Insektsdödare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Iofs... blyertsstreck man ritar på ett papper är ledande. Det är ju grafit, som består av kol, så det borde vara ledande...
Får väl köra med glasfiberracket då. om det finns. :D
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kolfiber leder, det är ju gjort av kol, kol är ingen isolator.

Visserligen så är kolfibern oftast inbakad i epoxy, men det brukar inte riktigt räcka för att man ska kunna se det som isolerat.

Bara att ta en multimeter och mäta på närmsta kolfibers-pryl.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jo jag tänkte väl det, för på mitt kolfiber metspö så står det utförliga instruktioner hur man inte skall använde det, att man inte ska fiska när det åskar, att man inte ska fiska ner grejjor från högspänningsledningar o diverse annat matnyttigt.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Det smittar, köpte två på ICA igår för 50 spänn. Nu ska det väll moddas då..

/ Tompa
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag kollade på tennisracketar i dag, men det fanns bara i aluminium :cry:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kan man dra någon slutsats hur man bäst moddar ett racket? Är det högre kapacitans på "gallerkondingen" som gäller, eller ska man försöka få upp spänningen istället? I mitt racket sitter det ju en 400V konding, ska man anta att den inte kommer upp i 1000V som många andra racketar då?

Man får väl lov att sätta in ett extra motstånd som MM för att kunna mäta upp vilken spänning som faktiskt genereras... :?

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du får kolla hur många multipliceringssteg det är.
Gallrets ena pol tas direkt från ena utgången på trafon. Den andra efter alla steg. Man får då summera ihop spänningen som ligger över kondingarna i fråga, och ska man sätta en stor konding blir det då parallellt med gallret. Är det bara ett steg så blir det ju samma sak som parallellt med sista kondingen också förstås.

Är originalmotståndet 20 eller 22M, så är lagom motstånd 100k. Det blir då ca 10V vid 2kV. :)

Tennisracketar brukar väl mest vara i aluminium faktiskt... Man får väl fräsa ut ett eget sen i nåt lämpligt material. 10mm lexan? :D
Eller så gör man så att man sätter någon slags tålig slang som isolering mot aluminiumen, och som sträcker sig minst 5mm in på tråden så det inte blir övserslag där.
Undrar vad man ska ha för tråd... Något som inte rostar... Halvtjock motståndstråd kanske. Det lilla motståndet kan inte spela någon roll tycker jag. Eller så får man ta rostfri ståltråd helt enkelt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du ser mitt schema i början av tråden (och här), det finns bara ett steg och motståndet parallellt med nätet är på 22Mohm... Får prova med ett 100K motstånd och se vad jag har för spänning.

Vad skulle det ge om man sänkte värdet på motståndet som sitter i serie med utgångstrafon, från 30K till exempelvis 10K? En annan idé var ju som tidigare diskuterats att sätta in ett 9V batteri och byta trissan och ändra värdena på motstånden runtom för att passa... Men om det inte ger så mycket effekt med högre spänning (mer än livsfara) och det blir högre effekt bara man byter kondingen vid gallret så blir det nog den lösningen istället.

/PeterH

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja justja... det var ju så det såg ut. Inget steg alls. :P
Tveksamt om det blir någon högre spänning med lägre motstånd där.
Utspänningen ur den där kan inte göra mycket skada tycker jag. Min ser precis ut sådär, plus en dubblering efteråt. Jag tror inte din går över 1kV. Men du får såklart mäta. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

PeterH skrev: Vad skulle det ge om man sänkte värdet på motståndet som sitter i serie med utgångstrafon, från 30K till exempelvis 10K?
Kondingen laddas upp/återladdas snabbare.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Eller så laddas kondingen inte upp alls. Med mindre resistans så blir belastningen på trafon högre, och med högre belastning så finns det en risk att den slutar oscillera. Det hände på mitt racket i alla fall...

Hur funkar den där oscillatorn förresten? Rent spontant, när jag tittar på schemat, skulle jag säga att den inte gör det... :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Så här: http://en.wikipedia.org/wiki/Blocking_oscillator

Hmm... finns det inga vanliga dioder som klarar mer än 1000V?
Måste ha 4 i serie om jag ska bygga ihop min idé ju... :P
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vilken är din idé? Schema, beskrivning och layout tack! :lol:

/PeterH
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Ok, den kan jag gå med på fungerar ;) men schemat som PeterH postade ser ju inte riktigt ut så... tycker det saknas en konding på basen... och hur får man in feedback från L1..? Kanske om L1 ligger tillräckligt nära trafon...?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kan ju vara jag som "kopierat" fel :wink: Om du tittar i trådens början så ser du mina bilder på kretskortet i fråga, om du hittar något fel blir jag bara glad :)

/PeterH
Skriv svar