Kul med responsen här
Håller med om att nödstoppet inte skall användas för det kan finnas risk att när man håller på med verktygsbyte eller något annat att man råkar vrida på den på något sätt så funktionen faller ur.
En hel urkoppling av spänningen till maskinen är ett måste.
Att lossa hela spindeln kan väl var en god ide om man inte vill ha den helt plan mot arbetsstycket.
Att klocka in spindeln mot arbetsstycket är en jobbig process så att verktyget inte bara fräser i ena kanten.
En riktig inställd spindel ger 8 or när man fräser i metall.
Måste också påpeka att det här med långt hår och roterande maskiner är inte så speciellt trevligt när det fastnar i spindeln och många rötter slits upp med en ganska trevlig huvudvärk länge.
Vad jag ville med denna tråden är att erfarna användare skulle komma med lite tips hur man kan undvika olyckor vid dessa maskiner.
En liten skröna eller om det är sant, det vet jag inte men jag läste detta i en tidning för flera är sedan:
En svarvare vid en stor mekanisk verkstad råkade fastna med sin overall i svarvchucken och kvicknade till efter en stund på andra sidan av svarven helt naken då chucken hade vräkt honom runt till andra sidan svarven och slitit av honom det han hade på sig
Detta är dock stora maskine med många Hp men man kan ana vilka krafter det finns i småmaskiner också.
Han som vill er väl.
Per