Mjukstart för ringkärnetrafo, tänker jag rätt nu?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FarbrorEstland
Kontakt:

Mjukstart för ringkärnetrafo, tänker jag rätt nu?

Inlägg av FarbrorEstland »

Har ett ringkärnetrafo som väger in på 11kg(VA okänd) följt av dubbla lindningar med 40000uF/lindning. Detta leder ju givetvis till att säkringarna går varannan gång jag startar förstärkaren.

Satt och funderade på en mjukstart. Ser denna ok ut kanske?

Bild

Komponenterna i den blåa rutan monteras "off-pcb" så att säga. R2 och C1 borde ge ca 2 sekunders fördröjning och sedan slår reläet till och kopplar förbi effektmotståndet R1. Kan behöva att labba med C1 kanske.

Vad tror ni?

Mvh Carl Skandal.

EDIT! Såg att jag kopplat LM7812an fel hehe.. IN och OUT ska vara tvärtom alltså men men :oops:
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Jag kör 56ohm 11W 0,5 sek på min 2200 VA ringkärna som jag driver elektronik verkstaden med.
Fast jag har en "Syrelec"elektronisk timer som går på 220volten som kortsluter
Har funkat perfekt i 15 år
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag tycker det ser bra ut (med reservation för värdet på primärmotståndet). Jag tyckte din R/C-koppling på stabbens ingång var lite lustig eftersom det är ett ganska högt värde på R2 (den sitter ju trots allt i serie med ingångsspänningen till stabben). Men sen såg jag att det "bara" är reläet som kommer att drivas vilket borde ge ganska låg ström genom R2...

/PeterH
Norpan

Inlägg av Norpan »

Lär inte hända mycket i relät om det matas genom 1Meg, det räcker inte till 7812:an ens.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vad tjänar man på att använda ett linjärtmotstånd med kortslutande relä jämfört med att t.ex ha ett PTC-motstånd i serie?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Värmen. Ett PTC-motstånd är förbannat varmt under drift. Lätt 150°.

Varför envisas folk med att ha TVÅ likriktarbryggor?
Det räcker alldeles utmärkt med en enda.
Koppla ihop sekundärerna så du får ett mittuttag. Detta är AGND.
Koppla bryggan mellan de två yttre. + blir +24V, och - blir -24V relativt AGND.
Ja, det blir helvågslikriktat.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Och vid en snabb omstart så är PTCn fortfarande varm, alltså kommer strömmen rusa vid påslag. Måste låta den svalna mellan varje gång.
H.O

Inlägg av H.O »

Förutom motståndet på 1M så borde det väl fungera.

Angående det här med PTC så vet jag inte om det är lämpligt på grejer som har en så pass varierande belastning som en förstärkare har. Jag har inga direkta data utan det är bara en "gut-feeling" jag har: Det tar ju "en stund" för PTC'n att bli varm och dess resistans att sjunka - det är trots allt syftet med den - så nätdelen blir liksom lite "slö". Men, som sagt, det är en tanke och jag vet inte säkert hur det fungerar IRL.
peter555

Inlägg av peter555 »

Du lär få ha många 1000 uF på C1 för att få någon nämnvärd fördröjning. Jag hade skippat regulatorn och satt dit en FET istället.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag kör med en LM321 för att kolla när spänningen i glättningskondingarna är tillräckligt hög. Zener som referens, ca 2V, och sen en flervarvig 47k-pot för att ställa så det blir 2V när rätt spänning uppnåtts i kondingarna. Och så en transistor som buffer mot reläet. :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Det låter som lyxvarianten. :)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det där kommer inte funka med 1M motstånd...

Koppla bara reläet genom lämplig serieresistans (samma som eller möjligtvis lite lägre än reläspolens om utspänningen är 24V och reläet på 12V) till utgången på aggregatet, det bör ge tillräcklig fördröjning.

Sen så är det NTC-motstånd man använder, inte PTC. En variant som vissa tillverkare använder är en NTC som kortsluts av ett relä efter en kort fördröjning.

Fördelen med det är att moståndet inte brinner upp om relät av någon anledning inte skulle aktiveras... Jag kollade i ett PA-slutsteg från DAS - kortslutning i utgångstransistorerna på ena kanalen gjorde att relät aldrig aktiverades. De keramiska motstånden hade spruckit och det låg även en del sand inuti som kommit från motstånden :P
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kondingarna efter likriktarna kommer ju att fungera som en fördröjning, så som kimmen säger är det bara att koppla en av sekundärspänningarna med eller mindre direkt till reläet. (Även reläet har ju en tillslagsfördröjning.)

Mer behövs inte.
Skriv svar