blir det istället till att mäta och hoppas på att man tex finner en linjär analog signal någonstans som är direkt mått på avståndet elelr hittar en krets med något namn på som man kan klura ut något ändå. Men det är väl för bra för att vara sant så det är väl någon krypterad digital signal istället som bruktigt..
Norpan

Inlägg av Norpan »

Tror AoE hade nåt liknande för nåt år sen, ultraljudsavståndsmätning alltså.

Nummer 5/05 enligt AoEregistret.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Oki.
Ja det är nog lika bra att lägga krutet på en annan lösning direkt.

Ett annat alternativ är ett snöre där man fäster ett flöte i ena änden & en lättare motvikt i andra änden. & sen linda detta runt ett hjul uppe vid brunnslocket. & på hjulet sätta en hålad/streckad skiva & låta 2st läsgafflar detektera rörelsen & riktningen.

Frågan är om det inte kan bli problem i fall nivån ändrar sig extremt sakta, så att läsgafflarna missar att detektera rörelsen?.
Å andra sidan kan man ta en färdig sådan streckad skiva som brukar sitta i bläckstråleskrivare, dessa brukar ju vara indelade i extremt många fält.
Men då ställs det helt andra krav på kapslingen, för å hålla skivan helt damm fri.

Eller är det någon som har andra alternativa lösningar?.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ta annars skivan från en antik mus med kula i för dessa har betydligt färre streck men ändå hyfsat många, för som du säger de i en bläckstråleskrivare är väldigt täta mellan strecken även i äldre skrivare och kanske en del petigare. Vill du ha högre precision med en musskiva så kan du växla upp med kugghjul eller bara typ ett gummiband så att säg ett varvtal på en axel ger tex 10 på musskivan eller så.

Att det inte skall kunna detektera om det är långsamma rörelser tror jag inte då det för det första med stor sannolikhet är schmittriggers involverade och för det andra så nås en omslagsnivå alltid oavsett hur långsam rörelsen än är. Det hade däremot kunnat vara problem om det varit väldigt snabba rörelser.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Skulle man inte kunna använda en lämplig potentimeter istället för läsgafflar?

Jag tänker mig något liknande med flöte och motvik med ett "rep/whatever" som glider över en lämpligt stort rör kopplat till potten som roterar(via utväxling) när vikten rör sig, då har man ett visst värde för ett visst djup och riskerar inte att missa några pulser.

Det negativa är att miljön är något korrosiv och kan påverka resistansen men väljer man bara en bra och välkapslad potentiometer så borde det gå.

EDIT: Förtydlingar
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jobbade med ultraljudsmätare en gång i tiden, och jag skulle säga att röriden genererar oändligt antal ekon.

Våra givare hade en 20cm referensbygel och dessa monterades ibland i ett 10 cm förhöjningsrör för att klara "fullare" tankar.

Våra givare var ca 2-3 cmi diameter och rören ca 5cm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En annan idé:

Laser reflekteras tydligt mot vatten.
Skicka ner en puls och ta tid på hur långt tid det tar innan laserpricken studsar upp. Nackdelen är att det inte fungerar så bra om vattnet rör på sig mycket. Men lite rörelser är ingen fara. Jag provade i badrummet innan jag skrev inlägget. :)

Den idén går ju att modifiera. T.ex ett rör med ett flöte i. På flötets ovansida sitter en spegel. Lasern med sensor i andra änden på röret. Betydligt lättare att rikta in pricken mot sensorn, även om vattnet rör på sig mycket. Vet inte riktigt hur stilla vattnet är i det här fallet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Läsgaffel med lite större slitsar som i musskivorna hade jag nog använt för de är allt annat än känsliga för både det ena och det andra och hade klarat av en korrosiv miljö helt ok men med lite silikon på läsgafflarnas kontakter kanske.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Höjden varierar även den "tomma" volymen ovanför vattnet. Således borde ju amplituden hos tex en högtalare, som har röret som resonanslåda, variera med höjden. Dock är det ju ganska stora volymer när det gäller en brunn, så det är nog tekniskt svårt med tanke på att resonansfrekvensen i röret blir så lågt... Mest en tanke.
The_ChOsen

Inlägg av The_ChOsen »

Bygg ett bubbelrör!
Vi har många bubbelrör överallt på jobbet. Dom funkar perfekt!

Du måste iofs få tag i en bra tryckmätare.

Jag fick tag i en honeywell ultraljuds-avståndsmätare på jobbet förra sommaren. Ser ut som en blå gängstång i plast 30mm i dia. Den går att programmera och ger ut en signal på 0-24V beroende på avstånd. alternativt två utgångar som går höga vid vissa avstånd.

Den kostar enligt uppgift 8 papp. Verkar funka riktigt bra också.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Najsigt med lite fler idér

Henry: Ok, jag har dock varit med om enklare rotation/pulsgivare att dom missar pulser vid väldigt långsamma rörelse. Å andra sidan är dom lite annorlunda uppbyggda.

Björn: Ingen dum idé alls, om man använder en flervarvig precisions variant. & då slipper man ju kalibrera om vid strömavbrott. Den enda nackdelen kan dock vara att dessa bättre modeller brukar vara en aning tröga.?

JimmyAndersson: Ingen häller dum idé. Det är dock lite problematiskt att mäta den extremt korta tiden.
Vid en upplösning på 3cm krävs att man kan detektera en tids skillnad på 20pico sek. ( tur-retur)

Ljust nu känns det som att man ska testa Björnspotentiometer idé först.
grubs

Inlägg av grubs »

En kapacitiv lösning borde fungera annars.
Två isolerade trådar t.ex. fasttejpade på ett elrör som sensor.

Här finns en bra beskrivning, men jag skulle nog inte stoppa ner en aluminiumprofil i brunnen. Resten borde gå att använda dock.

Water level meter
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Tillät mig att brainstorma fritt.

Hur hade det varit om man hade en lång stång i brunnen med någon sorts flöte i änden som är i vattnet och den andra änden kopplad till en våg. Ju högre vattennivån är i brunnen desto större lyftkraft på flötet och därmed större utslag på vågen.

Det blir kanske en krånglig lösning rent mekaniskt.

Bara min lilla tanke :)
Skriv svar