Tråden om bearbetningsmaskiner tex Lillasystrar.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har alltså en precis likadan lösning som Fagge, dock med Powercon i stället för dom där apparatkontakterna...

Ok, då ska jag i fortsättningen koppla ur spindeln ur den kontakten, jag drar samma slutsats som fagge, börjar stegmotorerna dra så kommer jag inte dö, den är varken enormt stark eller snabb.

Det är bra att du bryr dig om våran säkerhet tompa74, tur att någon gör det :)

Fast fagge, jag byter verktyg med maskinen i sin hållare, jag kör bara upp Z i toppläge och tar fram nyckeln och byter verktyg?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En vippbrytare med säkerhetslock som man slår ner när det är dags för att greja med spindeln? En bra vippbrytare håller antagligen längre än en nödstoppsknapp.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nyckelbrytare typ tändningslås kanske :)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"För ni byter väll inte verktyg med maskinen i sin hållare?"

Jo. Varför skulle man skruva loss maskinen för att byta verktyg? Det är nog för osmidigt och arbetssamt i mitt tycke.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nödstopp har brytande kontakter så de kan inte svetsa. Går de sönder så är det i öppet läge. Så är det inte med alla brytare.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Mri: Det beror ju på hur man har löst fastsättningen av spindeln & maskinens frigång.
I mitt fall har jag låg frigång & tjock fräsmotor hållare, så det blir bökigt att komma emellan med verktyg.
Där emot sitter fräsmotorn fast med en insex skruv som man bara lossar ett halvt varv, så det tar inte mer än 1,5sek att få hela spindelmotorn i näven, & kan där efter jobba fritt med den.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Kul med responsen här :D
Håller med om att nödstoppet inte skall användas för det kan finnas risk att när man håller på med verktygsbyte eller något annat att man råkar vrida på den på något sätt så funktionen faller ur.
En hel urkoppling av spänningen till maskinen är ett måste.

Att lossa hela spindeln kan väl var en god ide om man inte vill ha den helt plan mot arbetsstycket.
Att klocka in spindeln mot arbetsstycket är en jobbig process så att verktyget inte bara fräser i ena kanten.
En riktig inställd spindel ger 8 or när man fräser i metall.

Måste också påpeka att det här med långt hår och roterande maskiner är inte så speciellt trevligt när det fastnar i spindeln och många rötter slits upp med en ganska trevlig huvudvärk länge.

Vad jag ville med denna tråden är att erfarna användare skulle komma med lite tips hur man kan undvika olyckor vid dessa maskiner.

En liten skröna eller om det är sant, det vet jag inte men jag läste detta i en tidning för flera är sedan:
En svarvare vid en stor mekanisk verkstad råkade fastna med sin overall i svarvchucken och kvicknade till efter en stund på andra sidan av svarven helt naken då chucken hade vräkt honom runt till andra sidan svarven och slitit av honom det han hade på sig :shock:
Detta är dock stora maskine med många Hp men man kan ana vilka krafter det finns i småmaskiner också.

Han som vill er väl.
Per
hh

Inlägg av hh »

Nödstopp borde helst vara kopplade så att det inte räcker med att återställa nödstoppsknappen för att få i gång maskinen. Mjukvarukvittering är jag lite tveksam till, speciellt när det är fråga om parallellporten som brukar kunna hitta på underligheter.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Om maskinen återställs när man drar upp nödstoppsknappen så är det inget nödstopp, utan ett sektionsstopp!! Nöstopp skall alltid ha en separat återställning! Men om vi leker med tanken att maskinen skulle sitta i industrin och du skall byta verktyg så duger det inte att du trycker in ett nödstopp... Det skall alltid finnas en säkerhetsbrytare!
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

---------------------------------------------------

Jag tog bort innehållet i detta inlägg,
pga att det innehöll en länk där det
visades väldigt obehagliga bilder.

Tänk efter lite va, och var inte så ivrig på Skicka-knappen!!

//Jimmy

---------------------------------------------------
Bynne
Kontakt:

Inlägg av Bynne »

Det var lite mer än vad jag ville se
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Bosen skrev:Om maskinen återställs när man drar upp nödstoppsknappen så är det inget nödstopp, utan ett sektionsstopp!! Nöstopp skall alltid ha en separat återställning! Men om vi leker med tanken att maskinen skulle sitta i industrin och du skall byta verktyg så duger det inte att du trycker in ett nödstopp... Det skall alltid finnas en säkerhetsbrytare!
Säkerhetsbrytare får sen inte användas för start och stopp då den är för seg och kan bränna fast. Kan vara bra att poängtera så ingen använder en säkerhetsbrytare för just start och stopp.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag tycker att ovanstående länk var lite väl magstark.
Jag tycker att den skall tas bort i egenskap av trådskapare.
Per
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Helt rätt. Det åkte bort så fort jag såg det.

Tusen tack för att jag fick reda på det. :tumupp:

edit: Egentligen hade det räckt att ta bort länken, men pga innehållet på sidan så var jag väldigt angelägen om att få bort det så fort som möjligt. Därför markerade jag allt och raderade. Inläggsförfattaren får faktiskt skylla sig själv i det här fallet. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Min Kress har en "power"knapp. Det är bara att trycka på den, sen kan inte maskinen starta.
När man är klar med fräsbytet, trycker man in den igen. Ganska enkelt gjort.
Skriv svar