Detta fick jag till svar av killen på Maringuide.
Låter ju som han vet vad han snackar om..........
Nej, det är ingen transistor varesig PNP eller NPN. De som påstår detta har inte koll. I Sverige kallas CDI vanligen tyristortändning, just för att switchen består av en tyristor (NPNP om man så vill). En tyristor har precis de egenskaper man önskar. Mycket lågt spänningsfall i tänt tillstånd, kan tändas/slutas med en spänningspuls från en triggerspole och slocknar/öppnar av sig själv när kondensatorn tömts på laddning och strömmen sjunker.
Jag har en Civ. Ing i mikroelektronik och har analyserat/reparerat samma CDI, så jag har ganska goda förutsättningar att veta vad jag snackar om.
Tyrisor problem
Han hittade komponenten på Elfa men då några här inne undrade om det inte var en transistor, så blev jag osäker och frågade killen på Maringuiden.
Beställde tyristorn, har bytt den, nu tänder den som den ska på båda cylindrarna, den går inte helt hundra men jag får hoppas att det beror på något annat än cdin.
Tack för all hjälp av alla här inne.
Beställde tyristorn, har bytt den, nu tänder den som den ska på båda cylindrarna, den går inte helt hundra men jag får hoppas att det beror på något annat än cdin.
Tack för all hjälp av alla här inne.